شناسایی آثار مخرب پاركینسون بر قلب

شناسایی آثار مخرب پاركینسون بر قلب مطب نما: تهران - محققان دانشگاه ویسكانسین مدیسون راهكار جدیدی را برای ردگیری مكانیزم های عامل تخریب سلول های عصبی قلب در اثر بیماری پاركینسون توسعه دادند.


به گزارش روز یكشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به پاركینسون دچار صدمه های جدی ارتباطات عصبی قلب با سیستم عصبی سمپاتیك هستند. این اعصاب وظیفه هماهنگی شدت گردش خون با تغییرات فعالیت عضلانی را بر عهده دارند.
در اثر تخریب این اعصاب، بدن بیماران مبتلا به پاركینسون آمادگی كمتری برای واكنش به استرس و تغییرات ساده ای مانند برخاستن دارد.
محققان در این تحقیقات از سیستم عصبی میمون رزوس برای مدل سازی عوارض پاركینسون استفاده كردند و با استفاده از نوعی سم، در اعصاب قلب این میمون ها صدمه هایی مشابه آنچه در انسان رخ می دهد، تولید كردند.
سپس با استفاده از یك فناوری تصویربرداری موسوم به پت اسكن كه امكان ردگیری فرآیندهای شیمیایی در بدن را فراهم می آورد، بدن میمون ها را به صورت دوره ای اسكن كردند. محققان به منظور تشخیص وضعیت گسترش اعصاب صدمه دیده در عضلات بطن چپ قلب، شناسایی موقعیت بیشترین میزان التهاب در این عضلات و محل بیشترین استرس اكسیداتیو از سه ماده شیمیایی استفاده كردند و توانستند تغییرات این سه عامل را در یك دوره زمانی خاص با دقت بالا بررسی كنند.
پیش از این محققان می دانستند كه پاركینسون باعث تخریب اعصاب قلب می شود، اما قادر به شناسایی دقیق علت آن نبودند. اكنون محققان با استفاده از این فناوری می توانند محل التهاب و استرس اكسیداتیو را با دقت مشخص كنند و نحوه ارتباط این عوامل را با تخریب ارتباطات عصبی بیماران مبتلا به پاركینسون مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.
همچنین این فناوری امكان بررسی میزان اثرگذاری روش های درمانی جدید را بر سلامت نورون های كنترل كننده فعالیت قلب بیماران فراهم می آورد.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه npj Parkinson's Disease انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440


1397/04/25
14:10:45
5.0 / 5
5167
تگهای خبر: بیمار , فناوری , قلب , محققان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما