سامانه ثبت شكستگی های استخوان طراحی شد

سامانه ثبت شكستگی های استخوان طراحی شد مطب نما: تهران - رئیس مركز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: سامانه ثبت شكستگی ها همچون شكستگی لگن ناشی از پوكی استخوان طراحی و این سامانه در استان گلستان در حال راه اندازی است.


دكتر «افشین استوار» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا، شناسایی افراد مبتلا به پوكی استخوان، ارائه خدمات درمانی مناسب و جلوگیری از شكستگی های بعدی از مهمترین اهداف راه اندازی این سامانه اعلام نمود و اضافه كرد: در تلاش هستیم این سامانه در مراكز درمانی تمام استان ها راه اندازی شود.
وی به همكاری معاونت های بهداشت و درمان وزارت بهداشت در طراحی سامانه و راه اندازی آن درمراكز درمانی اشاره نمود و اضافه كرد: ثبت شكستگی ها و عرضه خدمات مناسب برای پیشگیری از شكستگی های بعدی در بیمارستان ها و مراكز درمانی انجام می گیرد.
وی، تهیه آمار دقیق از مبتلایان به پوكی استخوان، عرضه سفارش های لازم برای عدم مبتلا شدن به بیماری و پیشگیری از شكستگی های بعدی را همچون اهداف این سامانه برشمرد.
استوار اضافه كرد: هم اكنون آمار دقیقی از شكستگی ها به خصوص لگن ناشی از پوكی استخوان در كشور نداریم؛ آمارهایی در مورد بروز بیماری از 50 نفر در 100 هزار نفر تا 300 نفر در 100 هزار نفر گزارش شده است.
وی ادامه داد كه هم اكنون حدود 90 درصد افرادی كه براثر شكستگی به بیمارستان ها رجوع می كنند، بعد از درمان بدون اینكه در مورد مبتلا شدن به پوكی استخوان مورد ارزیابی قرار گیرند مرخص می شوند.

** 20 درصد افراد مبتلا به شكستگی لگن ظرف یكسال فوت می كنند
رئیس مركز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: 20 درصد افرادی كه مبتلا به شكستگی لگن می شوند، ظرف یكسال فوت می كنند.
وی ادامه داد كه خطر شكستگی لگن در دفعه دوم و بعد آن 2 برابر دفعه اول است و شكستگی دوم معمولا ظرف مدت كمتر از یكسال پس از دفعه اول رخ می دهد.
استوار با اشاره به اینكه هزینه های شكستگی لگن فوق العاده زیاد است، اظهار داشت: تخمین زده می گردد كه هزینه سالانه در اروپا بیشتر از 32 میلیارد یورو و در آمریكا بیشتر از 20 میلیارد دلار باشد.
وی اضافه كرد: هرچند هزینه های شكستگی لگن در كشور ما بالاست اما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد كه با راه اندازی این سامانه امیدواریم به این هدف هم دست پیدا نماییم.
استوار، تعداد افراد مبتلا به شكستگی لگن را از آمار سرطان سینه در كشور بیشتر دانست و اظهار داشت: مردم در مورد سرطان ها بیشتر مراقب هستند و با مشاهده علائم به پزشك رجوع می كنند اما در شكستگی كه مهمترین عامل پوكی استخوان است، این مراقبت را ندارند و معمولا دچار آن می شوند.
علمی ** 1201 **1440


1397/08/28
18:48:33
5.0 / 5
5030
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما