وزیر بهداشت: کوواکس منابع مالی و واکسن به ایران نداد به گزارش مطب نما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در اوج کرونا و درگیری با دلتا، واکسن چندانی در اختیار نداشتیم و منتظر تأمین واکسن از مسیر کوواکس بودیم، در صورتیکه نه منابع مالی خودمان و نه واکسن را به ما ندادند. به گزارش مطب نما به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت بهداشت، بهرام عین اللهی روز سه شنبه در شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و یادمان شهید مدافع سلامت، استاد دکتر محمد زارع جوشقانی در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: وضعیت دشواری که بیماری کرونا در کشورها ایجاد کرد، برخی کشورها از نظر منابع و امکانات وضعیت بهتری نسبت به ایران داشتند اما جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا از موفق ترین کشورهای دنیا بود که این مورد به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده است؛ مولفه اصلی موفقیت ما، مشارکت و همراهی مردم بود. وی افزود: مردم در دوران کرونا در طرح مواسات و کمک به هموطنان خود، فرایند واکسیناسیون و کمک به مدافعان سلامت، نقش بزرگی ایفا کردند در صورتی که بسیاری از کشورها از چنین همراهی مردمی، محروم هستند. عین اللهی تصریح کرد: برای مقابله با کرونا مردم وارد صحنه شدند و سرعت و حجم بالای واکسیناسیون، در کنترل بیماری کرونا کمک زیادی کرد. وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در شرایط همه گیری و تهاجم کرونا همه روزه تعداد زیادی از بیماران جان خویش را از دست می دادند، اضافه کرد: ظرفیت بیمارستانها تکمیل بود اما ما تحت تحریم دارو و تجهیزات پزشکی بودیم و در تاریخ نوشته خواهد شد که نظام استکبار در برابر مردم ایران، نامردی و ناجوانمردی کرد. وی در ادامه از استاد، بعنوان بزرگترین مولفه در حوزه آموزش یاد کرد و اضافه کرد: اساتید، مهم ترین عامل رشد دانشگاه ها، هستند. در انعکاس نقاط قوت مان همانند وجود اساتید بزرگ و برجسته علوم پزشکی، چندان موفق نبوده ایم در صورتی که دشمنان، نقاط ضعف را بزرگنمایی می کنند. برخی اساتید تا آخرین لحظات عمر، خویش را وقف آموزش می کنند. ما به چنین اساتیدی نیاز داریم. عین اللهی با اشاره به اینکه مهم ترین وظیفه استاد، دانشجو پروری است، خاطرنشان کرد: برخی اساتید، جایگاه مقاله و پژوهش را بالا می دانند در صورتی که نخستین وظیفه استاد و دانشگاه، دانشجو پروری است. نیاز امروز ما، اساتید معتقد به نظام اسلامی است و باید اساتید پیش از تدریس، آموزش های لازم را فرا گیرند. وی ضمن اشاره به عرضه آموزش های غیرحضوری در دوران همه گیری کرونا، اظهار داشت: آموزش های غیرحضوری، مشکلاتی را به همراه داشت. روش آموزش مجازی، کمکی و مکمل آموزش حضوری است اما روش اصلی آموزش، چهره به چهره است. آموزش غیرحضوری و مجازی مشمول امتیاز نمی شود وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه عرضه آموزش های غیرحضوری و مجازی شدن همایش ها، مشمول امتیاز نمی گردد، اضافه کرد: باید با استفاده از فناوری های روز و شیوه های جدید، فرایند آموزش تسهیل شود. عین اللهی ضمن تاکید بر ضرورت معرفی موفقیت های جمهوری اسلامی ایران به دنیا اظهار داشت: دانشگاه ها باید برای معرفی توانمندی های حوزه سلامت به سایر کشورها، برنامه ریزی کنند. وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب، برخی از نخبگان ایرانی با ورود به کشور در علوم پزشکی تحول ایجاد کردند، خاطرنشان کرد: حضور دانشمندان ایرانی در مجامع بین المللی و اساتید خارجی در کشور و همینطور استفاده از نخبگان ایرانی خارج از کشور در این عرصه به ما کمک می نماید. ایران قوی ترین کشور در حوزه سلامت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکیه بر این که تاریخ، عظمت یا ذلت ملل را نشان می دهد، اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی، عظمت جمهوری اسلامی نه با شعار و حرف بلکه با عمل، در تاریخ مشخص شده است. بدون شک قوی ترین کشور منطقه در حوزه سلامت، جمهوری اسلامی ایران است. عین اللهی ضمن اشاره به برگزاری مجمع جهانی بهداشت در سوییس در هفته گذشته، تصریح کرد: در دیدارهایی که با مقامات سازمان جهانی بهداشت و وزرای بهداشت کشورهای مختلف داشتیم، همه آنها به عظمت و قدرت جمهوری اسلامی ایران اذعان می کردند. وی خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاه ها باید به نظام جمهوری اسلامی و هویت ملی باور داشته باشند و هویت این ملت را بشناسند که نمونه های آن در تاریخ بزرگانی همچون ابن سینا و دکتر قریب است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدم استقلال و وابستگی را از آفت های بزرگ دانست و اظهار داشت: در دوران پیش از انقلاب اسلامی، کاملا وابسته بودیم و برخی پزشکان خارجی، خدمات بهداشتی و درمانی را در کشور عرضه می کردند؛ اما امروز ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۰ هزار عضو هیات علمی و حدود ۲۷۰ دانشجو در دانشگاه ها داریم. عین اللهی از دین زدایی بعنوان یکی از آفت های امروز کشور و دانشگاه ها یاد کرد و اضافه کرد: دین در همه ارکان به ما کمک می نماید. زمانی که از نقش دین و معنویت در سلامت صحبت می نماییم، بلافاصله در رسانه های بیگانه و معاند، مخالفت هایی مطرح می شود؛ در حالیکه شهدای مدافع سلامت مانند استاد دکتر زارع به هویت دینی، ملی، استقلال و معنویت اسلامی پایبند بودند.