لزوم تدوین و سنجش شاخصهای عدالت آموزشی در برنامه های توسعه کشور

لزوم تدوین و سنجش شاخصهای عدالت آموزشی در برنامه های توسعه کشور به گزارش مطب نما عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه «طراحی و سنجش شاخصهای عدالت آموزشی، اکسیر گمشده برنامه های توسعه کشور هستند»، اظهار داشت: واضح ترین کار در تحقق عدالت آموزشی تدوین شاخص ها و سپس سنجش این شاخص هاست که متاسفانه اجرا نشده است.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، هشتاد و سومین نشست علمی-تخصصی با عنوان چگونگی تحقق عدالت آموزشی در برنامه هفتم توسعه با سخنرانی دکتر ابوالقاسم نادری؛ استاد دانشگاه تهران و دکتر رضوان حکیم زاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه و معاون وزیر آموزش و پرورش، توسط مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر ابوالقاسم نادری در مورد بحث عدالت آموزشی در کشور اظهار داشت: طراحی و سنجش شاخصهای عدالت آموزشی، اکسیر گمشده برنامه های توسعه کشور هستند. واضح ترین کار در تحقق عدالت آموزشی تدوین شاخص ها و سپس سنجش این شاخص هاست که متاسفانه اجرا نشده است.

این استاد دانشگاه افزود: گام آخر پیوند دادن شاخص ها و معیارهای تحقق عدالت آموزشی با منابع و ردیف های اعتباری است که باید توجه ویژه ای در برنامه هفتم توسعه به این مهم اتفاق بیفتد.

نادری در تشریح تدوین عدالت آموزشی در برنامه هفتم بر شاخص سازی تصریح کرد و اضافه کرد: ما باید به لحاظ نظری به یک توافق بر سر مفهوم عدالت آموزشی دست پیدا نماییم و این مهم را نباید از یاد ببریم که برابری آموزشی مفهومی در مقابل عدالت آموزشی است.

وی در تشریح تفاوت دو مفهوم برابری و عدالت آموزشی اظهار داشت: در مفهوم برابری آموزشی همواره به توزیع برابر منابع دولتی توجه می شود، اما باید در مفهوم عدالت آموزشی علاوه بر منابع به اصل پیام های برابری آموزشی و بازار کار توجه ویژه ای شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد تعریف ساده عدالت آموزشی اظهار داشت: بهره مندی به اندازه استحقاق به معنای عدالت آموزشی است.

وی در انتهای سخنان خود اظهار داشت: ما در اصل عدالت آموزشی باید با استفاده از سازوکارهای متنوع بتوانیم تخصیص منابع را به صورت هدفمند پیش ببریم. با سازوکارهای دانش آموز محور و عملکرد محور و حتی پیامد محور می توانیم در تخصیص منابع به بهترین شکل عمل نماییم.

در ادامه این نشست دکتر رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ضمن تقدیر از برگزاری این نشست اظهار داشت: درصورتیکه بپذیریم آموزش بعنوان یک اصل توسط دولت برای مردم باید فراهم گردد، باید به این سؤال جواب دهیم چرا کماکان در بعضی از نواحی کشور دانش آموزان از آموزش با کیفیت نمی توانند به شکل مطلوبی برخوردار باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: باید مبتنی بر فرمایش رهبری، شرایط برای رشد دانش آموزان در مناطق دوردست و مناطق برخوردار کشور به یک کیفیت فراهم گردد.

وی افزود: ما در تعریف عدالت آموزشی بر این اصل تاکید داریم که حرکت از دسترسی آموزشی باید به سمت برخورداری از فرصت های یادگیری باکیفیت باشد. در واقع دسترسی به فرصت های یادگیری باکیفیت تحقق عدالت آموزشی را فراهم می آورد.

این مقام مسئول آموزش و پرورش تصریح کرد: دسترسی به آموزش برای همه و برابری فرصت های یادگیری بعنوان دو اصل اساسی در بحث تحقق آموزش به حساب می آید.

حکیم زاده اضافه کرد: در دسترس بودن آموزش برای همه، دسترسی خود دانش آموز به آموزش، سازگاری نظام آموزشی با نیازها و همینطور تعامل منصفانه با همه اقشار بعنوان چهار اصل اساسی عدالت آموزشی به حساب می آید.

وی در انتها اظهار داشت: الزامی کردن دوره دبستان در مناطق محروم و استفاده از ظرفیت مدارس دو زبانه به صورت رایگان، اصلاح سیاست های جذب معلمین در مناطق محروم، عزم ملی در تولید تبلت ملی به منظور استفاده همه دانش آموزان، اصلاح سیاست های منتج به کالایی شدن آموزش و همینطور طراحی مدل کیفیت بخشی به مدارس دولتی بعنوان راهکارهای عملی در تحقق عدالت آموزشی می بایست مدنظر قرار بگیرد.





منبع:

1401/05/02
09:09:34
5.0 / 5
664
تگهای خبر: آموزش , تولید , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما