نقش آلودگی صوتی در سقط جنین

نقش آلودگی صوتی در سقط جنین مطب نما: تهران- دانشیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد به نقش آلودگی صوتی بعنوان یكی از عوامل بروز سقط جنین اشاره نمود و اظهار داشت: مطالعات صورت گرفته نشان داده است كه آلودگی صوتی می تواند سبب بروز مشكلات باروری مانند سقط جنین شود.


دكتر نزهت موسوی فر در حاشیه دومین كنگره بین المللی چالش های بالینی در مامایی، زنان و نازایی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار نمود: علاوه بر این آلودگی صوتی می تواند سبب بروز مشكلات باروری دیگری مانند زایمان های زودرس و یا تولد نوزدان كم وزن شود.
وی اضافه كرد: این مشكلات بیشتر در افرادی كه در مجاورت اماكنی مانند بزرگراه ها زندگی می كنند، دیده شده و این درحالی است كه به این مساله كمتر توجه می گردد.

** سقط جنین چیست
متخصص زنان و مامایی و فلوشیپ آی وی اف و ناباروری درمورد اصطلاح پزشكی سقط جنین و باور اشتباهی كه در میان برخی زنان رایج است، توضیح داد: به ختم حاملگی زیر 20 هفتگی سقط جنین گفته می گردد. به عبارت دیگر اگر دوره حاملگی به هر دلیلی به بالای 20 هفته نرسد، به آن سقط جنین گفته می گردد.
موسوی فر اضافه كرد: تصور اشتباهی در میان زنان رایج است كه سقط را فقط از دست رفتن خودبه خودی جنین تلقی می كنند و موارد دیگر مانند از دست رفتن جنین با استفاده از كورتاژ و مصرف یا تزریق دارو را سقط نمی دانند و وقتی پزشك از آنها سوال می كند كه سقط داشته اید، می گویند نداشته ایم كه این مساله می تواند مانع از عرضه درمان های صحیح شود.

** شایع ترین علل سقط جنین و میزان شیوع
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد در مورد شایعترین علل سقط جنین اظهار داشت: شایعترین علت سقط های زیر 12 هفتگی عوامل ژنتیكی هستند و بعد از آن دلایلی مانند كمبود برخی هورمون ها همچون هورمون پروژسترون یا اختلالات عملكردی غده تیروئید، مشكلات رحمی مانند چسبندگی های رحمی یا گنجایش كم رحم كه نمی تواند جنین را بیشتر از 20 هفته نگه دارد و جنین را دفع می كند.
موسوی فر اظهار نمود: آمار سقط جنین در كشور ما با آمار جهانی چندان تفاوتی ندارد؛ طبق آمار جهانی حدود 15 درصد جمعیت زنان آبستن دچار سقط می شوند كه در ایران هم همین طور است.

** نقش آلودگی هوا و استرس در بروز سقط جنین
متخصص زنان و مامایی و فلوشیپ آی وی اف و ناباروری در پاسخ به پرسشی درباره نقش آلودگی هوا یا استرس در بروز سقط جنین، توضیح داد: در مورد آلودگی هوا تحقیقات و مطالب زیادی انتشار یافته است كه نشان داده است این مساله می تواند سبب ناهنجاری ها یا بیماری هایی مانند اوتیسم در نوزادان شود.
موسوی فر اضافه كرد: همینطور نتایج این تحقیقات نشان می دهند كه آلودگی هوا می تواند سبب زایمان زودرس و وزن كم جنین در موقع تولد شود اما این كه بعنوان عامل سقط ثابت شده باشد، هنوز مطلب ثابت شده ای وجود ندارد زیرا اثبات آن به بررسی های دقیق، طولانی مدت و با جامعه آماری بالایی دارد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار داشت: با این حال تحقیقات انجام شده در مورد افرادی كه در مجاورت معادن یا كارگاه های صنعتی زندگی می كردند، نشان داده است كه آلودگی های موجود در هوای این اماكن در سقط جنین موثر بوده است.
موسوی فر اظهار نمود: درمورد تولید مشكل كم وزنی و زایمان زودرس، به علت وجود استنشاق آلاینده های موجود در هوا توسط مادر باردار، اكسیژن رسانی خوبی به جفت صورت نمی گیرد كه در نتیجه منجر به زایمان زودرس یا نوزاد با وزن كم می گردد.
وی در مورد این كه زایمان زودرس چیست و به چه زایمان هایی زودرس گفته می شود، توضیح داد: زایمان هایی كه بین 20 و 28 هفتگی حاملگی رخ دهد، زایمان زودرس گفته می گردد.
متخصص زنان و مامایی و فلوشیپ آی وی اف و ناباروری درمورد نقش استرس در بروز سقط جنین هم اظهار داشت: استرس باید بسیار شدید باشد تا بتواند سبب سقط شود؛ مانند مواجهه با وقایع ناگهانی و شوك برانگیز اما استرس های روزانه بعید است كه سبب سقط جنین شود و مطالعاتی هم تابحال در این خصوص منتشر نشده است.
دومین كنگره بین المللی چالش های بالینی در مامایی، زنان و نازایی كه روز چهارشنبه با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی این حوزه در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد، امروز( 27 بهمن) آخر می یابد.
علمی **1834
خبرنگار: ناهید شفیعی **انتشار: محتشمی پور


1396/11/27
17:09:01
5.0 / 5
5723
تگهای خبر: پزشك , پزشكی , زایمان , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما