داروهای اساسی دیابت در كشور موجود است

داروهای اساسی دیابت در كشور موجود است مطب نما: مدیركل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت كنترل، درمان و بازتوانی بیماری دیابت در كشور، اظهار داشت: داروهای اساسی دیابت به اندازه كافی موجود است و واحدهای درمانی دارای پزشكان متخصص دیابت هم به تعداد كافی در همه سطوح كشور فراهم است.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دكتر افشین استوار در نشستی خبری در آستانه هفته ملی دیابت، اظهار داشت: هفته ملی دیابت هر ساله در ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان ماه) برگزار می گردد. هدف اصلی از برگزاری این هفته، افزایش آگاهی عمومی نسبت به دیابت است؛ چراكه دیابت جزو چهار بیماری اصلی غیرواگیر است كه بیشترین ناتوانی و مرگ و میر را بوجود می آورد.

وی اضافه كرد: بر مبنای آخرین مطالعات، حدود ۱۱ درصد جمعیت بزرگسالان (بالای ۲۵ سال) به دیابت مبتلا هستند. همینطور حدود ۱۸ درصد این جمعیت مستعد مبتلا شدن به دیابت هستند. ازاین رو حدود ۳۰ درصد جمعیت بزرگسالان در خطر جدی مبتلا شدن به دیابت هستند.
هزینه سالانه ۴ میلیارد دلاری دیابت
وی درباره هزینه های ناشی از بیماری دیابت اظهار داشت: هزینه های مستقیم و غیرمستقیم دیابت حدود ۴ میلیارد دلار در سال است. منظور از هزینه مستقیم، هزینه های درمانی است و هزینه های غیرمستقیم شامل هزینه های ناشی از درمان عوارض دیابت، غیبت از كار و هزینه هایی است كه این بیماری به بار می آورد. در همین راستا وزارت بهداشت در همه سطوح خدمات همچون پیشگیری، درمان و بازتوانی به این بیماری توجه جدی دارد. سطح اول، پیشگیری این بیماری است؛ پیشگیری دیابت، پیشگیری عوامل خطر (چاقی، كمبود فعالیت بدنی و تغذیه ناسالم) است.

استوار اظهار داشت: در سطح بعدی مهم ترین مبحث كنترل دیابت است كه عوارض ناشی از آن مانند بیماری های قلبی، عروقی، نارسایی كلیوی، عوارض چشمی و اختلالات عصبی هم كنترل شود. با كنترل و مراقبت دیابت می توان از عوارض ناشی از این بیماری كاست و در جهت كاهش هزینه های آن اقدام نمود.
داروهای اساسی دیابت موجود است
استوار با اشاره به اینكه داروهای اساسی دیابت در كشور به اندازه كافی موجود است، اضافه كرد: واحدهای درمانی با پزشكان متخصص دیابت هم به تعداد كافی در همه سطوح كشور توزیع شده اند.

وی در توضیح روزشمار هفته دیابت امسال اظهار داشت: هفته ملی دیابت امسال تاكید ویژه ای بر نقش خانواده در پیشگیری و كنترل دیابت دارد. بدین منظور از ۱۹ تا ۲۵ آبان ماه با نام "دیابت، رسانه و خانواده"، "دیابت، آموزش و خانواده"، "دیابت، تغذیه و خانواده"، "دیابت، سازمان های مردم نهاد و خانواده"، "دیابت، غربالگری و خانواده"، "دیابت، مشاركت های محلی و خانواده"، "دیابت، فعالیت های بدنی و خانواده" نامگذاری شده است. قابل ذكر است كه با افزایش بروز و شیوع دیابت هزینه های ناشی از این بیماری هم به همان نسبت افزایش می یابد.
دیابت یك و دو چه كسانی را مبتلا می كند؟
استوار افزود: به صورت كلی دو نوع دیابت داریم؛ دیابت نوع یك كه در كودكان اتفاق می افتد و تابحال غیرقابل پیش بینی و پیشگیری بوده است. پنج درصد جمعیت دیابتی ها مربوط به دیابت نوع یك است. دیابت نوع دو هم در بزرگسالان اتفاق می افتد و تا حد زیادی قابل پیشگیری است. برای كنترل و پیشگیری و درمان دیابت، سه ضلع اصلی وزارت بهداشت، سازمان های مردم نهاد و رسانه با همكاری یكدیگر می توانند موثرتر گام بردارند و وزارت بهداشت به تنهایی قادر به این كار نبوده و به همكاری این گروه ها نیاز دارد.




1397/08/19
21:02:18
5.0 / 5
4920
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما