ارزیابی صدمه شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد
به گزارش مطب نما قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی با بیان اهمیت علوم انسانی و نقش آن در رفع مشکلات جامعه اظهار داشت: مسیر بهینه سازی فناوری نرم، ارزیابی صدمه شناسانه و اصلاح آن است و این مهم در اولویت علوم انسانی قرار دارد.
به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد هراتی در جمع هیات رئیسه پژوهشگاه «حوزه و دانشگاه» ضمن اشاره به نگاه صدمه شناسانه به فعالیت پژوهشگاه های علوم انسانی در کشور اظهار داشت: در ایران بعد از انقلاب اسلامی برای تحقق «تحول در علوم انسانی» و به منظور فهم بهتر حقیقت های انسانی و اجتماعی جامعه، مراکز فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، برنامه ریزی و سیاستگذاری تاسیس شده است که در نگاه عقلانیت فعال، این دسته از برساخته های بشری که کار تسهیل در دستیابی به اهداف معرفتی و علمی را انجام می دهند، فناوری نرم یا فناوری انسانی نامیده می شوند.
وی خاطرنشان کرد: فناوری نرم همانند فناروی سخت، برای دستیابی به چاره رفع مشکلات، ارزیابی و اصلاح صورت می پذیرد. بدین ترتیب مسیر بهینه سازی فناوری نرم، ارزیابی صدمه شناسانه و اصلاح آن و ارزیابی صدمه شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد.
وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب هم به مبحث ارزیابی و صدمه شناسی و استفاده از تجربیات گذشته اشاره شده و عرصه فناوری نرم هم از این مطلب مستثنی نیست. ازاین رو نگاه صدمه شناسانه گام اول در عرصه تحول علوم انسانی باید مد نظر قرار گیرد.
هراتی تصریح کرد: یکی مشکلات این حوزه نداشتن رویکردمحوری مراکزی است که در زمینه تحول علوم انسانی فعالیت می نمایند و به تعبیر بعضی از اساتید نداشتن مرامنامه ای است که مبحث آنها درباره تحول در علوم انسانی مشخص نماید.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی افزود: اگر مراکز علمی شیوه نامه ای داشته باشند و برخی مراکز بعنوان نقطه کانونی عمل کنند و برای دیگر محققان در حکم یک دستگاه معرفت شناسی و پارادایمی عمل کند و سایر دستگاه ها نقش مکمل و منتقد داشته باشند، مسیر بهتری بار تحول ایجاد خواهد شد. متاسفانه وقتی مراکز پژوهشی و آموزشی در ایران را بررسی می نماییم دقیقاْ نمی دانیم که این مراکز مهد کدام اندیشه و برنامه پژوهشی فراگیر و دراز مدت است.
قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی بیان داشت: در واقع اگر نگاهی به فعالیت بعضی از پژوهشگاه های علوم انسانی وابسته به وزارت علوم نگاهی بیاندازیم فهم این که با چه نگاهی مشغول فعالیت هستند، کاری مشکل است و جامعه علمی هم نمی تواند تشخیص دهد که رویکرد محوری این مراکز چیست و مهم تر این که پژوهشگاه ها هم با یکدیگر تعامل کمتری دارند و هریک برای خود مسیری جداگانه را طی می کنند.
رئیس مرکز قرآنی و علوم انسانی کشور اضافه کرد: برای رفع چنین مشکلی لزوم دارد هر یک از پژوهشگاه ها و مراکز آموزشی علوم انسانی بعد از بحث و بررسی درباره نگاههای درون سازمانی خود و سنجش قابلیت های اعضای هیئت علمی، رویکرد محوری خویش را برگزینند و آنرا محور فعالیت های پژوهشی و آموزشی خودشان قرار دهند. بدین ترتیب نقشه راه آن مرکز مشخص می شود و این مورد برای تبدیل شدن به قطب علمی آن مرکز هم کمک خواهد نمود.
دکتر هراتی عنوان کرد: ارزیابی و صدمه شناسی از فناوری نرم، رویکرد جدیدی را پیش روی علوم انسانی قرار می دهد و گام موثری در اصلاح این حوزه در جهت تحول در علوم انسانی خواهد بود.
منبع: مطب نما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب