در نشست اشتغال و بیكاری دانش آموختگان دانشگاهی مطرح شد؛

رشد آموزش عالی بیش از تولید ناخالص داخلی یکی از علل بیکاری دانشگاهیان

رشد آموزش عالی بیش از تولید ناخالص داخلی یکی از علل بیکاری دانشگاهیان به گزارش مطب نما، مدیرگروه اقتصاد آموزش عالی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در نشست دوم اشتغال و بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی با اشاره به نسبت رشد آموزش عالی و تولید ناخالص ملی، اظهار داشت: برای اینکه در اشتغال دانش آموختگان تناسب وجود داشته باشد، باید رشد آموزش عالی و تولید ناخالص داخلی همزمان رشد کند؛ اما در 30 سال قبل متوسط رشد آموزش عالی بیش از تولید ناخالص داخلی بوده است که این مساله یکی از علل بیکاری دانش آموختگان است.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر یعقوب انتظاری در نشست دوم پنل اشتغال و بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی که در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد، به عنوان سخنران اول به بررسی علل بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی پرداخت و اظهار داشت: بیکاری مسئله ای است که همه دولت های دنیا در کوشش برای حل آن هستند و این فقط کشورهای درحال توسعه نیستند، حتی کشورهای توسعه یافته نیز اغلب خودرا در مقابل بیکاری ناتوان می بینند و خیلی از مردم مجبور می شوند به مشاغلی برسند که نمی خواهند. این وضعیت منجر به کاهش راندمان و عدم تمایل به کار می شود و همین مورد کیفیت کار را در بازار پایین می آورد و به ارائه خدمات ناکارآمد منجر می شود.

وی با اشاره به نسبت رشد آموزش عالی و تولید ناخالص ملی، اظهار داشت: برای این که در اشتغال دانش آموختگان تناسب وجود داشته باشد، باید رشد آموزش عالی و تولید ناخالص داخلی همزمان رشد کند، اما در ۳۰ سال قبل متوسط رشد آموزش عالی بیش از تولید ناخالص داخلی بوده است که این مساله یکی از علل بیکاری دانش آموختگان است.

وی عدم تشکیل سرمایه ثابت را از دیگر فاکتورهای مهم بیکاری دانست.

انتظاری در ادامه با تعریف اشتغال و بیکاری، انواع بیکاری را برشمرد و افزود: علت بیکاری ساختاری در دو موضوع: عدم تطبیق کمی (بی نظمی در ساختار اقتصادی، عدم کارایی بازار کار) و عدم تطبیق کیفی (ناهماهنگی سرمایه انسانی و فناوری یا عدم تطبیق مهارت با نیاز شغلی و فرصت شغلی پنهان) است.

وی در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: در ایران برای اینکه هماهنگی ها خوب صورت گیرد، بایستی دولت به طرف ساخت جامعه یادگیری برود تا انطباق ها بهتر صورت بگیرد. یعنی بجای این که آموزش عالی را با بازار کار تطبیق بدهیم، یادگیری در پروسه انجام کار شکل گیرد. یادگیری مادام العمر اقتضاء می کند که برنامه هایی نیز برای دوره بازنشستگی تدارک دیده شود و دولت به جهت اینکه بتواند اقتصاد یادگیری درست کند، باید یک جامعه یادگیری درست کند.

دکتر غلامعلی فرجادی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی به عنوان دیگر سخنران این جلسه اظهار داشت: عنوان مورد بحث من در این جلسه عوامل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و راهکارهای برون رفت از آنست.

فرجادی افزود: در بازار کار کمبود تقاضا داریم. یعنی جمعیت زیادی نیروی انسانی داریم که می خواهند وارد بازار کار شوند، اما بنگاه های ما نمی توانند آنها را جذب کنند. علت بیکاری در تمام کشورها در درجه اول پایین بودن رشد اقتصادیست. اگر فرض را بر این بگیریم که آموزش عالی هم نقصانی داشته باشد و آنها رفع شوند، ممکنست نهایتاً ۲۰ الی ۲۵ درصد در رفع معضل بیکاری اثر داشته باشد.

وی اضافه کرد: بیکاری علت نیست، بلکه معلول است. یعنی اگر تولیدی نباشد، اشتغال بوجود نمی آید. رشد اقتصادی یکی از فاکتورهای مهم است، درحالی که ما در چهل سال قبل به زحمت رشد اقتصادی ۳ درصدی را تجربه کرده ایم.

فرجادی همین طور راهکارهای ایجاد اشتغال را ایجاد بستر و محیط مناسب برای تولید و رشد اقتصادی، اصلاح سیاست های اقتصاد کلان بمنظور بهبود کارکردهای اقتصادی، تغییر استراتژی توسعه از جایگزینی واردارت به تشویق صادرات، اصلاح قوانین و مقررات در راستای تولید، بهره ­وری و اشتغال، برقراری ارتباط مناسب بین نظام آموزشی و نیازهای بازار کار و تقویت سرمایه اجتماعی (اعتمادسازی بین بنگاه ها و دولت) دانست.

وی پشتیبانی از توسعه فعالیت­ های تخصصی بر دارای مزیت رقابتی، افزایش تخصص­بری در فعالیت ­های صنعتی بوسیله پشتیبانی از فعالیت بنگاه ها در حوزه ­های تحقیق و توسعه، تولید محصولات دانش­بر (با ارزش افزوده بالا) و صادرات، توسعه صنایع کوچک دانش بنیان و صادراتی، پشتیبانی از فعالیت­ های کارآفرینی دانش بنیان، گسترش اجرای طرح کارورزی فارغ ­التحصیلان دانشگاهی در بنگاه های صنعتی، تعامل با وزارت علوم در راستای مدیریت پذیرش دانشجویان با رویکرد تربیت نیروی کار متخصص مورد نیاز باکیفیت بالا و مناسب با نیاز سیاست­ های صنعتی و تحولات فناوری کشور، تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بمنظور برقراری ارتباط آموزش­ های ارائه شده در مراکز آموزش فنی و حرفه ­ای با نیازهای بخش صنعت در مناطق مختلف، توسعه آموزش های فنی و حرفه ­ای و کاربردی ویژه فارغ ­التحصیلان دانشگاه ­ها در امتداد تقویت مهارت های حرفه ­ای دانش ­آموختگان را با اهمیت ترین راهکارهای افزایش اشتغال فارغ ­التحصیلان دانشگاهی برشمرد.

دکتر علاالدین ازوجی، رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران به عنوان آخرین سخنران این جلسه با اشاره به تحولات جهانی اظهار داشت: نظام آموزش عالی نیز درحال تغییر است.

وی افزود: اکوسیستم مناسب برای بخش های پیشران در دنیا دارای پنج بخش است که خیلی روی آن تمرکز دارند.

ازوجی افزود: مسئله اصلی ما تفاوت بازار کار آموزش عالی با بازار کار متعارف و تفاوت بازار کار آموزش عالی در گروه ها و رشته های تحصیلی است.

وی در ادامه ضمن بررسی نوع مواجهه سرمایه انسانی دانش آموخته ایران در بازار اجتماعی منابع انسانی نتیجه گیری کرد: هم اکنون شرایط بازار کار سیگنال زیادی به ترجیحات افراد نداده است و از سویی تفاوت محسوسی بین جاذبه های انتخاب گروههای تحصیلی مردان و زنان وجود داشته و تفاوت محسوسی نیز بین جاذبه های انتخاب بنگاه های اقتصادی برای گروههای تحصیلی مردان و زنان وجود دارد و شرایط بازار کار برای بنگاه اقتصادی مهمست و توزیع و تمرکز نامتقارنی بین منابع انسانی زن و مرد در رفتار بنگاه های اقتصادی وجود داشته و محسوس است.

ازوجی در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: بنظر می رسد بازار کار(در کنار بازار کالا و خدمات) به تنهایی نمی تواند عدم تعادل های خودرا مرتفع کند، پس در گذر زمان بازار کار اقتصاد ایران به سمت بازار کار عالی سوق پیدا کرده و به تبع آن، درک و شناخت مناسبی از پیچیدگی آن حاصل نشده تا در قالب های نهادی و حقوقی ایران گنجانده شود.

بنابر اعلام مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی؛ وی همین طور افزود: تعارضات نهادی زیادی در بازار کار دانش آموختگان عالی ایران وجود دارد که گرایش به سمت اشتغال پذیری آنها (جریان مکملی دو کالای مهارت و تحصیل) می تواند این تعارضات را به حداقل برساند و جریان توسعه نظام مهارتی و فنی وحرفه ای می تواند مبنای بکارگیری جمعیت جوان (زنان و مردان) و نظام انگیزشی و قدرت جاذبه بنگاه های اقتصادی را در به کارگیری آنها اصلاح نماید.




1401/08/02
21:07:58
5.0 / 5
394
تگهای خبر: آموزش , پذیرش , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما