تابستانی که برف آمد مساله می سازد به گزارش مطب نما، بنظر می رسد سینمای ایران در سالهای اخیر ـ به شکل حرفه ای ـ چندان روی خوشی به پژوهش نشان نداده است؛ «به جز چند نمونه محدود» که بیشتر استثنا به حساب می آیند. این کم توجهی به پژوهش، نتیجه ای جز فاصله گرفتن فیلمساز از فضای حقیقت یاب و پناه بردن به تخیل شخصی مولف نداشته است. متاسفانه این ضعف نه تنها در سینمای داستانی و قصه گوی ما مشهود است، بلکه بتدریج در آثار مستند هم میتوان رد آنرا دید؛ جایی که نگاه خالق اثر، بیشتر از حقیقت، خودنمایی می کند. در چنین شرایطی، تماشای فیلمی داستانی که نشانه های روشن و قابل دفاعی از پژوهش و پژوهش در بطن خود دارد، مخاطب را امیدوار می کند. «تابستانی که برف آمد» یکی از این نمونه های پرارزش است. اگر این فیلم را از زاویه پژوهشی بررسی نماییم، متوجه می شویم که نویسنده (فاطیما اباحمزه) و کارگردان (نسیم فروغ)، و بی شک تهیه کننده مولف اثر (مریم بحرالعلومی)، کوشیده اند تا قبل از هر چیز مبحث را بشناسند، مطالعه کنند و از دل پژوهش، به روایت برسند. مبحث فیلم آن قدر حساس، پرچالش و ملتهب است ـ یعنی سرپرستی کودکان بی سرپرست ـ که کوچک ترین بی مبالاتی در امر پژوهش می توانست به نقطه ضعف اصلی و پاشنه آشیل اثر بدل شود. اینکه سازندگان صرفا به حضور یک مشاور قناعت نکرده اند و تلاش نموده اند پژوهش را به بخشی از فرایند تولید فیلم تبدیل کنند، امتیازی است که نمی توان نادیده گرفت. نویسنده این سطور، از بررسی اجزای فنی و ساختاری فیلم ـ که بی گمان قابل نقد است ـ گذر کرده و ترجیح داده است به یکی از جنبه های کلیدی فیلم اشاره کند: این که پژوهش، سنگ زیرین این بناست. فیلم مبحث سختی را به دوش می کشد؛ آن قدر سخت که بدون پشتوانه تحقیقاتی، کارگردان نمی توانست زمین محکمی زیر پای خود داشته باشد و فیلم بسادگی در همان آغاز لغزش می کرد. اما «تابستانی که برف آمد» روی پاهایش ایستاده و همین ایستادگی، حاصل پژوهشی است که در تار و پود فیلم جریان دارد. با وجود هزینه محدود برای پروژه، فیلم توانسته مسیر خودش را پیدا کند. تماشاچی نه تنها با قصه ای درگیر می شود، بلکه موقعیتی انسانی و اجتماعی را تجربه می کند که شخصیت ها در آن گرفتارند. و این نقطه قوت فیلم است؛ پژوهش درست، به سازنده آموخته که به جای تجویز نسخه ای ساده برای مشکلات پیچیده، تنها پرسش را طرح کند. فیلم چاره نمی دهد، بلکه مساله می سازد. این پرهیز از ساده انگاری، همان چیزی است که فیلم را از بسیاری آثار هم دوره اش متمایز می کند. «تابستانی که برف آمد» می داند اگر مقرر است دردی روایت شود، باید با دقت و صداقت باشد، نه با عجله و نتیجه گیری های شتاب زده. همین رویکرد است که سبب می شود فیلم، با وجود همه محدودیت ها، به اثری قابل تأمل در سینمای امروز ما تبدیل گردد. فیلمی که از دل پژوهش و پژوهش آمده...*مستندساز منبع: مطب نما 1404/06/11 09:20:39 5.0 / 5 16 تگهای خبر: تولید , هزینه این مطلب مطب نما را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مطب نما ببینید نیکلاس کیج و خواننده مشهور در تریلر فجیع پسر نجار شاهین هنرمندی که جنگ ۱۲ روزه زندگی هنری اش را به مخاطره انداخت بدهی 22 همتی بیمه سلامت به مراکز درمانی چه زمانی پرداخت می شود؟ مرگ مغزی متن خبرنگار درنگی در نگاه ابوالفضل فاتح نظرات بینندگان مطب نما در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۳