عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز:

برخی اساتید در محدوده نظریه های وارداتی مانده اند

برخی اساتید در محدوده نظریه های وارداتی مانده اند به گزارش مطب نما خوزستان عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اعلان اینکه مشکل عدم ارتباط جامعه و دانشگاه تقریباً دوطرفه است، اظهار داشت: متأسفانه مسئولان استانی خودرا از نظرات نخبگان و کارشناسان مستغنی و بی نیاز می دانند و فکر می کنند که همه فن حریف اند و از دانشگاهیان به ندرت استفاده می نمایند و از طرف دیگر نیز دانشگاهیان بعضاً تمایلی برای در اختیار قراردادن تخصص خود ندارند و تعدادی از آنها با مسائل جامعه کمی بیگانه هستند.


سید مرتضی افقه در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: هنوز آموزش و پژوهش نقش چندانی در پروسه پیشرفت و توسعه کشورمان ندارد. متأسفانه هنوز دانشگاه ها مولد ثروت نشده اند در صورتیکه در سایر کشورها دانشگاه ها به تولید ملی و خلق ثروت کمک می کنند. سیستم آموزشی ما همچون آموزش عالی هنوز در رابطه با بودجه دولتی است، در صورتیکه باید برعکس باشد.

دانشگاه های ما جایی برای مشغول کردن جوانان شده
وی بیان کرد: بااینکه حضور دانشگاه ها در جامعه و صنایع از چند سال قبل شروع شده اما سرعت کم است و اگر وزیر علوم جهت گیری خودرا در این راستا قرار دهد، بطور قطع کمک بزرگی به دانشگاه ها خواهد شد. حالا دانشگاه های ما تبدیل به جایی برای مشغول کردن جوانان شده اند، تعدادی از دانشگاه ها در مناطق دورافتاده قرار دارند که اغلب کیفیتی ندارند و فقط مدرک صادر می کنند. اگر کمیت کاهش پیدا کند و این رویه تغییر کند می تواند به بهبود وضعیت کمک گردد.

نخبگان در تصمیم گیری های کلان کشور تاثیرگذارند؟
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به این پرسش که نخبگان کشورمان چقدر در تصمیم گیری های کلان کشور تأثیرگذار هستند، اظهار داشت: در سطح وزارت خانه ها کم و بیش از نخبگان استفاده می شود اما در سطح استانها اگر از نخبگان استفاده شود، فقط یک استفاده نمایشی است. متأسفانه مسئولان استانی خودرا از نظرات نخبگان و کارشناسان مستغنی و بی نیاز می دانند. به ویژه در زمینه های علوم اجتماعی و اقتصادی فکر می کنند که همه فن حریف اند و از دانشگاهیان به ندرت استفاده می نمایند.
وی اضافه کرد: البته این ارتباط دوطرفه است. متأسفانه دانشگاهیان نیز بعضاً تمایلی برای در اختیار قراردادن تخصص خود ندارند و تعدادی از آنها با مسائل جامعه کمی بیگانه هستند. ما دانشگاهیان هم باید وارد عمل شویم برای اینکه نظریه هایی که می خوانیم وارداتی هستند، در صورتیکه این نظریه ها باید بومی شوند تا بتوانیم از آنها برای جامعه خود استفاده نمائیم.

برخی اساتید در محدوده نظریه های وارداتی مانده اند
افقه درباب ارتباط بین مدیران اجرائی و نخبگان دانشگاهی، اضافه کرد: یکی از دلایلی که مدیران رغبت زیادی جهت استفاده از اساتید ندارند این است که تعدادی از آنها در محدوده نظریه های وارداتی مانده اند و تلاشی برای کاربردی کردن آنها نمی کنند. ارتباط بین دو بخش باید دوطرفه باشد و برای کاربردی کردن نظریه ها، اساتید باید در جلسات حضور داشته باشند و با موضوعات اجتماعی، اقتصادی و... استان آشنا گردند تا بتوانند ارتباط بین نظریه ها و وضعیت استانهای کشور را برقرار کنند. تا آن زمان که اساتید در دفترهای خود نشسته باشند و کار نظریه کنند و مدیران نیز در جامعه مشغول به کار باشند و این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند، نه اساتید می توانند کمک کننده باشند و نه مدیران می توانند از تخصص آنها بهره ببرند.
وی اظهار داشت: راه حل ارتباط جامعه با دانشگاه این است که اساتید از کنج دانشگاه بیرون بروند و با موضوعات واقعی جامعه آشنا گردند. مشکل عدم ارتباط جامعه و دانشگاه تقریباً دوطرفه است.




منبع:

1400/07/08
11:03:19
5.0 / 5
960
تگهای خبر: آموزش , تولید , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما