دریك مقاله پژوهشی بررسی شد؛

بررسی رویكردهای مختلف درباره منشأ طبیعی یا ساختگی ویروس كرونا

بررسی رویكردهای مختلف درباره منشأ طبیعی یا ساختگی ویروس كرونا به گزارش مطب نما شورایعالی انقلاب فرهنگی در مقاله ای پژوهشی، چهار فرضیه مهم و شایع در مورد انتشار كرونا ویروس در دنیا را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، منیژه اخوان كارشناس ستاد فرهنگ دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی در مقاله ای تحت عنوان "تحلیل تاریخی جنگ های بیولوژیك، فرضیات منشأ طبیعی یا ساختگی ویروس كرونا" آورده است: با شیوع كرونا در اغلب كشورهای جهان، رویكردهای مختلفی در ارتباط با ساختگی بودن و انتشار عامدانه یا تصادفی آن و یا منشأ حیوانی داشتن این ویروس مطرح گردیده است. اما همچنان دلیل علمی و آزمایشگاهی قابل اثبات وجود ندارد ولی نگاه بازدارنده و پیگیرانه و مراقبتی اقتضای می كنم، فرضیه جنگ بیولوژیك را جدی بگیریم.

فرضیه ویروس كرونا؛ سلاح بیولوژیك امریكا ضد اقتصاد چین
در این مقاله آمده است؛ برخی ویروس كرونا را یك جنگ بیولوژیكی می ­دانند كه توسط آمریكا به علل اقتصادی و به­ طور خاص، تضعیف و نابودی اقتصادی كشور چین به راه افتاده است. این احتمال بخصوص بعد از گفتگوی ویلبور راس، وزیر بازرگانی امریكا در شبكه تلویزیونی فاكس نیوز در ارتباط با انتشار كرونا در چین و تسهیل روند بازگشت مشاغل به ایالات متحده قوت گرفت. همینطور چند هفته قبل از انتشار اولین اخبار در مورد شیوع ویروس كرونا، جیمز استافریدیرز، فرمانده سابق نیروهای امریكایی مستقر در اروپا، در یادداشتی در نشریه فارین پالیسی بیان كرد كه «در دنیای امروز، سلاح­ های بیولوژیكی وجود دارند كه می ­تواند تا یك­ پنجم جمعیت جهان را به كام مرگ بكشاند «چنین ادعایی از جانب چنین مقامی، هم تردیدها در این حوزه را بیشتر كرده است.
همینطور در روسیه، سیاستمداران و دانشمندان علوم زیستی معتقدند كه ویروس كرونا سلاح بیولوژیكی امریكاست كه از دل آزمایشگاه ­های آنها سربرآورده تا جایگاه اقتصادی خویش را در جهان حفظ كند. ولادیمیر ژیرینفسكی، نایب رییس دومای روسیه، آمریكا را عامل اصلی انتشار ویروس كرونا دانسته و در سخنرانی خود توضیح داده كه آمریكا مقصر است و از نظر اقتصادی، آمریكایی­ ها هراس دارند كه نتوانند بر چین غلبه كنند و یا حداقل هم­سطح آنان باشند. دیمیتری نوویك، معاون اول رئیس كمیته بین ­الملل پارلمان روسیه، هم به دست داشتن آمریكا در آنچه در چین در حال وقوع است، اشاره كرده و مطرح می­ كند كه امریكا در ساخت سلاح ­های بیولوژیكی فعال است، «ضمن اینكه طرف ­های زیادی در آن ذی نغع هستند كه این ویروس­ ها آزمایش شوند و ببینند چه خواهد شد.

فرضیه كووید-19 بعنوان سلاح بایولوژیك امریكا ضد چین

در ادامه آمده است؛ در روسیه، سیاستمداران و دانشمندان علوم زیستی معتقدند كه ویروس كرونا سلاح بیولوژیكی امریكاست كه از دل آزمایشگاه ­های آنها سربرآورده تا جایگاه اقتصادی خویش را در جهان حفظ كند.
همینطور ایگور نیكولین، دانشمند و زیست­ شناسی روسی كه سابقه فعالیت در كمیته سلاح بیولوژیك روسیه را دارد، هم مطرح كرده كه چینی ­ها از هزاران سال پیش از حیوانات مختلف تغذیه می­ كردند و چرا چنین بیماری ­هایی اخیرا بوجود آمده و احتمالاً این ویروس ساختگی و یك طرح و درواقع سلاح بیولوژیك امریكا است كه از آزمایشگاه ­های بیولوژیك امریكایی اطراف چین انتشار یافته است.
در ونزوئلا هم رئیس جمهور این كشور، نیكلاس مادورو، بر مبنای نظریه توطئه، به احتمال تعمدی بودن انتشار ویروس كرونا اشاره كرده و در سخنرانی ملی خود با اشاره به تحلیل ­ها و روندهای بین­ المللی، توضیح می­دهد كه ویروس كرونا امكان دارد با هدف جنگ بیولوژیكی ضد چین و اقتصاد این كشور انتشار یافته باشد.
همینطور برخی رسانه­ های عربی هم به احتمال بیولوژیكی بودن این ویروس اشاره كرده ­اند. برای مثال، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنت رأی الیوم، آمریكا را عامل انتشار كرونا دانسته و آنرا بعنوان یك جنگ بیولوژیكی خوانده است كه آمریكا به دنبال شكست تجاری از چین، برای انتقام از چین و نابودی اقتصادی این كشور ساخته است. همینطور وی، انگلیس را شریك امریكا دانسته و توضیح می ­دهد كه انگلیس در همه جنگ ­های عراق و سوریه شریك بوده و اگر جنگ بیولوژیك در بین باشد، انگلیس در این جنگ شریك است.
طبق یافته های این مقاله، در امریكا با «پروژه ژنوم ایرانیان» در دانشگاه استنفورد، ژنوم ایرانی­ ها در اختیار این دانشگاه قرار دارد و «25 هزار ژن ایرانی در اختیار امریكا و رژیم صهیونیستی» است.

فرضیه سلاح ­های نژادی و هدف­ گیری ملت ­های خاص همچون ایران بر اساس DNA
فرضیه دیگر این است كه انتشار ویروس كرونا به مثابه یك «سلاح ژنتیكی» در یك جنگ بیولوژیكی ضد ملت­ های خاصی همچون ملت ایران است. سلاح­ های ژنتیكی روی ژنوم ملت­ ها، نژادها، جمعیت ها یا گروه ­های خاص اثر می­ گذارند و متناسب با اهداف آن می­ تواند نتایج مختلفی از معلولیت­ های جسمی یا ذهنی گرفته تا مرگ و نابودی جمعیت خاص مورد نظر داشته باشد.
همینطور مبحث مطالعه ژنوم انسان اولین بار در «پروژه ژنوم انسان» عنوان شد كه یك برنامه علمی تحقیقاتی بود كه از 1999 آغاز شد و تا 2003 به اتمام رسید و هدف آن، كشف ژن ­های تمامی انسان ­ها و تجزیه و تحلیل ساختار DNA انسان و استفاده از آن در بررسی­ های بیولوژیكی و پزشكی بود.
همینطور در امریكا با «پروژه ژنوم ایرانیان» در دانشگاه استنفورد، ژنوم ایرانی­ ها در اختیار این دانشگاه قرار دارد و «25 هزار ژن ایرانی در اختیار امریكا و رژیم صهیونیستی» است كه نتایج آن همچون كشف ضعف و قوت این ژن­ها در بخش نظامی و سیستم­ های امنیتی استفاده می ­شود. در گروه تحقیقاتی دانشگاه استنفورد پردیس ثابتی دختر پرویز ثابتی رئیس اداره سوم ساواك شاه و پروفسور رستم در رابطه با رژیم صهیونیستی حضور دارند.
بر این اساس فرضیه جدی وجود دارد كه هدف گیری های خاصی در مورد نسل ایرانی در تولید كووید 19 مورد نظر بوده كه به صورت ناخواسته این ویروس به بیشتر از 170 كشور جهان توسعه پیدا كرده و همچون كشور مهاجم را به طور گسترده تحت الشعاع قرار داده است. در عین حال هنوز شواهد علمی قابل اعتماد وجود ندارد و صرفا بر اساس فرضیات طرح مبحث می شود.
فعالان شبكه­ های اجتماعی چین معتقدند كه احتمالاً در جریان مسابقات ارتش­ های جهان در اواخر 2019، ویروس كرونا از راه آمریكایی­ هایی كه به چین آمدند، وارد این كشور شده است

فرضیه انتقال ویروس كرونا از آمریكا به چین
بر طبق این مقاله كشور چین تابحال به­ طور مستقیم درباره احتمال جنگ بیولوژیك بودن ویروس كرونا اظهار نظر قاطعی نكرده، اما تردیدهایی در این كشور وجود دارد كه به خصوص بعد از گزارش شبكه تلویزیونی آساهی ژاپن قوت گرفته است. بر طبق این گزارش، مركز كنترل و جلوگیری از بیماری ­ها در آمریكا اخیرا اعلام نموده كه تردید دارد كه بیشتر از 10 هزار بیماری كه بر اثر آنفولانزا در این كشور فوت كرده­ اند، درواقع مبتلا به ویروس دیگری (احتمالاً كرونا) بوده ­اند. بنابراین در این كشور، برخی شبكه­ های اجتماعی و مقامات خواهان بررسی احتمال فراگیری ویروس كرونا از سوی آمریكا به كشور چین شده ­­اند. فعالان شبكه­ های اجتماعی چین معتقدند كه احیانا در جریان مسابقات ارتش­ های جهان در اواخر 2019، ویروس كرونا از راه آمریكایی­ هایی كه به چین آمدند، وارد این كشور شده است.

در واقع یكی از افسران سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به نام دنی شوهام، كه متخصص جنگ­ افزارهای بیولوژیك است معقتد است ویروس كرونا یك سلاح بیولوژیكی است كه تصادفی یا تعمدی از تأسیسات تحقیقاتی استان هوبئی انتشار یافته است.

فرضیه انتشار عمدی یا تصادفی ویروس كرونا از آزمایشگاهی در چین
این فرضیه بر مبنای ادعای یكی از افسران سابق اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به نام دنی شوهام، متخصص جنگ­ افزارهای بیولوژیك است. وی معقتد است كه ویروس كرونا یك سلاح بیولوژیكی است كه تصادفی یا تعمدی از تأسیسات تحقیقاتی استان هوبئی انتشار یافته است. در ووهان چین، انستیتو ویروس­ شناسی این شهر و همینطور وجود آزمایشگاه­ های تحقیقاتی بیولوژیكی در این شهر این فرضیه را مورد توجه گروهی از افراد قرار داده است. هر چند چین این ادعا را رد كرده و افرادی مانند استانیسلاس ریانترا، تحلیل­گر اندونزیایی تروریسم با رد این ادعا توضیح می­ دهد كه اگر این ویروس در آزمایشگاه تولید شده باشد، ابتدا باید كاركنان آن آزمایشگاه مبتلا شوند و همینطور اگر چین این ویروس را تولید كرده باشد، منطقی نیست كه در كشور خود آنرا به صورت فراگیر منتشر نماید.

ویروس كرونا بعنوان پدیده ­ای طبیعی با ریشه حیوانی
در مقابل، برخی با رد نظریه توطئه اعتقاد دارند كه این ویروس كاملاً منشأ حیوانی دارد و احتمال جنگ بیولوژیكی بودن آن توسط امریكا را رد كرده ­اند. برای مثال، نشریه پزشكی لنست و متخصصانی از دانشگاه كالیفرنیا یا بنیاد ملی بیماری­ های عفونی در واشنگتن توضیح می­ د هند كه این ویروس مانند مورد سارس و مرس، ریشه در حیوان دارد و از حیوان به انسان سرایت كرده و پدیده ­ای طبیعی است.

سیاست های مراقبتی فرضیه انتشار كرونا بعنوان جنگ زیستی
صرف نظر از بحث امكان یا عدم امكان اثبات ماهیت جنگ بایولوژیك شیوع بیماری كووید ـ 19، تجربه های تاریخی اثبات شده و درنظر گرفتن واقعیت فقدان التزام به اصول اخلاقی، الهی و انسانی از جانب كشورهای استعمارگر و سلطه گر و بی تفاوتی آنها در قبال جان انسان ها (خواه شهروندان خود یا شهروندان سایر جوامع)، عقل سلیم بر پیشبینی تمهیدات لازم برای مقابله با جنگ های بایولوژیك حكم می كند. لذا، توجه به سیاست های مراقبتی زیر در پیشگیری و به حداقل رساندن نفوذ این نوع جنگ افزارها و مقابله با آن برای جلوگیری از دستیابی به اهداف عملیاتی در این نوع جنگ ها موضوعیت می یابد.
شیوع قابلیت هایی مانند افزایش تعداد و كیفیت حسگرها (در هر دو حوزه نظامی و مدنی) كه به صحت عملكرد هدفگیری و همینطور دشواری پنهان سازی افراد، ماشین ها و ابزارآلات در نبردهای نظامی می شود و همانطور كه افراد بیشتر و بیشتر ابزارهای الكترونیك را استفاده می نمایند، توانایی پیگیری فرد توسط امضای الكترونیك و ردپای الكترونیك ساده تر می شود، ضرورت بازتعریف جنگ افزار و مفهوم میدان جنگ را پیش می كشد. مشابهاً، با پائین آمدن هزینه شناسایی دی. ان. ای افراد، ردیابی فردی از راه استفاده از دی. ان. ای هم ممكن می شود. ما همینطور شاهد توسعه كیفی ابزارهای جنگی محیطی هستیم كه انسان را برای توسعه بیماری ها از راه حشرات یا سازه های هیبریدی حشره – ماشین قادر می سازد. بنابراین، محصولات كشاورزی و دامداری هم می تواند مورد نابودی قرار گیرد یا بعنوان ابزارهایی برای ناتوان كردن یا كشتار جمعی انسان ها مورد استفاده قرار گیرد.

تقویت آمادگی مدنی از راه آموزش رسمی
در حالیكه آموزش آمادگی نظامی، تمهیدی برای وضعیت خاص جنگی در نظام آموزشی ایران پیشبینی شده است، در كنار آن، آموزش آمادگی مدنی به معنای قابلیت شهروندان در تشخیص وضعیت های امنیتی، مراقبت از خود و همنوعان در این شرایط، جلوگیری از بروز یا وخامت آن و به صورت كلی هر نوع دانش و اطلاعاتی كه ضریب موفقیت دشمن در نبردهای بایولوژیك را زیاد می كند، لزوم دارد. در عین حال، چنین آموزشی بایستی با پرهیز از ایجاد هراس عمومی و تشدید تخیل اجتماعی به شیوه هایی واقع بینانه و مبتنی بر اصول شناختی و آموزشی متناسب با سن افراد باشد.

تقویت شفافیت در رویه های بهداشتی و سلامت غذایی كشور
یكی از موانع اصلی در مدیریت افكار عمومی و شایعات در ایران، فقدان شفافیت لازم در حوزه سیاست های غذایی و بهداشتی است. بعنوان مثال، بعد از سال ها جدال بی انتها در مورد سرطان زایی محصولات تراریخته یا بحث بر سر علل افزایش آمار بیماران سرطانی در ایران، همچنان قانونی در زمینه ضرورت تفكیك محصولات تراریخته در فرآیند توزیع تعریف نشده است. كم توجهی به چنین امور خطیری یكی از عوامل توسعه بی اعتمادی مردم به حاكمیت و تشدید این تصور است كه حاكمیت نسبت به سلامت عمومی بی تفاوت است یا به علل منفعت طلبانه، واقعیت های هراسناك را از شهروندان مخفی نگاه می دارد. بدیهی است در چنین شرایطی، تشخیص واقعیت از شایعه حتی برای متخصصان و محققان ساده نیست و در صورت تشخیص، امكان مجاب سازی افكار عمومی برای اغلب محققان و متخصصان صدیق و بی غرض، مقدور نخواهد بود.
در ادامه این مقاله آمده است؛ توسعه و نهادینگی بی اعتمادی بین مردم و حاكمیت، زمینه را برای نفوذ دشمن در هدایت افكار عمومی در شرایط نفوذ از راه جنگ افزارهای بایولوژیك بالا می برد. در چنین شرایطی، امكان دارد مردم اعتماد به دشمن را نسبت به اعتماد به حاكمیتی كه از نظر ایشان پنهان كار و غیرشفاف است ترجیح دهند.

پیشگیری از كپی برداری سهل انگارانه یا سوداگرانه محتوای شبهه علمی، خصوصاً در حوزه زیست فناوری
به گزارش شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ در حالیكه سنت «ایران ساخت» «مشابه خارجی»، امروزه به یك ارزش عمومی در عرصه تولید علم، فناوری و كالا و خدمات در ایران تبدیل گشته است، بایستی دانست كه خیلی از مسیرهای به ظاهر علمی و تحقیقاتی، در عمل ریل گذاری دشمن برای نابودگری از راه كنترل تولید زیست فناوری در كشورهای آماج است. بخش اعظم این قبیل اقدامات از جانب فرصت طلبانی دنبال می شود كه عمدتاً خویش را بعنوان مخترع یا كارآفرین به افكار عمومی معرفی می كنند. تقویت محیط قانونی و تعریف فرایندهای استاندارد تائید و نظارت تا حد بالایی می تواند مخاطره موجود را كم كند.
علاقه مندان می توانند متن كامل مقاله فوق را اینجا مطالعه كنند.

1399/01/07