در جلسه كمیته امداد و نجات ستاد اربعین هلال احمر اعلام شد

آغاز طرح 21 روزه امداد و نجات اربعین از 21 مهر ماه

آغاز طرح 21 روزه امداد و نجات اربعین از 21 مهر ماه مطب نما: دبیركل جمعیت هلال احمر در جلسه كمیته امداد و نجات ستاد اربعین كه با حضور نمایندگان مختلف دستگاه های متولی در عرضه خدمات به زائران در اربعین برگزار شد، از آغاز رسمی عملیات درمان و امداد و نجات از 26 مهرماه در داخل كشور و عراق اطلاع داد.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، در این جلسه نمایندگان دستگاه های وزارت كشور، سازمان راهداری و حمل و نقل، ناجا، حج و زیارت، ستاد بازسازی عتبات عالیات، وزارت اطلاعات، سازمان مدیریت بحران، شهرداری تهران، اوقاف و امور خیریه، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری و ستاد مركزی اربعین حضور داشته و نظرات و پیشنهادات خویش را برای عرضه خدمات بهتر به زائران در اربعین سال جاری عرضه كردند.
محمود محمدی نسب بعنوان رئیس این كمیته با بیان اینكه عملیات كمیته درمان و امداد نجات اربعین از 26 مهر ماه رسما آغاز خواهد شد، اظهار داشت: خدمات درمانی هلال احمر ایران به زائران در اربعین در ایران و عراق تا آخر ماه صفر ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به اینكه برنامه ریزی برای عرضه خدمات درمانی و امداد و نجات به زائران در اربعین از خرداد ماه شروع شده است، اضافه كرد: بر این اساس جمعیت هلال احمر همانند سال های گذشته با به كارگیری تمامی توان و امكانات خود خدمات لازم را به زائران در داخل كشور و مسیر تردد زائران، مسیر نجف به كربلا و در داخل عراق عرضه خواهد نمود.
دبیركل جمعیت هلال احمر با اشاره به تقویت پایگاه های هلال احمر در سیستان و بلوچستان برای عرضه خدمات به زائرانی كه از مرز میرجاوه وارد كشور می شوند، اظهار داشت: مقرر شده است تا خدمات درمانی لازم به زائرانی كه در اربعین از این مسیر از كشور خارج می شوند، عرضه شود.
او همینطور درباره بهره گیری از توان موكب های دارای تیم درمانی در اربعین، توضیح داد: تعامل با موكب داران در عرضه خدمات درمانی بسیار مورد پذیرش هلال احمر است، اما این امر نیازمند پروتكل های خاص خود بوده و باید به ساز و كارهای لازم توجه جدی شود.
محمدی نسب همینطور درباره عرضه خدمات درمانی به زائران امام رضا(ع) همزمان با ۲۸ صفر، اظهار داشت: به این منظور برای عرضه خدمات درمانی مناسب به زائران، پایگاه های هلال احمر در راه حركت زائران تقویت شده تا خدمات مناسبی عرضه شود.

رئیس مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر هم در این جلسه با اشاره به اینكه عملیات اعزام نیروهای امدادی و درمانی برای عرضه خدمات در اربعین از 23 مهر (5 صفر) آغاز می شود، اظهار داشت: بر این اساس خدمات درمانی به زائران در اربعین از 26 مهر (8 صفر) عرضه خواهد شد و تا آخر ماه صفر ادامه خواهد یافت و تنها در میان راه نجف به كربلا موكب های درمانی بعد از اربعین جمع آوری خواهد شد.
دكتر سید علی مرعشی با تاكید بر اینكه به منظور استفاده بهینه از توان تیم درمانی، بلافاصله بعد از اربعین تیم دوم درمانی هلال احمر به عراق اعزام خواهد شد، اضافه كرد: اربعین سال قبل یك هزار و ۴۶۰ نیروی پزشكی اعم از متخصص، پزشك عمومی، پرستار، تكنسین دارویی، اورژانس، امدادگر و... به عراق اعزام شدند و در سه مرز زمینی مهران، چذابه و شلمچه در داخل و بدره، شیب و بصره در خاك عراق و در طول مسیر نجف به كربلا خدمات لازم به زائران عرضه می گردد و همینطور بیمارستان صحرایی در كوت با همكاری سپاه در مستقر خواهد بود كه تامین دارو و امكانات بهداشتی و درمانی آن با هلال احمر بود و این مركز نقش مهمی در توسعه تعاملات و همكاری بین بخشی ایران و عراق دارد.
وی با اشاره به اینكه اربعین امسال باید امكانات خاصی را برای عرضه خدمات در مرز خسروی در نظر بگیریم، اضافه كرد: مقرر شده است تا ۳۰ دستگاه آمبولانس و 7 دستگاه اتوبوس آمبولانس برای عرضه خدمات به زائران در خاك عراق مستقر به كار گرفته شود؛ همینطور با عنایت به اینكه امسال صحن حضرت زهرا(س) گسترش بسیاری یافته است، بنابراین امسال ۳ درمانگاه شبانه روزی در صحن حضرت زهرا(س) به زائران خدمت می دهد و همینطور خدمات درمانی شبانه روزی همانند سال قبل در نجف در هتل نبأ و ام القری عرضه خواهد شد و بیمارستان فرات همانند سال قبل فعال بوده و تیم های درمانی در كوفه، میثم تمار، مسلم بن عقیل و در مقبره شهید حكیم همانند سال قبل و در راه نجف به كربلا به تناسب مسافت مستقر خواهند بود.
به قول دكتر مرعشی؛ درمانگاه های شبانه روزی هلال احمر در كربلا هم در 2 هتل نجم و ملاك فعال بوده و هماهنگی های لازم با بیمارستان الحسین(ع) انجام شده است تا همانند سال قبل یك بخش درمانی در اختیار نیروهای درمانی هلال احمر برای عرضه خدمات مناسب به زائران قرار گیرد، به علاوه مركز درمانی حله هم چون در راه حركت زائران بوده و سال های گذشته شاهد رخداد حوادث مختلفی در این محل بوده ایم، به 3 دستگاه آمبولانس و یك دستگاه اتوبوس آمبولانس، تجهیز شده و به علاوه نیروهای هلال احمر خدمات درمانی لازم را به زائران در نجف، كربلا، كاظمین و سامرا عرضه خواهند كرد.

تجهیز پایگاه های درمانی به تجهیزات پیشرفته پزشكی
مرعشی با تاكید بر اینكه تعداد نیروهای درمانی مستقر در موكب ها در راه نجف به كربلا مشخص و تمامی این پایگاه های درمانی به امكانات درمانی و تجهیزات لازم همچون دی.سی شوك، اكسیژن ساز، نوار قلب، لارنگوسكوپ، ست احیاء و... مجهز خواهند بود، اظهار داشت: برنامه ریزی مناسب برای ارسال به موقع داروها به عراق انجام شده و در این زمینه باید هماهنگی های لازم با مرزبانی، ستاد بازسازی عتبات عالیات و گمرك انجام شود؛ علاوه بر اینكه معتقدیم كمك موكب دارها باعث كاهش حجم زیادی از درمان سرپایی ما خواهد شد، اما بر لزوم ضابطه مند بودن خدمات عرضه شده از جانب آنها تاكید بسیاری داریم؛ چراكه این مورد نیازمند هماهنگی ها و برنامه ریزی های بین بخشی بسیاری است.

آغاز طرح 21 روزه امداد و نجات اربعین از 21 مهر ماه
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم در این جلسه با اشاره به اینكه هماهنگی با دستگاه های و متولیان داخل كشور برای عرضه خدمات در اربعین از خرداد انجام شده است، اظهار داشت: بر این اساس عرضه خدمات امداد و نجات به زائران در اربعین به مدت 21 روز از ۲۱ مهر ماه تا ۱۱ آبان (3 تا 23 ماه صفر) در كشور آغاز خواهد شد و نیروهای امدادی 2 روز پیش از اجرای طرح، در پایگاه ها مستقر خواهند شد.
مرتضی سلیمی، استان های خوزستان، ایلام و كرمانشاه بعنوان استان عامل و همدان، كردستان، لرستان، مركزی، كهگیلویه و بویراحمد، زنجان، بوشهر و فارس را بعنوان استان های معین اعلام نمود و اضافه كرد: سازمان امداد و نجات مسئول اصلی برگزاری طرح در داخل كشور خواهد بود، همینطور 4 قرارگاه مرزی برای عرضه خدمات به زائران مستقر و پیش بینی شده تا در هر قرارگاه ۴۵ نیروی عملیاتی فعال باشند. یك فروند بالگرد، یك دستگاه خودروی ارتباطات، ۵ دستگاه خودرو آمبولانس، 5 دستگاه موتورسیكلت عملیاتی هم در هر پایگاه فعال خواهد بود.
وی با بیان اینكه ۴۷۷ پایگاه امداد و نجات بین شهری در مدت زمان اجرای طرح به صورت پلكانی فعال خواهد بود، اضافه كرد: ۸۷ پایگاه امداد و نجات ثابت، موقت و سیار در استان های ایلام، كرمانشاه و خوزستان فعال و ۸۰ پایگاه امداد و نجات بین شهری استان های معین در محورهای مواصلاتی به ایلام، خوزستان و كرمانشاه هم در آماده باش هستند.

بهره مندی از توان خدماتی ۱۲ هزار و ۹۳۶ نفر - روز نیروی عملیاتی در اربعین 97
سلیمی با اشاره به بهره گیری از توان ۱۲ هزار و ۹۳۶ نفر-روز نیروی عملیاتی، خاطرنشان كرد: به علاوه در اربعین امسال، ۱۱۸ دستگاه آمبولانس (شامل ۲۹ دستگاه در ایلام ۳۷ دستگاه در خوزستان، ۲۲ دستگاه در كرمانشاه و ۳۰ دستگاه آمبولانس در بیرون مرز)، 7 دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲۰ دستگاه موتورسیكلت آمبولانس، ۴۲ دستگاه خودرو نجات و عملیاتی، 4 دستگاه خودرو فرماندهی ارتباطات و ۴ دستگاه بالگرد در مرز مهران، خسروی، شلمچه و چزابه و یك فروند بالگرد بعنوان پشتیبان برای عرضه خدمت به كار گرفته خواهد شد.
به قول وی؛ در داخل كشور هم استان خوزستان با ۲۶ پایگاه و پست موقت و 5 پایگاه در قرارگاه مرز شلمچه و 5 پایگاه در قرارگاه مرزی چذابه، استان ایلام با ۲۵ پایگاه و پست موقت و 5 پایگاه در قرارگاه مرزی مهران و استان كرمانشاه با ۱۶ پایگاه و پست موقت و ۵ پایگاه در قرارگاه مرزی خسروی فعال خواهند بود.
سلیمی به همكاری های سازمان امداد و نجات با مركز پزشكی حج و زیارت در كشور عراق اشاره و اظهار نمود: در این زمینه هفت تیم عملیاتی واكنش سریع به كشور عراق از استان های تهران، خراسان رضوی، مازندران، كرمان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و قزوین اعزام می شوند و همانطور كه گفته شد ۳۰ دستگاه آمبولانس به همراه نیروی متخصص برای استقرار در پایگاه ها، 7 دستگاه خودرو اتوبوس آمبولانس و ۲۳۱ نیروی امدادی و متخصص برای پاسخگویی به سوانح احتمالی در اختیار مركز پزشكی قرار داده شده است.



1397/06/27
15:00:52
5.0 / 5
5116
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , پذیرش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما