اظهارات جنجالی فریبا نادری در رابطه با زعفرانیه و ونک شوخی یا فخرفروشی؟

اظهارات جنجالی فریبا نادری در رابطه با زعفرانیه و ونک شوخی یا فخرفروشی؟ به گزارش مطب نما، «بچه زعفرانیه، ونک به پایین را پایین شهر می داند و نگران است که بگویند چون شوهر پولدار کرده این حرف ها را می زند...» این جملات، چکیده تمام آن چیزی است که فریبا نادری در گفتگوی اخیر خود با لحنی که به شوخی طعنه می زند گفته است و همین ها نام او را به ترند داغِ رسانه های اجتماعی مبدل کرده است؛ نوعی از مطرح شدنِ نام که البته اصلا به نفع او نیست.


به گزارش مطب نما به نقل از خبر آنلاین به نقل از ایسنا، در ایام اخیر، انتشار قسمتی از گفتگوی فریبا نادری در یک برنامه اینترنتیِ پربازدید که بطور معمول بخشهایی از آن در فضای اینستاگرام و توییتر وایرال می شوند، بحث برانگیز شده و واکنش عموما منفی کاربران رسانه های اجتماعی را در پی داشته است؛ همانجایی که نادری با لحنی که اهتمام می کرد شبیه به شوخی باشد درباره ی رابطه و دوستی اش با نرگس محمدی ـ بازیگر ـ می گوید: «من از اون پولدار ادایی ها هستم، ولی اختلاف طبقاتی در دوستی برایم مهم نیست، ما زعفرانیه هستیم و آنها پایین تر از میدان ونک، برای ما زعفرانیه نشنین ها، ونک، پایین به حساب می آید.» این لحن که البته با پرسش های مجری برنامه، امیرحسین قیاسی اهتمام می شد تا وجه شوخی آن حفظ شود به وضوح مرزبندی بالاشهر و پایین شهر را پررنگ و به صورتی بالاشهرنشینی را یک ارزش معرفی می کند. این جملات که شاید در بستر گفت وگوهای خودمانی به نظر بی اهمیت برسد، اما در فضای مجازی به سرعت به نشانه ای از خودبرتربینی و فخرفروشی این بازیگر تبدیل شد و در عرض چند ساعت بازتاب گسترده ای در رسانه های اجتماعی پیدا کرد.
تهران جایی است که خیابان ها و محله ها، فراتر از کارکرد شهری و این که فقط معبری برای رفت وآمد باشند، حامل معناهای اجتماعی اند. در این شهر، نام هر محله تنها یک نشانه برای آدرس دادن نیست، بلکه گاهی بیان کننده وضعیت اقتصادی، سبک زندگی و حتی نوع ارتباطات اجتماعی افراد ساکن در آن محله است. از زعفرانیه و الهیه گرفته تا ونک، صادقیه یا نظام آباد، نام هر منطقه در ذهن شهروندان بارِ ارزشی خاصی دارد؛ نوعی سلسله مراتب نانوشته که مرزهای طبقات اجتماعی را ترسیم می کند. به این علت است که اشاره به محله های شمالی یا جنوبی تهران، به ویژه از طرف یک بازیگر، فقط توصیف محل سکونتش نیست؛ بلکه به صورتی بیان موقعیت اجتماعی شمرده می شود. چنین حرف هایی، حتی اگر در چارچوب شوخی هم بیان شوند، واکنش جمعی خواهند داشت چه برسد به آنکه خانم بازیگر در طول گفتگوی یک ساعته اش بارها به بهانه های مختلف و با بیان جملات و خاطرات پراکنده بخواهد به قول خودش نشان دهد که از سطحی از رفاه برخوردار می باشد.

شهرت منفی برای خانم بازیگر

در واقع جمله فریبا نادری فقط درباره ی «زعفرانیه» یا «ونک» نیست. او ناخواسته از زبانی بهره برده که در فرهنگ شهری امروز، نشانه ای از تمایز و برتری تلقی می شود. این لحن، بازتاب یک ذهنیت ریشه دار در بخشهایی از جامعه است که هنوز محل زندگی را با جایگاه اجتماعی افراد یکی می دانند.
وقتی یک بازیگر در مقابل بینندگان، مرز میان خود و دیگران را با عنوان «پایین شهر» مشخص می کند، آن چه در ذهن مخاطب شکل می گیرد فقط توصیف محل سکونت نیست، بلکه تأیید یک نابرابری و اختلاف طبقاتی است که مایه فخرفروشی می شود.
اما واکنش شدید کاربران رسانه های اجتماعی به این جمله، فقط از سر مخالفت با یک بازیگر نبود. در حقیقت، جامعه امروز بالاتر از هر زمان دیگری نسبت به نشانه های تبعیض حساس شده است. مشکلات و تنگناهای اقتصادی و تجربه ملموس فاصله طبقاتی، سبب شده تا کوچک ترین نشانه از فخرفروشی حتی با لحنی شبیه به شوخی با واکنش منفی جمعی مواجه شود. در این ماجرا، نکته مهم سرعت و شدت واکنش ها بود. در دوره ای که رسانه های اجتماعی هر گفته ای را در چند ساعت به سوژه ای فراگیر تبدیل می کنند، بخش کوتاهی از گفتگوی فریبا نادری کافی بود تا نام او به ترند روز برسد؛ ترندی که البته اصلا به سود او نیست و به صورتی شهرت منفی برایش در پی داشت.
فریبا نادری که بتازگی با دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر در راه دیده شدنِ باردیگر قرار گرفته بود، حالا با موجی از انتقاد و واکنش منفی روبه روست؛ واکنش هایی که به خاطر لحن بیانِ او با طعنه و حتی خشم همراه می باشد. موضوعی که نشان داده است چهره های شناخته شده نباید نسبت به بار اجتماعی صحبت های خود بی تفاوت باشند.

از «نوکیسگی» تا بچه بالا!

از این منظر، جمله فریبا نادری بالاتر از آنکه فقط یک اظهارنظر شخصی باشد، بازنمایی ذهنیتی است که در گویش عامیانه از آن با عنوان «نوکیسگی» یاد می شود؛ ذهنیتی که میل به تمایز و نمایش فاصله طبقاتی را در پسِ شوخی پنهان می کند. نادری در ادامه‌ی گفتگو نیز ناخودآگاه به این برداشت دامن می زند؛ آن جا که می گوید: «حالا که این ها را می گویم باز هم می گویند شوهرِ پولدار کرده و از این حرف ها می زند.» سپس برای تلطیف گفته هایش، به سابقه خانوادگی اشاره می کند و می گوید مادربزرگش ساکن محله مولوی تهران بوده است، اما در آخر گفتگو در جواب شوخی مجری، با خنده می گوید: «اگر در خانه زعفرانیه هم نمانم، می روم خانه پدرم در ونک!» جمله ای که در عمل گفته های قبلی را باردیگر تثبیت می کند و به مخاطب هشدار می دهد که با یک بچه‌ی بالا طرف است!
در جامعه ای که میان «بالاشهر» و «پایین شهر» هر روز شکاف اقتصادی و فرهنگی عمیق تر می شود، هر کلمه ای درباره ی این مرزها، حساسیت برانگیز است. واکنش ها به این اتفاق نشان داد که افکار عمومی نسبت به این نوع مرزگذاری بی تفاوت نیست و حتی امکان دارد به سرعت به بحث و نقد جمعی برسد؛ نمونه آن، واکنش کاربرانی بود که علاوه بر نقد لحن و مفهوم صحبت های نادری، زندگی شخصی، گذشته و ازدواج قبلی او را هم محور انتقادات خود قرار دادند. این اتفاق نشان داده است که وقتی سخنی نشان دهنده فخرفروشی و فاصله طبقاتی باشد، افکار عمومی نه فقط به جمله، بلکه به تمامی موضوعات در رابطه با آن فرد واکنش نشان می دهد؛ واکنشی که حتی گاهی با قضاوت نیز همراه می شود.

صداقت همیشه هم جواب نیست!

در عین حال ماجرا همین جا تمام نمی شود؛ نادری در بخش دیگری از این گفتگو با بیان خاطرات مختلف، خودرا فردی «عصبی، لجباز، مغرور و فحاش» معرفی نمود. هرچند تعدادی کاربران این بخش از صحبت های وی را نشانه ای از صداقت دانستند، اما در زمینه رسانه، هر صراحت شخصی لزوماً ارزش حرفه ای به همراه ندارد. برنامه ای با مخاطبان فراوان که عموم آنها را نیز نسل زد (Z ) تشکیل می دهد ظرفیت بازتاب گسترده هر گفته ای را دارد و هنگامی که فردی مشهور مقابل دوربین قرار می گیرد، قسمتی از تصویر عمومی وی در ذهن جامعه شکل می گیرد. در چنین فضایی، بیان چنین خاصیت هایی برای برخی مخاطبان می تواند به نشانه ای از رفتار قابل الگوبرداری تعبیر شود، حتی اگر قصد گوینده فقط صداقت بوده باشد.

درسی برای افراد مشهور!

آن چه واضح است این که در این مصاحبه، نادری نشان داد چندان به حدود گفتار در رسانه توجه ندارد. صحبت های او، حتی اگر با قصد صراحت یا صداقت بیان شده باشد، می تواند بازتاب گسترده ای در فضای عمومی داشته باشد و برداشت های متفاوتی بوجود آورد. در واقع این گفتگو می تواند کلاس درسی برای سایر افراد مشهور باشد که با دیدن آن، هم متوجه شوند رسانه های جمعی تا چه حد گستردگی دارند و هر سخنی می تواند فراتر از تصور، در افکار عمومی بازتاب پیدا کند و هم بیاموزند که چه حرفی را کجا و چه طور بزنند.


منبع:

1404/08/03
11:51:59
5.0 / 5
11
تگهای خبر: رفاه , زندگی , نانو
این مطلب مطب نما را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مطب نما
نظرات بینندگان مطب نما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما

نزدیک ترین مطب به شما تنها یک کلیک فاصله دارد! با مطب نما، پزشک مناسب خویش را سریع تر پیدا کنید