لغو برنامه دانشگاه تهران چالش زیرساختی هفته دیزاین و استقبال غیرمنتظره مخاطبان

لغو برنامه دانشگاه تهران چالش زیرساختی هفته دیزاین و استقبال غیرمنتظره مخاطبان مطب نما: در حالیکه «هفته دیزاین تهران» امسال با استقبال گسترده و هم زمان چالش های جدی مواجه گردید، مرجان احرابی فرد ـ مدیر اجرائی این رویداد ـ از نبود زیرساخت شهری، محدودیت های دسترسی و ضرورت همراهی حاکمیت به عنوان مهم ترین موانع برگزاری یاد می کند. او تاکید دارد که هدف اصلی این رویداد «صادرات دیزاین» و ایجاد گفت و گوی غیرسیاسی میان ایران و جهان است؛ مسیری که بگفته او حال آهسته آهسته درحال تبدیل شدن به واقعیت است.


به گزارش مطب نما به نقل از خبر آنلاین، مدیر اجرائی «هفته دیزاین (طراحی) تهران» نبود زیرساخت شهری و همراه کردن مسؤلان را از چالش های برگزاری این رویداد عنوان می کند. او همین طور می گوید هدف آنها «صادرات دیزاین» و ایجاد گفتگوی غیرسیاسی با جهان است.
در ادامه مشروح گفتگوی ایسنا با مرجان احرابی فرد - مدیر اجرائی «هفته دیزاین (طراحی) تهران» - را می خوانید. برنامه این رویداد روز یکشنبه، ۲۵ آبان در دانشگاه تهران کنسل شد اما در نقاط دیگری در شهر تهران ادامه دارد. در حالیکه دانشگاه تهران دلیل این تصمیم را «استقبال فراتر از تصور» و ملاحظات ایمنی عنوان کرده، بسیج دانشجویی پردیس هنرهای زیبا این رویداد را «کم مایه» و «محل بروز ناهنجاری» توصیف کرده است.

_تاریخچه و روند تشکیل این رویداد چطور بود؟

اساساً داستان تشکیل این رویداد به سال ۱۳۹۸ برمی گردد. در آن سال، رویدادی با عنوان «طراحی مبلمان تهران» انجام شد و من کیوریتور آن بودم. این رویداد را سه دوره با هدف ایجاد گفتگو بین طراح و صنعتگر برگزار کردیم؛ چون در صنعت مبلمان همیشه مسئله کپی کاری وجود داشت و نمایشگاه ها بجای نمایش آثار طراحان، به ویترین فروشگاه های مبلمان تبدیل می شدند. من داور بودم و دائماً این انتقاد مطرح می شد که چرا چنین اتفاقی می افتد.
به همین دلیل، کارگروه معماری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران شکل گرفت و من ریاست آن کارگروه را برعهده داشتم. در همان کارگروه بود که این رویداد را برگزار کردیم. در آخر سال سوم، چون رویداد با موفقیت و اقبال روبه رو شده بود، پیشنهاد شد سالنی در اختیار کارگروه قرار بگیرد. تا آن زمان، رویداد طراحی مبلمان تهران فقط یک غرفه در کنار نمایشگاه بین المللی مبلمان داشت که طی سه سال هر بار بزرگ تر شده بود.

_ از چه زمانی ایده گسترش رویداد و تبدیل آن به

«هفته دیزاین (طراحی) تهران» شکل گرفت؟

ر همان مقطع من پیشنهاد «هفته دیزاین تهران» را مطرح کردم. به جهت اینکه دقیق تر توضیح بدهم این پیشنهاد چیست، یک فرصت مطالعاتی گرفتم، درباره ی نمونه های مشابه مطالعه کردم و یک پروپوزال نوشتم. پروپوزال در اتحادیه عنوان شد و در کارگروه مورد موافقت قرار گرفت. پس از آن، بعضی از دوستانی را که در عرصه دیزاین تجربه داشتند، از اساتید دانشگاه گرفته تا صنعتگران شناخته شده حوزه مبلمان، دعوت کردیم و سال «صفر» رویداد را با هدف ایجاد گفتگو بین ایران و جهان آغاز کردیم.

_ هدف اولیه شما از برگزاری

«هفته دیزاین (طراحی) تهران» چه بود؟

صد ما این بود که بجای «مهاجرتِ دیزاین»، «صادراتِ دیزاین» اتفاق بیفتد و بتوانیم یک گفتگوی غیرسیاسی با جهان برقرار نماییم.

_ سال صفر با چه بازخوردی روبه رو شد؟

سال صفر با استقبال بی نظیری روبه رو شد؛ حتی خودمان هم انتظار نداشتیم. واقعا یک جشن یک هفته ای دیزاین در شهر شکل گرفت. از شهرهای مختلف برای بازدید آمده بودند، هتل رزرو کرده بودند و سطح مخاطبان رویداد بطورکامل تخصصی و حرفه ای بود. ما بطورکامل غافلگیر شده بودیم چون فکر نمی کردیم این رویداد تا این حد گسترده مورد توجه قرار بگیرد.

ـ بعد از این استقبال، چه تغییراتی در ساختار و روند رویداد ایجاد شد؟

بعد از پایان سال صفر، تصمیم گرفتیم رویداد را توسعه بدهیم و هم وسعت و هم کیفیت آنرا افزایش بدهیم. در کارگروه هم تغییراتی ایجاد شد: چارچوب های سازمانی، شورای سیاستگذاری و سلسله مراتب اجرائی شکل گرفت، مسائلی که سال قبل وجود نداشت و همه چیز بیشتر بر طبق علاقه پیش رفته بود. تصمیم گرفتیم تخصص های بیشتری را وارد رویداد کنیم؛ ازاین رو امسال فشن (مد) و سینما هم افزوده شد. همین طور به تمام نهادها، اتحادیه ها و مجموعه هایی که در عرصه دیزاین فعال بودند، همچون دانشگاه ها فراخوان دادیم و دعوتشان کردیم کنار ما باشند.

_ علیرغم این توسعه، امسال با چه اتفاقاتی مواجه شدید؟

دانشگاه تهران متاسفانه در دو روز پایانی از جمع ما جدا شد و قسمتهایی از رویداد در این دو روز، به علت استقبال عجیب وغیرمنتظره لغو شد؛ اما در باقی بخش ها ادامه یافته و امروز هم برقرار است.
_ امسال چه تغییری در جغرافیای برگزاری ایجاد شد؟
سال قبل تمرکز ما روی مرکز شهر بود: نوفل لوشاتو و مناطق ۶، ۱۱ و ۱۲. امسال تصمیم گرفتیم رویداد در منطقه یک برگزار شود؛ چون در مرکز شهر تعداد رویدادهای هنری و فرهنگی زیاد شده بود و ما ترجیح دادیم فضا را متنوع نماییم. ازاین رو لوکیشن اصلی رویداد شهری امسال باغ موزه سینما بود. سال قبل باغ اتحادیه را داشتیم و امسال هم با تأکید بر سینما پیش رفتیم.
ـ ساختار اصلی «هفته دیزاین (طراحی) تهران» شامل چه قسمتهایی است؟
هفته دیزاین تهران دو بخش دارد؛ یک بخش نمایشگاهی و یک بخش شهری.
بخش نمایشگاهی چهار روز اول برگزار می گردد و همزمان از روز اول تا روز هفتم، بخش شهری ادامه دارد. در بخش نمایشگاهی، دیزاینرهای مستقل و شرکتها کنار هم حضور دارند و مسابقه «دیزاین برتر» انجام می شود. بخش شهری شامل ایونت هایی در دفاتر، شوروم ها و خانه های قدیمی در ارتباط با حوزه دیزاین است و نمایش آثار طراحان مستقل در این فضاها به انجام می رسد.
ـ از ابتدا هدف شما در «هفته دیزاین (طراحی) تهران» چه بوده است؟
هدف ما از ابتدا صادرات دیزاین بوده و در همین هفته دیزاین هم این هدف را دنبال کردیم. جالب است بدانید امسال در هفته دیزاین میلان، بعضی از افرادی که سال قبل اینجا حضور داشتند، آثارشان به سالن ستلایت رفت و در «میلان دیزاین ویک» نمایش داده شد. در فرانسه، اسپانیا و در هفته دیزاین دبی هم همین طور. این روند نشان داده است رویداد ما کم کم به سوی صادراتی شدن در حرکت است و مسیر خودرا پیدا می کند.
_ مهم ترین چالش های اجرائی شما در این دوره چه بود؟
نبود زیرساخت شهری برای برگزاری چنین رویدادهایی یکی از چالش های مهم ما بود. نمی توانم بگویم تنها چالش، اما چالشی جدی بود. همراه کردن دولت و حاکمیت هم چالش بزرگی بود؛ این که بتوانیم توضیح بدهیم ما هیچ رفتار سیاسی در شهر نمی خواهیم و فقط می خواهیم از ظرفیتهای موجود استفاده نمائیم تا یک گفتگوی غیرسیاسی با جهان داشته باشیم. خوشبختانه امسال دولت و حاکمیت همراهی خوبی داشتند، اما زیرساخت های شهری آمادگی مواجهه با این حجم از مخاطب را نداشتند؛ همان اتفاقی که شما در دانشگاه تهران دیدید.
دانشگاه تهران با آن همه تعدد درهای ورودی، گالری نگارخانه خیابان قدس را برای ورود به رویدادی به این بزرگی در اختیار ما گذاشت، نه درِ اصلی را. تصور کنید چنین جمعیتی بخواهد از آن مسیر محدود وارد شود! نگرانی هم وجود داشت مبادا با مقاومت نیروهای بسیج یا سایر بخش ها روبه رو شویم، که متاسفانه نهایتا این صورت گرفت. این دو عامل؛ نبود زیرساخت و محدودیت های دسترسی سبب آن بی نظمی شد.
_ اگر اختیارات و امکانات بیشتری داشتید، چه تغییری در رویداد ایجاد می کردید؟
بطور قطع وسعت رویداد را بزرگ تر می کردم، تعداد رشته ها را افزایش می دادم و رویداد را بصورت ملی ثبت می کردم؛ یعنی وارد تقویم رسمی کشور می کردم. دوست داشتم این اتفاق بعنوان یک رویداد مردمی به یک جشن ملی تبدیل شود؛ یک هفته ملی که در تقویم ثبت باشد.
_ برنامه شما برای دوره های بعد چیست؟
طبیعتاً هر بار که رویداد را برگزار می نماییم با مسایل جدید روبه رو می شویم و چون دیزاین ذاتاً حل مسئله است، از همین حالا تا هفته دیزاین بعدی شروع می نماییم مشکلات سالجاری را یکی یکی حل نماییم. هر کدام از ما هر روز که یکی از چالش ها را می بینیم، پیشنهاد کاری را که باید صورت گیرد می دهیم. این روند با تفکر دیزاین محور و خلاقیت به انجام می رسد تا هم کیفیت و هم وسعت رویداد افزایش پیدا کند. واقعا دشوار می باشد که هم فراوانی ایجاد نماییم و هم از این فراوانی کیفیت طلب نماییم.
_ خروجی و موفقیت این هفته برای شرکت کنندگان چیست؟
تصور کنید فردا مرزهای کشور بیشتر باز شود و برندهایی با استاندارد جهانی وارد بازار ایران شوند. طبیعی است تولیدکنندگانی که سال ها کپی کاری می کردند از صحنه صنعت حذف می شوند. این نگاه از بالا به پایین است.
اما نخستین موفقیت برای شرکتها این است که در عرصه دیزاین اوریجینال فعال شوند و دیزاین استودیوهای خودرا شکل بدهند.
برای طراحان هم همکاری با شرکتها و برندها اتفاق می افتد، دیزاین صادراتی خواهند داشت و به بازار جهانی وصل می شوند؛ و این موفقیت کمی نیست.
_ منابع مالی رویداد چطور تأمین می شود؟
بخش نمایشگاهی توسط اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران تأمین می شود. قسمتی از هزینه ها از فروش غرفه ها پوشش داده می شود و باقی را اسپانسرها تأمین می کنند. هر لوکیشن هم تلاش می کند از حامیان مالی داخل شبکه خودش کمک بگیرد. این یک جریان از بالا به پایین است؛ جریانی که برای کیفیت بالا احتیاج به تأمین مالی قابل توجه دارد.
ـ آیا «هفته دیزاین (طراحی) تهران» می تواند به یک رویداد مطرح منطقه تبدیل شود؟
بطور قطع بله. کشور ما این شانس را دارد. ما در فلات ایران زندگی می کنیم؛ وسعت فرهنگی، تاریخی و هنری ما و همپوشانی هایی که با کشورهای همسایه داریم، امکان تبدیل شدن به هاب منطقه را فراهم می آورد. اگر قدرتمند شروع نماییم، می توانیم در منطقه مرکز توجه باشیم. فقط از دولت و حاکمیت کمک می خواهم و از رسانه ها می خواهم که ما را درست و گسترده تکثیر کنند.
بطور خلاصه طبیعتاً هر بار که رویداد را برگزار می نماییم با مسائل جدید روبه رو می شویم و چون دیزاین ذاتاً حل مسئله است، از همین حالا تا هفته دیزاین بعدی آغاز می نماییم مشکلات امسال را یکی یکی حل نماییم. هر لوکیشن هم تلاش می کند از حامیان مالی داخل شبکه خودش کمک بگیرد. این یک جریان از بالا به پایین است؛ جریانی که برای کیفیت بالا احتیاج به تامین مالی قابل توجه دارد.

منبع:

1404/08/26
16:30:27
5.0 / 5
7
تگهای خبر: تولید , زندگی , شركت , كیفیت
این مطلب مطب نما را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مطب نما
نظرات بینندگان مطب نما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما

نزدیک ترین مطب به شما تنها یک کلیک فاصله دارد! با مطب نما، پزشک مناسب خویش را سریع تر پیدا کنید