در جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه مطرح شد

وضعیت بودجه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

وضعیت بودجه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به گزارش مطب نما رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تشریح بخشی از مشکلات سال قبل بخصوص در زمینه مسائل مالی و افزایش اندک بودجه پژوهشگاه نسبت به سال قبل از آن و همینطور حذف پاداش های اعطایی مرسوم، اظهار داشت: پژوهشگاه موفق به تسویه بخشی از بدهی های معوقه از دوره های قبل شد.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، سیزدهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دوره جدید در سالن اندیشه این پژوهشگاه با حضور اعضای شورا اجرا شد. در این نشست بعد از طرح و بررسی نکات و پیشنهادهای مطرح شده از جانب اعضای هیأت علمی پژوهشگاه در مورد شیوه نامه پیشنهادی، مقرر شد اصلاحات نهایی از جانب مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، اعمال و شیوه نامه پژوهشی جدید برای اجرا از جانب معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی ابلاغ شود.

لزوم بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی پژوهشگاه در ارتقاء جایگاه آن

دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست با سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام (ص)، عید نوروز و حلول ماه مبارک رمضان را به اعضای پژوهشگاه تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد سال جدید، سالی پر خیر و برکت همراه با سعادت و تندرستی برای اعضای پژوهشگاه و خانواده های آنان باشد و همه همکاران از برکات معنوی ماه مبارک رمضان بهره مند شوند.

وی با اشاره به رویکرد جدید مدیریت پژوهشگاه در پنج ماه پایانی سال قبل در خصوص اداره امور با نگاه به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی پژوهشگاه، انتصاب دکتر حمید تنکابنی به عضویت شورای پژوهشی را مبتنی بر همین رویکرد جدید دانست و با اشاره به سوابق طولانی خدمت ایشان در این پژوهشگاه ابراز امیدواری کرد، با بهره بردن از تجربیات و نظرات پرارزش ایشان و سایر اعضای پژوهشگاه و شورای پژوهشی، ضمن استفاده از همه ظرفیت های پژوهشگاه وضعیت و جایگاه این مرکز علمی_پژوهشی بهبود و ارتقاء یابد.

تشریح وضعیت بودجه پژوهشگاه در سال قبل و حذف پاداش های مرسوم

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تشریح بخشی از مشکلات سال قبل بخصوص در زمینه مسائل مالی و افزایش اندک بودجه پژوهشگاه نسبت به سال قبل از آن، به تلاشهای صورت گرفته برای تأمین منابع مالی در اواخر سال قبل اشاره نمود که با کوشش های صورت گرفته، پژوهشگاه موفق به تسویه بخشی از بدهی های معوقه از دوره های قبل شد.

دکتر نجفی حذف پاداش اعطایی به معاون ها و مدیران ستادی و بخش های اداری و اعضای مختلف مرسوم شده از دوره های پیشین را یکی از اقداماتی برشمرد که از جانب مدیریت جدید انجام شد تا ضمن رعایت عدالت و انصاف در بهره مندی اعضای پژوهشگاه از امکانات مختلف بخصوص مشوق های مالی، صرفه جویی چشمگیری هم در هزینه ها صورت گیرد تا امکان پرداخت بخشی از بدهی های معوق پژوهشگاه بدین طریق فراهم گردد.

تشکیل کمیسیون «ارزیابی کیفیت و تحول در پژوهش»

دکتر نجفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشکیل کمیسیون «ارزیابی کیفیت و تحول در پژوهش» و جمع آوری دیدگاه ها و نکات اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و تدوین شیوه نامه پژوهشی جدید با همکاری مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، این فرایند را آغاز راهی دانست که از یک سو منجر به تصحیح ساختار پژوهشگاه و قرار گرفتن کارهای اعضای پژوهشگاه در خدمت پژوهش و هزینه کرد بودجه پژوهشگاه مبتنی بر کارهای پژوهشی شده و از طرف دیگر منجر به خروج انحصار انجام فعالیت پژوهشی از صرف عرضه طرح شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: با وجود کوشش ها و دریافت نظرات و ملاحظه ابعاد و زوایای مختلف در تدوین شیوه نامه جدید، مواجهه با نقصها منتفی نخواهد شد، چون امکان دارد برخی نقصها و کاستی ها ضمن اجرای شیوه نامه آشکار شود که بعد از مدتی، ضمن بررسی بازخوردها، نسبت به رفع کاستی ها اقدام خواهد شد.

ضرورت فعال تر شدن شورای صنفی اعضای هیأت علمی

وی همینطور لزوم فعال تر شدن شورای صنفی اعضای هیأت علمی را متذکر شد و باتوجه به اتمام دوره پیشین این شورا، از مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت خواست برنامه ریزی لازم برای ارسال فراخوان و ثبت نام کاندیداها برای دوره جدید این شورا را صورت دهد.

دکتر نجفی در انتهای سخنان خود با تشریح وضعیت کارهای واحد نشر و ویرایش پژوهشگاه و بدهی های این واحد و نحوه ارزیابی و انتشار کتاب ها در دوره های پیشین، از برنامه ریزی لازم برای فعالیت همه جانبه این واحد باتوجه به ابعاد مختلف و گسترده آن شامل بخش انتشار کتب، فروشگاه کتاب و... در ایام پیش رو اطلاع داد.

ساماندهی وضعیت نشریات و تعیین سردبیران و مدیران مسئول آن ها

در ادامه جلسه دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم با تشریح فرایند انتخاب و معرفی مدیران مسئول و سردبیران نشریات پژوهشگاه، از تأیید اعضای معرفی شده از جانب کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاع داد و ابراز امیدواری کرد: با رعایت مقررات مصوب در این عرصه، ساماندهی اعضای هیأت تحریریه مجلات هم به سرعت انجام و با بهره بردن حداکثری از ظرفیت های پژوهشگاه و تشکیل جلسات هیأت تحریریه، سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم برای تداوم و تسریع فعالیت ها در نشریات مختلف صورت گیرد.

دکتر فوزی تصریح کرد: اعضای هیأت تحریریه متناسب با ظرفیت های قانونی مصوب از جانب وزارت عتف و با پیشنهاد سردبیران مشخص خواهند شد و امید است روند معرفی اعضا به صورتی باشد که ضمن بهره گیری حداکثری از توان و ظرفیت نیروهای موجود در پژوهشگاه، از افراد شاخص و برجسته سایر دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی هم بهره گرفته شود.

ضرورت فعال تر شدن پژوهشگران در تعیین سیاست ها و عرضه برنامه های پژوهشی

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همینطور با تشریح رویکرد و سیاست جدید مدیریت پژوهشگاه در مدیریت فرایندهای پژوهشی مبتنی بر نگاه پایین به بالا و اداره و برنامه ریزی از جانب پژوهشکده ها و مراکز پژوهشگاه و مشارکت آنها در تصمیم سازی و عرضه برنامه پژوهشی، بر محوریت نقش پژوهشگران در این رویکرد در مقابل نگاه بالا به پایین و تعیین برنامه ها از جانب مسئولین پژوهشگاه، تاکید کرد و فعال تر شدن اعضا و پژوهشگران در تحول آفرینی و تعیین اولویت ها و سیاست های پژوهشی از جانب پژوهشکده ها را خواهان شد.

لزوم نقش آفرینی پژوهشگران حوزه علوم انسانی در تحقق ابعاد مختلف شعار سال

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و نام گذاری سال جدید با عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، مخاطب این نام گذاری و نقش آفرینی در زمینه کارهای دانش بنیان را که در تدوین اسناد چشم انداز ایران ۱۴۰۴ یا سایر برنامه های کلان کشور هم دیده شده است، علاوه بر سایر دست اندرکاران حوزه صنعت و حوزه های مختلف، دانشگاهیان و پژوهشگران بخصوص اندیشمندان حوزه علوم انسانی دانست.

حوزه علوم انسانی می تواند در اشتغال آفرینی فعال باشد؟

وی متذکر شد: باآنکه بحث توسعه قبلاً در عرصه های غیر علوم انسانی گسترش و بسط بیشتری داشت و شرکتهای دانش بنیان خوبی هم شکل گرفته اند، ولی در علوم انسانی این مورد با اما و اگرهایی مواجه بود، ازجمله این که آیا علوم انسانی بسترساز و از مقوله فرهنگی است یا این که حداقل برخی رشته های علوم انسانی هم می توانند در حوزه اشتغال آفرینی فعالیت داشته باشند.

دکتر فوزی با اشاره به این که حالا درکشور مطابق گزارش ها حدود ۷ هزار فعالیت دانش بنیان در حوزه علوم انسانی وجود دارد، با اشاره به جایگاه پژوهشگاه در بین مؤسسات و نهادهای علوم انسانی کشور، تاکید کرد: پژوهشگران پژوهشکده ها و مراکز مختلف پژوهشی پژوهشگاه هم باید دراین زمینه فعال تر بوده و باتوجه به وجود مرکز نوآوری و توسعه فناوری در پژوهشگاه، برنامه ها و کارهای خویش را که در رابطه با این حوزه بخصوص در رابطه با مسائل علوم انسانی دیجیتال است، عرضه کنند.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اهمیت موضوع، بر طرح مبحث و سند در رابطه با آن در یک جلسه از جلسات شورا تاکید و ابراز امیدواری کرد که با همکاری پژوهشکده ها و مراکز مختلف پژوهشگاه، بتوانیم شاهد نقش آفرینی و پیشتازی پژوهشگاه دراین زمینه هم باشیم.

رویکرد مالی جدید پژوهشگاه متناسب با بودجه انقباضی دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور

دکتر عبدالله قنبرلو، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه هم با تبریک سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان، با تشریح وضعیت بودجه پژوهشگاه در سال گذشته، از بودجه انقباضی اختصاص یافته به دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور بخصوص دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و لزوم حرکت و برنامه ریزی پژوهشگاه مبتنی بر این وضعیت اطلاع داد.

دکتر قنبرلو رویکرد جدید مالی پژوهشگاه در سال جدید را با هدف صرفه جویی حداکثری و ایجاد کمترین بدهی ممکن دانست که برنامه ریزی لازم برای صرفه جویی در مصارف و هزینه های پژوهشگاه در بخش های مختلف صورت گرفته است.

ضرورت فعالیت حضوری اعضای پژوهشگاه در قالب مصوبات ابلاغی

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به لزوم حضور اعضای پژوهشگاه و انجام فعالیت ها در سال جدید به صورت حضوری، از توافق صورت گرفته برای حضور منعطف اعضای هیأت علمی از ساعت ۷ بامداد تا ۷ عصر در پژوهشگاه اطلاع داد و از اعضای هیأت علمی خواست تا روز انجام فعالیت پژوهشی خارج از پژوهشگاه خویش را به مدیریت اداری اعلام کنند تا مشکلی در ثبت ساعات حضور آنان به وجود نیاید.

اخذ مجوز راه اندازی دوره دکتری رشته جامعه شناسی

دکتر روح الله کریمی، مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم با اشاره به دریافت مجوزهای لازم جهت راه اندازی دوره دکتری رشته جامعه شناسی، این موفقیت را به اعضای پژوهشگاه بخصوص پژوهشکده مطالعات اجتماعی تبریک گفت.

دکتر سیدرضا حسینی، معاون کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم از آماده سازی تقویم سال ۱۴۰۱ با بهره بردن از تصاویر و اسناد در رابطه با پژوهشگاه و برنامه های آن اطلاع داد که به رسم یادبود به اعضای شورای پژوهشی اهدا شد.

تصویب شیوه نامه پژوهشی جدید پژوهشگاه

در ادامه جلسه شورا، دکتر مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با تشریح فرایند ارسال شیوه نامه پژوهشی جدید به اعضای هیأت علمی پژوهشگاه جهت اعلام نظر قبل از شروع سال جدید و فرصت اعلام نظر آنان تا آخر تعطیلات نوروز، با دسته بندی و اعلام نکات و پیشنهادهای دریافت شده که بیشتر ناظر به ابهام در انجام کارهای پژوهشی نوع «ب» و «ج» بوده است، لزوم تشریح ابعاد مختلف این شیوه نامه در جلسه دیدار عمومی اعضای هیأت علمی با هیأت رئیسه پژوهشگاه را متذکر شد تا با رفع ابهام ها بخصوص در رابطه با نحوه انجام کارهای پژوهشی مشترک؛ ابعاد مختلف کارهای در رابطه با ترویجی سازی بخصوص در فضای مجازی و...، زمینه اجرای هرچه بهتر این شیوه نامه فراهم گردد.

بر این اساس و باتوجه به نکات و مباحث مطرح شده از جانب اعضای شورا، مقرر شد نکات مبهم و مورد اختلاف احتمالی در کمیسیون منتخب شورای پژوهشی مطرح شود و بررسی شود و در صورت ضرورت در شورای پژوهشی طرح شود.

همچنین پیشنهاد شد پژوهشکده ها و گروههای مختلف، فرم های پیشنهادی خویش را برای عرضه طرح نامه های مختلف متناسب با نوع فعالیت پژوهشی، تدوین و برای مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت ارسال نمایند تا بعد از بررسی در کمیته ای منتخب متشکل از مدیر پژوهشی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و یکی از اعضای شورا (دکتر روح الله شهابی) نسبت به بررسی و ساماندهی آنها اقدام لازم صورت گیرد.

برنامه ریزی جهت مشارکت اعضای هیأت علمی برای انجام طرح های کلان ملی

همچنین در این نشست مقرر شد از میان اعضای شورا دکتر فوزی، دکتر میری و مهندس عطایی آشتیانی پیشنهادهای خویش را برای انجام طرح های کلان و ملی که می تواند به صورت مشترک و گروهی میان اعضای پژوهشکده صورت گیرد، در جلسه آتی شورا مطرح کنند تا برنامه ریزی لازم برای مشارکت اعضای مختلف پژوهشگاه در اجرای آنها صورت گیرد.

دکتر مهدی معین زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم از عرضه طرح نامه هایی از جانب اعضای هیأت علمی به مدیریت پژوهشی اطلاع داد که مقرر شد این طرح نامه ها مجدداً در شورای پژوهشکده ها متناسب با شیوه نامه پژوهشی جدید طرح شوند تا فرایندهای لازم و متناسب با نوع فعالیت پژوهشی پیشنهاد شده جهت تصویب، برپایه شیوه نامه جدید صورت پذیرد.

ضرورت تعدیل و تغییر در آئین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی

در بخش پایانی جلسه شورا، آئین نامه پیشنهادی ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه های پژوهشی علوم انسانی که متناسب با شیوه نامه پژوهشی جدید از جانب دبیرخانه هیأت ممیزه پژوهشگاه تدوین شده است، مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

دکتر حمیدرضا دالوند، دبیر هیأت ممیزه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با تشریح ساختار آئین نامه فعلی ارتقای مرتبه و مواد و بندهای مختلف آن و باتوجه به دیدگاه مسئولین مختلف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ضرورت بازبینی در آئین نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی متناسب با رشته های مختلف، ایرادها و نکات مختلف مطرح شده در مورد آئین نامه فعلی از جانب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی بخصوص اصحاب علوم انسانی را خاطرنشان کرد که مهم ترین آنها، بی عدالتی در وزن دهی به کارهای علمی حوزه های آموزشی و پژوهشی بوده است.

دبیر هیأت ممیزه متذکر شد: از آنجائیکه «مقاله» مهم ترین ابزار در کسب رتبه در رده بندی های علمی لحاظ شده است، در نگاه طراحان آئین نامه فعلی، عضوی شایسته ارتقاء خواهد بود که در تولید مقاله موفق تر باشد و این روند منجر به ایجاد روابط ناسالم در نگارش مقاله از یک سو و نگارش مقالات مختلف بدون توجه به مسائل و نیازهای اساسی کشور از طرف دیگر شده است.

دکتر دالوند افزود: باآنکه نگارش مقاله می تواند منجر به دستیابی به جایگاه مناسب علمی در منطقه و جهان شود و متناسب با آئین نامه فعلی ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی به این فعالیت اهمیت بیشتری داده شده است، اما لزوم دارد بعد از یک دهه اجرای آن، نتایج حاصل از اجرای این آئین نامه با وضعیت و شرایط علمی و اقتصادی کشور بازاندیشی شود.

دبیر هیأت ممیزه با تاکید بر لزوم انفکاک ارتقای اعضای هیأت علمی رشته های علوم انسانی از علوم مهندسی و تجربی، ایجاد نظام ارتقای علوم انسانی مبتنی بر ارزش ها و اهداف غایی همچون توجه به اولویت ها و نیازهای علمی و فرهنگی کشور؛ نظریه پردازی؛ نوآوری و اصالت در پژوهش و... را در کنار برقراری توازن در محاسبه و ارزش گذاری کارهای اعضای هیأت علمی آموزشی و پژوهشی متذکر شد.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بر این اساس و باتوجه به مباحث صورت گرفته در جلسه شورا بخصوص این که آئین نامه فعلی ارتقاء مرتبه بر مبنای تجربیات زیسته اعضای هیأت علمی مهندسی و فنی تدوین شده است، بر ضرورت عرضه علل توجیهی قوی در خصوص احتیاج به بازبینی در آئین نامه فعلی ارتقاء مرتبه تاکید و مقرر شد، مفاد آئین نامه پیشنهادی در جلسات بعدی شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.





منبع:

1401/01/26
15:30:42
5.0 / 5
397
تگهای خبر: آموزش , تولید , دستگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما