تاثیر نانو ذرات بر مقاومت دارویی سلول های سرطانی

تاثیر نانو ذرات بر مقاومت دارویی سلول های سرطانی مطب نما: محققان موفق به طراحی نوعی نانوذرات شدند كه با استفاده از لیزر مادون قرمز، مقاومت دارویی سلول های سرطانی را از بین می برد.


به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، معمولاً سلول هایی كه پس از جراحی یا درمان اولیه در بدن باقی می مانند، دچار مقاومت دارویی می شوند و در این پروژه محققانی از دانشگاه مریلند، اوهایو، ویرجیانا، میسوری، شانگهای و ایندیانا موفق شدند برای مقابله با سلول هایی كه در برابر دارو مقاوم هستند از نانو ذرات استفاده كنند.
ژیائومینگ از محققان دانشگاه مریلند اظهار داشت: با مدیریت شیمی درمانی با این روش جدید، پزشك می تواند دوز كمتری از داروی شیمی درمانی را وارد بدن بیمار كند و این كار منجر به بهبود فرآیند درمان می گردد و در عین حال میزان سمیت دارو برای اندام های سالم بدن به حداقل می رسد.
آن ها با همكاری مشترك نانوذراتی ساختند كه میتوكندری را در سلول ها هدف قرار می دهد؛ میتوكندری اندامكی در سلول است كه نقش تولیدكننده انرژی را به عهده داشته و اكسیژن و مواد غذایی را به ATP تبدیل می كند.
زمانی كه نانوذرات به میتوكندری می رسد، محققان لیزر مادون قرمز نزدیك را به آن می تابانند و این كار باعث واكنش شیمیایی شده كه مقدار ATP را در پمپ ها می كاهد كه با این روش می توان بیان پمپ های خروجی سلول را كم كرده و همینطور توزیع آن ها را در غشای سلول به حداقل می رساند.
محققان معتقد هستند كه نانوذراتی كه آن ها ساخته اند می تواند حامل دارو باشد كه با استفاده از تابش لیزر مادون قرمز نزدیك، محتویات خویش را آزاد كند و منجر به از بین رفتن مقاومت دارویی در سلول های تومور شده و اثرات سمی برای سلول های سالم نداشته باشد.


 

1396/12/06
15:37:14
5.0 / 5
5794
تگهای خبر: دارو , درمان , محققان , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما