برگ برنده گردشگری سلامت ایران در دبی؟!

برگ برنده گردشگری سلامت ایران در دبی؟! مطب نما: «گردشگری سلامت ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و شرق آسیا، رتبه خیلی خوبی ندارد و اکسپو دبی می تواند برگ برنده ای برای ایران باشد.»


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، این مطلب قسمتی از اظهارات دکتر سعید هاشم زاده ـ رئیس پیشین اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت ـ در مقدمه اهمیت حضور بخش های مختلف گردشگری ایران در اکسپو دبی است؛ نمایشگاهی که با یک سال تاخیر و تا هفته دیگر در امارات، شهر دبی برگزار می شود.
اکسپو همچون فضاهایی است که می تواند به گردشگری بعد از حدود یک سال و نیم وقفه، رکود و زیان اقتصادی، حیاتی باردیگر بدهد. گردشگری ایران امسال مقرر است در اکسپو دبی حضور داشته باشد، اما اینکه بخش های مختلف گردشگری چگونه مقرر است از این حضور بهره برداری کنند، محل پرسش است.
هاشم زاده که در زمینه گردشگری سلامت فعال بوده و نقشی اثرگذار بر تصمیم گیری های این حوزه داشته است، درباره ضرورت حضور و تمرکز بخش گردشگری سلامت در اکسپو دبی با وجود رقبای سرسخت بین المللی در این رویداد، اظهار داشت: همه گیری کرونا در یکی دو سال گذشته، لطمه بسیاری به صنعت گردشگری وارد کرد. بسیاری از نمایشگاه های بین المللی کنسل شد. این مساله در کشور ما نمود بیشتری هم داشت؛ چونکه به سبب پیک های متوالی کرونا، خیلی از شرکت های فعال در زمینه گردشگری خصوصا حوزه گردشگری درمانی، تعطیل شدند و مراکز درمانی هم در ایران رمق و تمایل شان را برای فعالیت و یا حضور در رویدادهای بین المللی اندکی که باقی مانده بودند، از دست دادند. بدین سبب فضای گردشگری سلامت و خصوصاً خدمات سلامت بین المللی، گرفتار یک رکود فراگیر شد، اما به هر حال باید از این رخوت و رکود گذر کرد.
او درباره اهمیت حضور بخش گردشگری سلامت ایران در این رویداد بین المللی باتوجه به نوپا بودن، اظهار نمود: در فضای نمایشگاهی مثل اکسپو دبی که جهانی برگزار می شود، رقبا را می شناسید و آنها را رصد می کنید و می توانید ببینید که این رقبا در فضای این صنعت چه نوآوری هایی انجام می دهند و چه اقداماتی می کنند. بحث دیگر این است که به غیر از رقبا، شما با بازیگران دیگر صحنه، یعنی با کسانی که ذی نفع هستند هم آشنا می شوید. منظورم فعالان، کارشناسان و پزشکان و افراد حرفه ای حوزه پزشکی است که در این صنعت کار می کنند و شما در اکسپو می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این تخمین زده می شود که اکسپو حدود ۲۵ میلیون بازدیدکننده داشته باشد. بدین سبب با مردم کشورهای مختلف هم در ارتباط قرار می گیرید، یعنی در مجموع اگر بعنوان یک شرکت، یک بیمارستان یا آژانس و هتل، در نمایشگاهی مثل اکسپو دبی شرکت کنید، هم با طرف های تجاری شامل پزشکان و شرکتها در ارتباط فعال و هم افزا قرار می گیرید و هم اصلی ترین مشتریان این صنعت، یعنی مردم را ملاقات می کنید.
وی ادامه داد: اکسپو ابعاد چندگانه ای دارد که هریک به نوبه خود برای صنعت گردشگری سلامت ایران حکم برگ برنده را دارد. از این ها گذشته، نمایشگاه اکسپو که از آن بعنوان المپیک فرهنگی نام برده می شود، یک اتفاق خیلی مهم و جذاب است که باید از ظرفیت های آن بطور جدی استفاده نمائیم.
هاشم زاده افزود: سطح این نمایشگاه بین المللی به قدری بالا است که به دشواری می توان در میان رویدادهای دیگر بین المللی، نظیری برای آن یافت. دیگر رویدادها به گرد پای آن هم نمی رسند. در زمینه خدمات سلامت بین المللی نیز این اکسپو، اتفاقی ویژه است که باید بطور جدی در آن حضور داشت.
او اظهار داشت: یک بُعد خیلی مهم در نمایشگاه اکسپو از دید من آموزش است، یعنی بازیگران یا فعالان حوزه گردشگری سلامت در جریان این نمایشگاه می توانند یاد بگیرند که چطور باید جهانی بیاندیشند و جهانی کار خودرا رونق دهند و توسعه صنعت گردشگری ایران را رقم بزنند؛ چونکه نمایشگاه پر است از شرکت های موفق صنعت گردشگری درمانی که در سطوح خیلی بالا فعالیت می نمایند و هیچ چیز نمی تواند آنها را متوقف نماید.
او همین طور بیان کرد: در این نمایشگاه بازیگران توریسم پزشکی ایران می توانند یاد بگیرند که چطور باید کسب وکار خودشان را در این صنعت با شرایط پساکرونا سازگار کنند. یا دنیای فوق دیجیتالی امروز صنعت گردشگری را ببینند و متوجه شوند که دیگر وقتش رسیده که از روش های سنتی گردشگری سلامت عبور کنند. نوآوری های جهانی را ببینند و تفکر نوآورانه را یاد بگیرند. همه این ها درس هایی است که یک شرکت یا فعال گردشگری سلامت ایرانی می تواند از حضور در نمایشگاه اکسپو دبی بگیرد.
هاشم زاده درباره میزان شانس رقابت بخش گردشگری سلامت ایران بدون حضور در بازار بین المللی، اظهار داشت: مسلما شانسی وجود نخواهد داشت. یکی از وجوه خیلی مهم نمایشگاه ها همین است، یعنی کمک به حفظ حیات حوزه های مختلف که سویه ای بین المللی دارند. نمایشگاه اکسپو جایی است که شما یک پیام آشکار به بقیه رقبا، شرکتها و بیمارستان و در سطح کلان تر به بقیه کشورها می دهید و آن هم این است «من هم در این صنعت حرفی برای گفتن دارم». قاعدتاً وقتی شما اعلام حضور می کنید باید یک سری از قوانین و مقررات این حوزه را بپذیرید و باور کنید که در این محیط با بقیه این بازیگران باید رقابت کنید و یک رقابت سالم هم انجام بدهید.
وی ادامه داد: صرف این حضور، موجب می شود به نقاط ضعف خود پی ببرید و خودتان را ارتقاء بدهید تا به سطح بقیه بازیگرها برسید. وقتی به رتبه گردشگری سلامت ایران در میان سایر کشورهای عمده مقصد گردشگری سلامت نگاه می نماییم می بینیم که ما رتبه خیلی خوبی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه و کشورهای شرق آسیا نداریم، از این جهت اکسپو فرصت نمایشگاهی بسیار خوبی است برای آموختن، چونکه در آن حدودا تمام غول های فعال در این صنعت که از ما بالاتر هستند حضور دارند و ما می توانیم از تجارب این کشورها استفاده نمائیم تا جایگاه خودمان را در رتبه بندی های جهانی ارتقاء دهیم.
رئیس پیشین اداره گردشگری سلامت درباره اینکه تاثیر حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی به نفع ارتقاء جایگاه گردشگری سلامت و رتبه کشور در این بخش، اظهار نمود: در هر یک از رویدادهای بین المللی تلاش هایی شده تا نمایندگانی از کشور ما حضور پیدا کردند. آنها هم در حد توان خود اهتمام کردند از این فرصت ها استفاده کنند، بطورمثال در بیشتر رویدادهای بین المللی که بطور معمول در هند، ترکیه و کشورهای غرب آسیا برگزار شده، فعالان گردشگری سلامت ایرانی توانسته اند در کارگاه های جانبی شرکت نمایند و از دیدن رقبا و شبکه سازی های بین المللی سودی نصیب این صنعت کنند. منتها این کار هیچ گاه نتوانسته بصورت سیستماتیک و سازمان یافته صورت گیرد، یعنی دانشگاه علوم پزشکی یا در سطح بالاتر وزارت بهداشت هیچ گاه گروهی از بیمارستان ها یا گروهی از افراد را فقط به قصد اینکه به تجربه شان اضافه شود یا روش هایی نوین را یاد بگیرند و یا اینکه در کارگاه های جانبی این رویدادها حضور پیدا کنند جهت شرکت در این رویدادها حمایت نکرده است. اگر هم اتفاق افتاده در حد یکی دو تا بیشتر نبوده است. یک حرکت فرعی بوده است و نتوانستیم آنرا بصورت یک جریان سیستماتیک و ساختاریافته جا بیاندازیم.
وی افزود: اگر این جریان وجود داشت چه بسا مورد توجه آژانس ها، استارتاپ های گردشگری سلامت و بیمارستان ها قرار می گرفت و آنها درمی یافتند که چقدر حضور در رویدادهای بین المللی در درجه اول برای یادگیری و در درجه دوم برای نمایش دستاوردها و پیداکردن بازار آژانس ها حائز اهمیت می باشد. حتی این ادبیات می توانست شکل بگیرد که هرکدام از بازیگران اصلی حوزه گردشگری درمانی کشور چه ظرفیت هایی را می توانند در بازارهای جهانی فعال کنند.
هاشم زاده بیان کرد: یکی از مبانی مهم بازاریابی و مارکتینگ را در عرصه خدمات سلامت بین الملل در دنیا بحث شبکه سازی می دانیم. بدین سبب این مهمست که بطورمثال بیمارستان ها به سمت شبکه سازی با بیمارستان های مشابه بروند، البته منظورم از مشابه به لحاظ عملکرد در زمینه خدمات سلامت بین الملل است و نه از نظر خدماتی که ارائه می دهند. آن وقت همانطور که یک بیمارستان درون شبکه ای از بیمارستان های داخل کشور است و ارتباطاتی درون شبکه ای دارند، می تواند به شبکه ای از بیمارستان های خارج از کشور بپیوندد، حتی در کشورهای رقیب.
وی ادامه داد: این شبکه ها بااینکه رقیب هستند، ولی در درون خودشان هم افزایی ایجاد خواهند کرد. در میان شرکت های گردشگری سلامت هم این شبکه می تواند ایجاد شود. در میان آژانس های مسافرتی هم می تواند ایجاد شود. این یک تجربه اثبات شده است. علاوه براین شما با ارتباطاتی که در طول یک نمایشگاه پیدا می کنید بواسطه آدم هایی که آن جا آشنا می شوید یا بقیه بازیگرها مثل بیمه های بین المللی می توانید تجارتتان را در کشورتان گسترش بدهید. همچنین می توانید با مدیا (نه فقط فضای مجازی، مدیای تصوری یا مدیای مکتوب) هم وارد مذاکره شوید، یعنی با بقیه بازیگران عرصه تبلیغات در عرصه خدمات سلامت بین الملل آشنا شوید و وارد تصویرهای تلویزیون ها و شبکه های تصویری جهانی شوید و آن جا تبلیغاتتان را ارائه بدهید. در فضایی مثل نمایشگاه اکسپو همه این پتانسیل ها و حتی بیشتر از آن، وجود دارد. هر جنبه اش می تواند برای کسب وکار شما زمینه توسعه بازار و هم افزایی باشد.
او تصریح کرد: در اکسپوی امسال که در دبی برگزار می شود، جایگاه ویژه ای برای گردشگری سلامت تعریف شده است، تا این لحظه می دانم که در دی ماه در حاشیه اکسپو در بحث سلامت یک بخش جداگانه تعریف شده است، اما از جزییات بیشتر آن اطلاع ندارم.
هاشم زاده درباره شیوه حضور در اکسپو برای فعالان گردشگری سلامت، اظهار داشت: تنها لازم است به آنها یادآوری کنم که خدمات سلامت بین الملل متاثر از جریانات سیاسی یا اجتماعی کشورها است، از همین رو صنعت ظریف و شکننده ای است و خیلی زود ممکنست تحت تاثیر عوامل خارجی قرار بگیرد. داستان اپیدمی کرونا نمونه ای از لطمه پذیری صنعت خدمات سلامت بین الملل را نشان داد، هرچه ما با قدرت بیشتری در اکسپو حضور پیدا نماییم و دستمان در نمایشگاه های این چنینی پرتر باشد، از شدت این شکنندگی کاسته خواهد شد و در اتفاقات بعدی لطمه پذیری کمتری را تجربه می نماییم.
وی ادامه داد: در گذشته به شیوه خودمان و کاملا سنتی دراین زمینه کار کردیم. لازم است بازبینی کلی داشته باشیم. کرونا لزوم این بازبینی را جدی تر کرده است، برای اینکه در سایه کرونا کارها خیلی بیشتر مبتنی بر اینترنت شد و خدمات سلامت بین الملل هم از این امر مستثنی نیست. بهتر است تجارب بین المللی را پیش چشم داشته باشیم و باتوجه به آنها، هم پای رقبا در این حوزه فعالیت نماییم.
هاشم زاده نمایشگاه اکسپو دبی را فرصت استثنایی و کلاس آموزشی بزرگی دانست و بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی است برای قیمت گذاری خدمات، شبکه سازی و ارتباط با مشتریان و مذاکرات دوجانبه. همه این عرصه ها بسیار مهم و حیاتی می باشد، البته اگر فعالان گردشگری سلامت این فرصت را غنیمت بشمارند.




منبع:

1400/06/31
17:10:36
5.0 / 5
197
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما