عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاكید كرد

تحقیق روی افكار عمومی، بستری برای مشاركت مردم در سیاست گذاری شهری

تحقیق روی افكار عمومی، بستری برای مشاركت مردم در سیاست گذاری شهری به گزارش مطب نما عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: اجرای تحقیقات افکار عمومی و نظرسنجی های مختلف به شرطی که به مردم و شهروندان بازخورد و گزارش مستمر عرضه شود، می تواند بستری برای مشارکت مردم در حوزه برنامه ریزی و سیاست گذاری شهری باشد.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر حسین ایمانی جاجرمی در مورد جایگاه تحقیقات افکار عمومی و نظرسنجی در حوزه مطالعات شهری در دنیا اظهار داشت: نظرسنجی و تحقیقات افکار عمومی در حوزه مدیریت شهری در ارتباط با پارادایم مدیریت مدرن شهری است. خیلی از کشورها همچون ایالات متحده آمریکا و کشورهای انگلیسی زبان مانند استرالیا از پارادایم درآمدزایی عبور کردند و هم اکنون مسأله مدیریت شهری کسب درآمد نیست، بلکه «پیدا کردن ایده هایی به منظور زندگی بهتر شهری» مطرح است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به سهم شهروندان در فرآیند برنامه ­ریزی و مدیریت شهری کلانشهرها بعد از انقلاب اسلامی تاکید کرد: به نظر می آید حوزه توسعه شهری کشور زیر سلطه پیمانکاران و مهندسان هست و بسیار فنی، عمرانی و کاسبکارانه است و ملاحظات اجتماعی و انسانی جایگاه نازلی دارند. مثلاً پروژها و طرح های مثل «مسکن مهر»، «اقدام ملی مسکن» و یا «سیاست های واگذاری زمین مجانی و رایگان» در اوایل انقلاب ناشی از همین نگاه فن سالارانه و غیراجتماعی در حوزه توسعه شهری است. فراموش شده است که مسکن جزئی از مجموعه بزرگتری به نام «زندگی شهری» است. نتایج و اثرات چنین نگاهی در حوزه توسعه شهری تولید و بازتولید مسائل و صدمه های مختلف شهری است، کما اینکه هم اکنون در شهرهای جدید مانند پرند و پردیس شاهد آن هستیم. متاسفانه مدیران و مهندسان در حوزه های اجتماعی خویش را صاحب نظر می دانند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که فرهنگ احترام به دانش کارشناسی وجود نداشته باشد، چندان نمی توان انتظار داشت این مسأله به صورت نهادی حل شود. نمی توان گفت پس از انقلاب بی توجهی مطلق به حوزه اجتماعی و افکار عمومی در مدیریت شهری صورت گرفته است. برای مثال مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نمونه ای از این توجه هست. مدیران و برنامه ریزان شهری هم به اهمیت حوزه اجتماعی و تحقیقات افکار عمومی پی بردند و به مراکز افکارسنجی نیاز است. مثلا در دوران کرونا نظرسنجی هایی که معاونت اجتماعی شهرداری تهران راجع به نظرات و نگاه مردم در مورد ابعاد شیوع کرونا اجرا نمود، نشان از اهمیت آن دارد.

تحقیقات افکار عمومی، بستری برای مشارکت مردم در سیاست گذاری شهری

دکتر ایمانی جاجرمی اظهار داشت: اجرای تحقیقات افکار عمومی و نظرسنجی های مختلف به شرطی که به مردم و شهروندان بازخورد و گزارش مستمر عرضه شود، می تواند بستری برای مشارکت مردم در حوزه برنامه ریزی و سیاست گذاری شهری باشد. البته فکر می کنم نظرسنجی بخشی از یک پازل بزرگتر یعنی مجموعه فرهنگ سیاسی و اداری است. در شرایط عادی، اشتراک گذاری اطلاعات و نتایج نظرسنجی می تواند داده های در ارتباط با وقایع را افزایش دهد، ازاین رو به اطلاعات شهروندان افزوده می شود؛ اما بالا رفتن اطلاعات کافی نیست و پازل به چیزهای دیگری احتیاج دارد. باید یک ساز و کار دیگری هم وجود داشته باشد که مردم را در فرآیند مدیریت درگیر کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: پیش شرط مشارکت افراد، «درگیر کردن» آن هاست و پیش شرط درگیر کردن مردم، انتشار آمار و اطلاعات منظم است. انتشار اطلاعات توسط شما انجام می شود، ولی باید ساز و کار دیگر هم باشد که چرخ ها با هم درگیر شوند و بچرخند. مسئله این است که بعضی از چرخ ها شکل گرفته است اما، چرخ های واسط وجود ندارند. مثلاً اطلاعات و نتایج نظرسنجی ها انتشار می یابد، ولی اثربخشی لازم را ندارد. این اشکال مراکز نظرسنجی نیست، این مشکل به آنجا برمی گردد که چرخ های واسط غایب هستند.

وی اضافه کرد: ازاین رو انتشار اطلاعات و درگیر کردن مردم در امور محلی سبب مشارکت خواهد شد؛ البته نیاز هست فرهنگ مشارکت هم وجود داشته باشد. شنیده شدن صدای شهروندان در فرآیند مدیریت شهری مهم می باشد. مسائل شهری با تبلیغات شهری فرق دارند. شنیده شدن صدای مردم باید در جلسات تعاملی صورت گیرد؛ تعامل مجازی نیست، بلکه عینی و واقعی است. باید مردم در سطح محلی درگیر امور شهری شوند. جایی که شهروندان با زندگی روزمره، خرید، مدرسه یا دانشگاه، پارکینگ، زمین بازی و... مستقیماً سر و کار دارند. نظرسنجی و تحقیقات افکار عمومی بخشی از منابع تصمیم گیری هست. بخش دیگر به سازمان و نیروی انسانی و منابع در اختیار و مشروعیتی که سازمان و افراد دارند، برمی گردد. گزارش های پیمایش سرمایه اجتماعی نشان می دهد، بی اعتمادی مردم نسبت به مسؤلان در بالاترین سطح قرار دارد. مسؤلان در صورتیکه حرف راست هم بیان کنند، باورپذیری آن برای مردم سخت است؛ ازاین رو اعتمادسازی مهم می باشد. کار افکارسنجی اینجا اهمیت پیدا می کند. پیش از ورود به یک بستر اجتماعی، نیازمند شناخت محیط و آمار و اطلاعات هستیم.

به گزارش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، دکتر ایمانی جاجرمی تصریح کرد: باید قبول کرد درحال حاضر کشور ما مثل یک ده دورافتاده است. سرعت ما در مقایسه با دنیا پایین است. در این شرایط باید مرتب کشورها و شهرهای مشابهِ ایران در کشورهای توسعه یافته یا حتی درحال توسعه را رصد نماییم. چون مسائل شهری و اجتماعی در کلانشهرها مشابه است؛ مثلا ترافیک، آلودگی هوا، نابرابری، مسئله اقلیت ها و... در شهرهای مختلف وجود دارد و مشترک است. باید مطالعات تطبیقی صورت گیرد و از تجارب شهرهای دیگر در حل مسائل و مشکلات شهری استفاده گردد.





منبع:

1399/11/08
23:29:27
0.0 / 5
162
تگهای خبر: تولید , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما