معاون دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تاكید كرد

لزوم مشارکت هر چه بیشتر نیکوکاران در فعالیتهای تحقیقاتی

لزوم مشارکت هر چه بیشتر نیکوکاران در فعالیتهای تحقیقاتی مطب نما: به گزارش مطب نما، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار داشت: اگر افراد جامعه و نیکوکاران از پروژه های تحقیقاتی و فواید آن آگاه شوند، در کنار مدرسه سازی و بیمارستان سازی، به فعالیتهای پژوهشی هم کمک می کنند. این در شرایطی است که ما به میان مردم نرفتیم و آنان را نسبت به فواید تحقیقات خودمان آگاه نکردیم و به آنان نشان ندادیم که با فعالیتهای پژوهشی، می توانیم سبب رفع مشکلات آنان شویم


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا خانکه در نخستین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در استان تهران که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اضافه کرد: در کشور ما، اگر افراد جامعه و نیکوکاران از پروژه های تحقیقاتی ما و فواید آن آگاه شوند، در کنار مدرسه سازی و بیمارستان سازی، به فعالیتهای پژوهشی هم کمک می کنند. این در شرایطی است که ما تابحال به میان مردم نرفته و آنان را نسبت به فواید تحقیقات خودمان آگاه نکرده ایم و به آنان نشان ندادیم که با فعالیتهای پژوهشی، می توانیم سبب رفع مشکلات آنان شویم و با تحقیقات میتوان به بهتر شدن زندگی بیمار یا معلولی در یک خانواده، کمک کرد.
وی برای بیان جایگاه و اهمیت علم، به فرمایشات حضرت علی (ع) اشاره نمود که فرمودند، اگر کسی به جایگاه علمی دست یافته، حاصل زحمت و تلاش بوده است و یا فرمودند، علم و دانش برای فقرا، ثروت است و برای اغنیاء، زینت است که فرمایشات صحیحی است.
دکتر خانکه، انتخاب مسیر علمی، را خیلی سخت دانست و اظهار داشت: آنچه که من معتقدم و به یکی از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور گفتم، برای انتخاب بین ادامه تحصیل و کار، در نظر داشته باشید که اگر می خواهید ثروتمند شوید، دنبال کار کردن و بیزینس بروید و اگر می خواهید جوان بمانید، در راه علم آموزی قدم بردارید. بنابر این در جمع ما، همه جوانند، چون می آموزند و آموزش می دهند.
وی با تعریف " علم و تحقیق علمی "، سخنان خویش را ادامه داد و اظهار داشت: علم، دو تعریف ساده دارد، " مجموعه دانسته های ما " است و " مسیری که ما به تولید علم می رسیم " روش علمی گویند، بنابر این کسی که مسیر تولید دانش را بلد است، دانشمند می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اضافه کرد: تحقیق علمی، یعنی تمام تلاشی که ما انجام می دهیم تا ابعاد وجودی خلقت را بفهمیم. ما تحقیق می نماییم تا آفرینش و خلقت را بفهمیم، بنابر این به قول لوئی پاستور، برای دانش، مرزی وجود ندارد. تنها چیزی که مرز ندارد، دانش است. بخصوص در عصر کنونی و با فضای مجازی که یک فرد می تواند به تمام دنیا وصل شده، اطلاعات بگیرد، و بدون محدودیت، یاد بگیرد و یاد بدهد. همانطور که در دوران شیوع کووید 19 محققان کشورهای مختلف دنیا، اطلاعات خودشان را با یکدیگر به اشتراک می گذاشتند و در نوع خود، این همکاری علمی بی نظیر بود.
دکتر خانکه با تکیه بر این نکته که در علم، مطلق گرایی وجود ندارد، عنوان کرد: علم، تغییر می کند و ثابت نیست، دانشمند، کسی است که گپ ها را می شناسد. در رابطه با هر موضوعی، می تواند چند سوال عمیق را مطرح کند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه با طرح چند سوال، خصوصیت های علم، یافته های علمی و روش های علمی، را بیان داشت.
وی عنوان کرد: « علم، یافته های علمی و روش علمی به چه میزان قابل اعتمادند؟، یافته های علمی به چه میزان قابل تکرارند؟، به چه میزان مردم از یافته های علمی بهره مند می شوند؟، به چه میزان مردم و جامعه در فرآیند تولید علم مشارکت دارند؟، روش های ارزیابی علمی و دانشمندان چگونه هستند؟، آیا شاخص هایی مثل ضریب تأثیر و تعداد انتشارات و میزان اعتماد برای ارزیابی تولیدات علمی و دانشمندان کفایت می کند؟ و دسترسی آزاد به داده ها، مشارکت در فرآیند تولید علم و دسترسی آزاد به محصولات علمی امکانپذیر است؟ » سوال هایی است که خصوصیت های یافته های علمی و شرایط فعالیتهای تحقیقاتی را نشان داده است.
دکتر خانکه با طرح این سوال که علم متاثر از چیست ؟ توضیح داد: علم، متاثر از سیاست، اقتصاد، فلسفه و فرهنگ است و این چهار حوزه، روی علم هم اثر می گذارند. بنابر این، علم تحت تأثیر این عوامل قرار می گیرد.
وی، ارتباط علم با دمکراسی را هم توضیح داد و اظهار داشت: یعنی علم و دانشمندان یک کشور، تحت تأثیر سیاست و مدیریت اقتصادی آن کشور قرار نگیرند، در صورتیکه این مورد امکانپذیر نیست. همانطور که بسیاری از شرکتهای بزرگ و معتبر تحقیقاتی دنیا تحت تأثیر سیاست و مسایل اقتصادی کشور خود هستند.
وی در قسمت دیگری از سخنانش عنوان کرد: ما احتیاج به شهروندانی داریم که دانشمند باشند، بنابر این ما باید به میان مردم برویم و یافته های علمی را برایشان توضیح بدهیم و آنان را نسبت به فعالیتهای علمی آگاه نماییم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن اشاره به ارتباطی که دانشگاه ها می توانند با مردم برقرار کنند، اضافه کرد: هر دانشگاه باید یک روز درهای خویش را باز کرده و اجازه بدهد که مردم وارد دانشگاه شده و با فضای دانشگاه و ماهیت آن احساس نزدیکی کرده و از آن متاثر شوند. و خودبخود " دانشگاه شهر " درست شود. ما هم نیاز داریم که این گونه عمل نماییم، ضمن آنکه ان شاءالله در کنگره بعدی، دانشمندان جوان، یافته های علمی خویش را برای مردم توضیح خواهند داد و مردم به آنان امتیاز می دهند که چقدر یافته آنان را می فهمند.
وی در مورد اصطلاح دیگری تحت عنوان " علم باز " در کشورهای پیشرفته دنیا، اظهار داشت: یعنی همه حق دارند که بدون پرداخت هزینه ای، به داده های علمی، روش های علمی و به محصول علمی دسترسی پیدا کنند. چون که فعالیتهای مطالعاتی با منابع ملی صورت می گیرد و باید دانشمندان و دانشجویان به نتایج تحقیقات افراد دیگر دسترسی داشته باشند.
این استاد دانشگاه به دهها بانک اطلاعات از داده های بسیاری که برای همه قابل دسترس نیست، گفت و اضافه کرد: برپایه این پارادایم جدید، علم باید در اختیار همه قرار بگیرد و دوره شیوع کووید 19، بی نظیرترین دوران مشارکت دانشمندان و محققان کشورهای مختلف دنیا با یکدیگر بود که اطلاعات خویش را با دیگران به اشتراک می گذاشتند، چرا این روش ادامه نداشته باشد.
به قول دکتر خانکه، برپایه قانون کشور، " دسترسی آزاد به اطلاعات " مجاز است، ضمن آنکه ابزار استفاده برای تحقیق و کدینگ دیتاها باید در اختیار دیگران هم قرار بگیرد، گزارش باید پیش از تحقیق، ریجستر بشود و باید مسیر تحقیق به صورت شفاف در اختیار همه قرار بگیرد تا توسط دیگران قابلیت تکرار داشته باشد و مشارکت مردم را جلب نماید.
وی، آخرین آمار در ارتباط با رشد اقتصادی، میزان تولید مقالات علمی و وضعیت علمی کشور به لحاظ تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف و... طی سال های 2010 تا 2019 میلادی را بیان و اظهار داشت: توسعه هر کشور از راه افزایش اختیارات دانشگاه ها است، عدم مداخله در امور دانشگاه ها باعث توسعه دانشگاه ها و انجام فعالیتهای ملی و بین المللی در قالب قوانین و ضوابط است، ضمن آنکه دانشگاه ها باید شرایط مالی مناسب داشته باشند تا اساتید دغدغه معیشت نداشته باشند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در انتها تصریح کرد: دانشجویان ما، این سرمایه های علمی کشور بی نظیرند و انگیزه و توان علمی دانشجویان ما بی نظیر است.
گفتنی است؛ نخستین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در استان تهران، با شرکت جمع کثیری از دانشجویان و محققان رشته های متعدد در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در سه روز کار این کنگره، ۱۴۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۶۵ مقاله بشکل پوستر عرضه می شود، علاوه بر این رویداد talk school همراه با کارگاه های آموزشی در رابطه با " هوش مصنوعی، علوم داده، حقیقت مجازی و حقیقت افزوده " برای شرکت کنندگان برگزار شد.



1402/02/23
12:48:38
5.0 / 5
525
تگهای خبر: آموزش , بیمار , بیمارستان , پزشك
این مطلب مطب نما را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مطب نما
نظرات بینندگان مطب نما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما

نزدیک ترین مطب به شما تنها یک کلیک فاصله دارد! با مطب نما، پزشک مناسب خویش را سریع تر پیدا کنید