معاون پژوهشی وزیر علوم خبر داد

سهم ۳۵ درصدی کشور در تهیه مقالات مشترک بین المللی

سهم ۳۵ درصدی کشور در تهیه مقالات مشترک بین المللی مطب نما: معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سهم ۳۵ درصدی محققان کشور در تهیه مقالات مشترک بین المللی اطلاع داد.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر پیمان صالحی امروز در پنجاه و ششمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی کشور که با مبحث «برنامه های اجرایی تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سال پیش رو» در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، ایجاد مرجعیت علمی، افزایش اثربخشی پژوهش ها، تقویت دیپلماسی علم و فناوری، نگاشت ظرفیت ها و توانمندی های کشور، اثربخشی و مأموریت گرایی در پژوهش های علوم پایه، انسانی و اجتماعی و ترویج و فرهنگ سازی علم و فناوری را از محورهای اولویت دار این معاونت در وزارت علوم دانست.
وی ضمن اشاره به لزوم پیوستگی نظام نوآوری، اظهار نمود: نظام نوآوری، نظامی پیوسته است که هیچ حلقه ای را نمی توان نادیده گرفت، ولی میتوان حلقه های آنرا بومی سازی کرد و این همان نظام پیوسته نوآوری و فناوری است.
صالحی ضمن اشاره به کارکرد سطح آمادگی فناوری ها از سطح یک تا ۹ با تکیه بر این که پژوهش های بنیادین و تا سطح آمادگی (TRL) های ۱ تا ۴ باید در دانشگاه ها صورت گیرد، افزود: ازاین رو تحقیقات بنیادین و کاربردی وظیفه دانشگاه هاست و در نظر داشته باشیم که نوآوری از تحقیقات بنیادین آغاز می شود و تا تحقیقات کاربردی و تولید محصول ادامه می یابد.

وی ضمن اشاره به انتشار ۷۰ هزار مقاله علمی در کشور طی هر سال اظهار داشت: با این که این تعداد مقاله برجسته و مهم می باشد، ولی ضریب تبدیل پژوهش های بنیادین به فناوری مناسب نمی باشد و باید ضریب تجاری سازی را بالا ببریم.
معاون پژوهشی وزیر علوم با تکیه بر این که هر چه پژوهش های دانشگاهی مسئله محورتر باشد، تجاری سازی بیشتر می شود و موفق تر خواهد بود، تصریح کرد: تعداد اعضای هیات علمی و حتی نیروهای پژوهشی در کشور ما و حتی در دنیا حدودا ثابت شده، اما نیازهای ما در پژوهش و فناوری اضافه می شود، ازاین رو باید از ظرفیت های تحصیلات تکمیلی بخصوص در پسا دکتری استفاده نماییم.
وی به آمار دانشجویان پسادکتری در آمریکا اشاره نمود و اظهار داشت: در آمریکا در سال ۲۰۲۰، ۶۵ هزار و ۶۸۱ نفر دانشجوی پسادکتری، ۲۹ هزار و ۶۶۱ نفر دانشجوی دکتری، ۲۸۳ هزار و ۳۳۵ نفر دانشجوی دکتری وجود داشته اند؛ یعنی به ازای هر ۴۰۳ دانشجوی دکتری یک پژوهشگر پسادکتری در این کشور وجود داشته است.
صالحی افزود: این آمار در ایران در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ شامل ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری بوده که ۱۵ هزار نفر دانش آموخته شده اند. همینطور فقط حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر جذب هیات علمی می شوند. ازاین رو باید از ظرفیت تحصیلات تکمیلی بیشتر بهره برد.
وی ضمن اشاره به سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی در بودجه کشورهای مختلف، اظهار داشت: باید تلاش نماییم سهم پژوهش را که حالا کمتر از نیم درصد از کل تولید ناخالص داخلی است، به ۴ درصد برسانیم.
صالحی بر نمایه سازی مجلات علمی در کشور تصریح کرد و اظهار داشت: حالا یک هزار و ۴۲۶ مجله علمی چاپ می شود که از این تعداد ۷۸۸ عنوان مجله در زمینه علوم انسانی است. از کل مجلات ۲۸۹ مجله در اسکوپوس نمایه شده و ۶۷ مجله در وب آو ساینس/ wos. البته سهم وزارت علوم از مجلاتی که در اسکوپوس نمایه شده اند؛ فقط ۱۰۹ مجله است که باید افزایش یابد.
معاون پژوهشی وزیر علوم در مورد سهم ایران از مقالات پراستناد، اظهار داشت: سهم ما از مقالات پراستناد ۳.۷ درصد و سهم ما از مشارکت بین المللی کل مقالات ۳۵ درصد است، همینطور با عنایت به این که یک درصد جمعیت دنیا را داریم، ۲ درصد کل مقالات را تولید می نماییم.
وی تصریح کرد: اقدامات زیادی برای بهبود نمایه سازی مقالات در حال انجام می باشد و اگر نشریات و مقالات در سطح بین المللی نمایه شوند، ما می توانیم حرف خویش را در زمینه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی در جهان مطرح نماییم.





منبع:

1401/02/18
15:16:04
5.0 / 5
678
تگهای خبر: آموزش , تولید , فناوری , محققان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما