ثبت ۳۷ ژن جهت کمک به شناسایی گونه های مختلف عقرب

ثبت ۳۷ ژن جهت کمک به شناسایی گونه های مختلف عقرب به گزارش مطب نما پژوهشگران با توالی یابی و ثبت ۳۷ ژن نوعی عقرب در بانک جهانی ژن، به شناسایی و توصیف گونه های جدید عقرب در فلات ایران کمک کردند.

به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، شناسایی برخی گونه های جانوری، به علت شباهت بسیار زیادِ ریختی که به یکدیگر دارند، به راحتی امکان پذیر نیست. بنابراین باید از روش های مولکولی برای شناسایی آنها استفاده نمود. به کمک فواصل ژنتیکی میتوان مرز بین گونه های مختلف جانوری را تعیین کرد.

یکی از ژن هایی که برای تعیین و تایید گونه های جانوری استفاده می شود، ژن COI میتوکندریایی است. دکتر حسین براهویی، عضو هیات علمی پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل طی پژوهشی با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه فردوسی مشهد و موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی کرج صورت پذیرفت، با بررسی مولکولی عقرب های دم دندانی جنس (Odontobuthus) موفق به توالی یابی و ثبت ۳۷ ژن میتوکندریایی در بانک جهانی ژن (NCBI) شد و نتایج این بررسی در مجله Zoological Journal of the Linnean Society هم به چاپ رسیده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه زابل؛ این پژوهش می تواند بعنوان مبنایی در تشخیص و توصیف گونه های جدید عقرب از فلات ایران هم مورد استفاده قرار گیرد و بدین ترتیب با شناسایی گونه های عقرب و تعیین دامنه پراکنش آنها، در امر آموزش بهداشت و مدیریت درمان نقش و تأثیر بسزایی داشته باشد.

1400/12/01