معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت عنوان كرد
لزوم رعایت اصول سلامت روان در محیط كار
مطب نما: معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تاكید براینكه افراد شاغل بیشترین زمان خویش را در محل كار سپری می كنند، اظهار داشت: اینكه فرد در محل كار احساس آرامش خاطر داشته باشد، در افزایش بازدهی كاری و بروز توانمندی هایش تاثیر زیادی دارد.
به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، علی اسدی درمورد لزوم رعایت اصول سلامت روان در محیط كار تصریح كرد: هر شغلی بنا به مختصات ذاتی خود سبب تولید استرس در افراد می شود، اما با آموزش سبك زندگی برای پیشگیری از بروز استرس از دوران كودكی، آموزش مهارت حل مساله، فراگرفتن شیوه صحیح برقراری ارتباط با دیگران و در صورت نیاز، مداخلات دارویی باتجویز پزشك متخصص می توان استرس را در محیط كار كنترل كرد.
وی با تاكید براینكه هر فردی به فراخور شغلی كه دارد، دچار استرس می شود، تصریح كرد: استرس در مشاغلی مانند پزشكی، پرستاری، خبرنگاری و مشاغلی از این قبیل، به علت حساسیت هایی كه دارد، بیشتر است.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینكه گاهی استرس در نتیجه نامتوازن بودن نوع كار با توانمندی افراد تولید می شود، اظهار نمود: گاهی كار یا مسئولیتی كه به افراد محول می شود، بالاتر یا پایین تر از سطح توانایی های آنان است، ممكن است فردی توانایی فراوان و قابل توجهی برای كار داشته باشد، اما نوع كاری كه به وی محول شده است، با نوع توانمندی اش سنخیتی ندارد، در مقابل هم امكان دارد مسئولیتی به فردی واگذار شود كه انجام آن خارج از توانش است و سبب بروز نارضایتی در وی می شود، ازاین رو برای كاهش استرس در محیط كار باید بین توانمندی فرد و پستی كه برای وی در نظر گرفته می شود، تناسبی تولید شود.
اسدی اظهار داشت: در مواردی هم ممكن است مدیر یا كارفرما ارتباط درست و همدلانه ای با كاركنان خود نداشته باشد كه همین مساله سبب بروز استرس در افراد می شود، در این شرایط باید با گفتگو و مذاكره، تلاش در رفع مشكل داشت و اجازه نداد كه دلخوری های محیط كار، ریشه دار شود.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اضافه كرد: افرادی كه در شغل شان با ابهام مواجهند و نمی دانند نقش شان چیست یا مقرر است در یك بازه زمانی كوتاه كاری را انجام دهند، در حالیكه انجام آن مستلزم صرف یك یا دو روز زمان است هم دچار استرس می شوند، در این وضعیت هم باید ابهام در شیفت های كاری برطرف شود و برای كاهش استرس نیروهای كار، وظایف همه نیروهای كار به شكل دقیقی تعریف شده باشد.
وی با اشاره به اینكه گاهی فشارها و اختلافات درون خانوادگی هم سبب بروز استرس در افراد می شود، تصریح كرد: در عین حال افرادی هم وجود دارند كه استرسی بودن نوعی اختلال درونی در آنان است كه سبب تولید اختلال در امور روزمره و كارشان می گردد كه در این حالت باید از كمك روانشناسان و روانپزشكان بهره ببرند.
اسدی با تاكید بر این كه كنترل استرس گاهی بنا به تشخیص پزشك به مصرف دارو نیاز دارد، بیان كرد: متاسفانه تفكر غلطی در بین مردم وجود دارد در خصوص این كه تصور می كنند استرس هم همانند بیماری سرماخوردگی است كه با یك دوره مصرف دارو مرتفع می شود، در حالیكه درمان استرس طولانی مدت بوده و نیازمند مصرف دارو به صورت منظم است.
به گزارش وبدا، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت سفارش كرد: افرادی كه شاغل هستند، بیشترین زمان خود در طول روز را در محل كار سپری می كنند، ازاین رو چگونه سپری شدن این مدت زمان، اهمیت دارد، بنابراین افراد زمانی كه احساس كردند استرس شان بیش از اندازه ضرورت است و قادر به كنترل آن با روش های مرسوم همچون آموزش مهارت حل مساله نیستند، حتما به روانپزشك رجوع كنند تا بر مبنای تشخیص پزشك، درمان های لازم را دریافت كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب