شایع ترین نوع هپاتیت ناشی از كبد چرب است

شایع ترین نوع هپاتیت ناشی از كبد چرب است مطب نما: اهواز - یك فوق تخصص گوارش و كبد اظهار داشت: شایع ترین نوع هپاتیت، ناشی از كبد چرب، عوارض ناشی از مصرف خودسرانه دارو و مكمل ها و اختلالات سیستم ایمنی است.


دكتر پژمان علوی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: هپاتیت های ویروسی واكسن و یا درمان های موثری دارند.
وی با اشاره به اینكه هپاتیت به معنای التهاب یا ورم در كبد است اظهار داشت: هپاتیت های ویروسی به انواع A، B، C، D و E تقسیم می گردد كه نوع B، C و D می توانند مزمن شوند اما A و E تنها بیماری حاد تولید می كنند؛ البته هركدام از انواع هپاتیت به نوبه خود خطرناك هستند.
علوی نژاد در مورد هپاتیت ناشی از كبد چرب اضافه كرد: در دنیا و خوزستان از هر سه تا چهار نفر یك نفر مبتلا به كبد چرب است و فرد هیچ گونه علامتی ندارد و بعنوان قاتل خاموش یاد می گردد.
این فوق تخصص گوارش و كبد بیان كرد: هپاتیت حاد دارای علایم خستگی و كوفتگی، تب و لرز، ادرار تیره رنگ، خارش، آبریزش بینی و ورم مفاصل است و بعد از معاینه افزایش آنزیم های كبدی مشخص می گردد.
وی افزود: هپاتیت مزمن یعنی اختلال آنزیم های كبدی بیش از سه تا 6 ماه طول می كشد.
علوی نژاد اظهار داشت: فرد مبتلا به هپاتیت حاد، نیاز به استراحت و درمان نگهدارنده دارد و در مواقع خاص از داروهای اختصاصی استفاده می گردد اما در نوع مزمن بسته به علت هپاتیت، درمان اختصاصی برای فرد تجویز می گردد.
این فوق تخصص گوارش و كبد افزود: وقتی عوارض و التهابات كبد مزمن شود صدمه تجمعی سبب فیبری شدن كبد می گردد.
وی افزود: در این صورت كبد سیروتیك شده و كاركرد خویش را از دست می دهد و تنها درمان قطعی فرد مبتلا به سیروز كبدی (التهابات شدید كبد) پیوند كبد است.
علوی نژاد اظهار داشت: درمان هپاتیت C به سمتی می رود كه در 10 تا 20 سال آینده ریشه كن شود و هپاتیت B واكسیناسیون فعالی دارد.
این فوق تخصص گوارش و كبد در مورد راه های پیشگیری بیان كرد: داشتن زندگی سالم، پرهیز از مصرف خودسرانه دارو، دسترسی به آب و مواد غذایی سالم، تحرك كافی و پرهیز از اضافه وزن به سلامت جسم و كبد كمك می نماید.
3004/ 6037


1397/06/14
14:37:31
5.0 / 5
4848
تگهای خبر: بیمار , بیماری , تولید , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما