تعزیه فقط برای محرم نیست، برای هویت ماست مطب نما: ابراهیم گله دارزاده، مدیر جلسات نمایشنامه خوانی ویژه برنامه خیمه هنر از رویکرد های این بخش گفت. به گزارش مطب نما به نقل از خبر آنلاین به نقل از ایسنا، ابراهیم گله دارزاده، مدیر بخش هنرهای نمایشی ویژه برنامه های فرهنگی «خیمه هنر» که همزمان با شروع محرم به مدت ۱۰ شب در پهنه رودکی میهمانان عزاداران حسینی (ع) است، از جایگاه شبیه خوانی گفت. او با تأکید بر این که مقرر است تا در «خیمه هنر» توجه ویژه ای به شبیه خوانی توجه گردد، بیان کرد: اساسا معاونت هنری وظیفه حفظ و اشاعه نسخ تعزیه را برعهده دارد و به همین خاطر ما تا جایی که شد توجهی به نسخ غریب کردیم و نسخه هایی که در «خیمه هنر» خوانده می شود، نسخ معتبری هستند که توسط تعزیه خوانان حرفه ای اجرا می شوند. معین البکا این مجالس آقای جمال الدین قاسمی است که نزیک به هفت دهه و از بچه خوانی دراین عرصه فعالیت داشته و گنجینه ای از بهترین نسخ تعزیه را در اختیار دارد و به نحوه ی اجرای آنها به خوبی آگاه است. بنا بر گزارش ایران تئاتر، این هنرمند اضافه کرد: همین طور با خواندن مجالسی چون «عبدالله عفیف» و «عابس و شوذب» دو تعزیه غریب را به مخاطبان معرفی کردیم. گمان می کنم که تعزیه «عبدالله عفیف» بالاتر از ۱۰ سال بود که در سراسر ایران خوانده نشده بود. تلاش مان این بود تا تعزیه های خیمه اجرائی تر از دیگر تعزیه ها باشند و از نظر اجرائی مثل سنت قدیم برگزار شوند. البته درنظر داشتیم، با برنامه ای در میدانگاه و با سنت خیلی قدیمی تر میزبان عزاداران حسینی باشیم که به سبب شرایط اخیر این مکان فراهم نشد. گله دارزاده با اشاره به لزوم توجه بیشتر به هنر تعزیه اظهار داشت: برگزاری مجالس تعزیه نباید تنها محدود به دهه اول محرم یا شب های قدر باشد؛ چونکه در این صورت این تنها هنر نمایشی جهان اسلام به فراموشی سپرده می شود. کشورهایی که پیرامون ما هستند؛ هیچ هنر نمایشی تولید نکردند و تعزیه تنها هنر جدی سرزمین های اسلامی است که ما آنطور که شاید و باید به آن توجه نمی نماییم. این هنر نسخ متفاوتی از مذهبی و غیرمذهبی دارد. نسخی که تعدادی از آنها چند دهه می شود که خوانده نشده اما می توان از آنها در محافل و اعیاد نیز بهره برد. او اضافه کرد: هنوز چندین معین البکا داریم که خواندن متون کمتر خوانده شده یا فراموش شده تعزیه را می دانند و باید به دیگر هنرمندان فعال این عرصه آموزش دهند. غفلت از این مساله موجب از دست رفتن این سرمایه های ملی می شود. ما هر دو سال یک دفعه در جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی فرصت کوتاهی برای خواندن چند نسخه از تعزیه های قدیمی را فراهم می نماییم اما این بسیار کم است. مدیر بخش هنرهای نمایشی ویژه برنامه «خیمه هنر» با اشاره به ضرورت حضور دولت به عنوان یک حامی قدرتمند برای حفظ تعزیه این میراث ناملموس ایرانیان اشاره کرد: بانیان خصوصی در سطح کشور حضور دارند که کار خودرا انجام می دهند اما حضور دولت موجب ایجاد یک برنامه منسجم و متداوم خواهد شد. وقتی پای دولت وسط باشد، کار جدی تری صورت می گیرد، دغدغه هنرمندان کمتر می شود و آنها با فراغ بال می توانند کارهای اساسی و دشوارتر را انجام دهند. کارهایی که شاید یک بانی شخصی دلیلی نداشته نباشد برای آنها سرمایه گذاری کند. گله دارزاده در آخر سخنانش بیان کرد: در هر حال آمادگی حفظ و اشاعه هنر شبیه خوانی از جانب خانواده این هنر وجود دارد و فقط باید دید این حمایت چقدر از جانب بخش های گوناگون دولت صورت خواهد گرفت. اساسا منظور از دولت تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا اداره کل هنرهای نمایشی نیست، میراث فرهنگی و دیگر سازمان های دولتی نیز باید همراه شوند. تعزیه ثبت جهانی دارد و وظیفه تمامی سازمان هاست که به دفاع از آن بپردازند ولی متاسفانه خیلی جدی شانه خالی کرده اند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بضاعت خود می کوشد تا این هنر را حفظ نماییم. 59243 1404/04/16 14:22:50 5.0 / 5 16 تگهای خبر: آموزش , تولید این مطلب مطب نما را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مطب نما کامل ترین راهنما برای دسترسی آزاد به چت جی پی تی تامین ذخایر دارویی 6 ماهه کشور و شروع بازسازی بیمارستان های لطمه دیده عرق یونجه نماینده ایران در روسیه تولید 24 ساعته داروهای حیاتی در کشور نظرات بینندگان مطب نما در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۴