رییس انجمن چشم پزشكی:

به ازای هر 40 هزارنفر یك چشم پزشك در ایران وجود دارد

به ازای هر 40 هزارنفر یك چشم پزشك در ایران وجود دارد مطب نما: تهران-رییس انجمن چشم پزشكان ایران با اشاره به تعداد اندك فارغ التحصیلان این رشته و بالا بودن هزینه های دایر كردن مطب اظهار داشت: هم اكنون 2000 چشم پزشك در كشور فعال می باشند كه به تناسب جمعیت برای هر 40 هزار نفر یك چشم پزشك وجود دارد.


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار علمی ایرنا، «محمود جباروند» در حاشیه بیست و هشتمین كنگره سالیانه چشم پزشكی ایران كه در مركز همایش های رازی برگزار شد، اضافه كرد: رشته چشم پزشكی در زمره رشته های گران به حساب می آید كه علاوه بر هزینه های تحصیل، برای دایر كردن مطب كه فقط بتوان معاینات عمومی انجام داد، بیشتر از 800 میلیون تومان سرمایه لازم است.
وی افزود: چشم پزشكان، چشم امید به كمك های دولتی و وام با سود پایین بانك ها دارند تا بتوانند خدمات چشم پزشكی جامعی ارائه دهند و افراد بیشتری را تحت درمان قرار دهند.
جباروند خاطرنشان كرد: در سال حداقل 100 نفر فارغ التحصیل چشم پزشكی داریم و با این رقم، 2000 هزار نفر چشم پزشك در سطح كشور فعال می باشند كه با در نظر گرفتن نرخ جمعیت هشتاد میلیونی، برای هر 40 هزار نفر، یك چشم پزشك مشغول به كار است.
آمار پایین كم بینایی و نابینایی در كشور، خبر خوش رییس انجمن چشم پزشكی ایران بود كه در این مورد تصریح كرد: بیشترین عامل كم بینایی به علت آب مروارید است كه با عنایت به سیاست های اعمال شده، وجود مراكز چشم پزشكی و پایین بودن هزینه های چشم پزشكی نسبت به كشورهای منطقه، سبب شده مردم به آسانی به چشم پزشك رجوع و در صورت لزوم، تحت عمل جراحی قرار بگیرند.
وی، كیفیت جراحی چشم در كشور را مطلوب عنوان نمود و اظهار داشت: كیفیت جراحی آب مروارید جزو پیشرفته ترین اعمال جراحی است و نزدیك به 700 هزار جراحی آب مروارید در سال صورت می گیرد و بیماران هم اطلاعات زیادی از چشم پزشكان برای كسب دید 10/10 می گیرند.
جباروند كم بودن تعرفه های چشم پزشكی نسبت به تعرفه های سایر رشته های پزشكی را یكی از چالش های چشم پزشكان عنوان نمود و اضافه كرد: این تعرفه ها از سوی وزارت بهداشت و درمان تعیین می گردد و ما هم از این امر تبعیت می نماییم.
وی خاطرنشان كرد: انتظار داریم توجه بیشتری به این رشته شود؛ بعنوان مثال جراحی آب مروارید كه 60 درصد اعمال جراحی ما را تشكیل می دهد نسبت به تعرفه های سال های قبل فقط 13 درصد رشد داشته در حالیكه در سایر رشته ها 200 تا 300 درصد افزایش وجود داشته است.
وی اضافه كرد: رشته چشم پزشكی رشته گرانی است و لزوم دارد برای خرید و تهیه تجهیزات پزشكی از ارزهای دولتی استفاده گردد تا با هزینه های منطق و معقول بتوانیم كیفیت خدمات درمانی را به روز حفظ نماییم.
رییس انجمن چشم پزشكان ایران تصریح كرد: با تمام كمیت ها، هیچ گونه زیر میزی در رشته چشم پزشكی دریافت نمی گردد.
به گفته رییس انجمن چشم پزشكی، ایران از سال قبل (1396) به عضویت آكادمی چشم پزشكی آسیا و اقیانوسیه (APAO ) درآمده است و مقرر است در سال آینده همایش های مشتركی در سطح كشور برگزار گردد چون كه به علت كارهای تحقیقی خوبی كه در ایران انجام شده از نظر چشم پزشكی شناخته شده است.
جباروند در مورد این آكادمی اظهار داشت: آكادمی APAO متشكل از كشورهای پیشرفته جهان در حوزه چشم پزشكی ازجمله ژاپن، استرالیا، سنگاپور، نیوزلند، كره، چین و هند است. بطور قطع عضویت ایران در ارتقا و معرفی هرچه بیشتر چشم پزشكی كشورمان در سطح بین المللی موثر خواهد بود.

***بیست و هشتمین كنگره چشم پزشكی ایران برگزار شد
بیست و هشتمین كنگره سالیانه چشم پزشكی ایران با حضور مهمانان داخلی و خارجی امروز دوشنبه در مركز همایش های رازی شروع به كار كرد.
این كنگره بعنوان بزرگترین همایش چشم پزشكی كشور، همواره آخرین پیشرفت ها و نو آوری های جهانی در این زمینه را در اختیار علاقمندان قرار داده است.
در بیست و هشتمین كنگره چشم پزشكی ایران كه از امروز تا 24 آبان 97 در مركز همایش های رازی برگزار می شود، بیشتر از 2000 شركت كننده از كشورهای مختلف همچون آمریكا، انگلیس، سنگاپور، برزیل، فرانسه، افغانستان، پاكستان، اندونزی، هند و عراق حضور دارند.
در كنگره امسال 11 سمپوزیوم به همراه 107 مقاله در قالب سخنرانی و 92 مقاله به صورت پوستر عرضه خواهد شد.
علمی9294**1440


1397/08/22
21:57:28
5.0 / 5
4439
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , پزشك , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما