ویروسی كه سبب می شود تومورهای سرطانی، خویش را نابود كنند

ویروسی كه سبب می شود تومورهای سرطانی، خویش را نابود كنند به گزارش مطب نما خراسان رضوی نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران دانشگاه زوریخ سوئیس (UZH) راه را برای نوع جدیدی از درمان ضد تومور هموار خواهد نمود. آنان امیدوارند که این روش به محافظت از بیماران در مقابل عوارض جانبی درمان سرطان کمک خواهد نمود.

به نقل از ساینس، ازبین بردن کامل تومورها مشکل است، ازاین رو رویکرد جدید شامل استفاده از خود بدن برای تولید ترکیبات درمانی در محل دقیق تومور است که به صورت قابل ملاحظه ای عوارض جانبی منفی مداخلات سنتی را محدود می کند. این روش برخلاف شیمی درمانی یا رادیوتراپی، هیچ صدمه ای به سلول های سالم طبیعی نمی رساند حتی می تواند به صورت بالقوه برای تحویل هدفمند و مستقیم دارو مقابله با بیماری کووید -۱۹ به ریه ها هم استفاده گردد.
تمامی موارد ذکر شده توسط ویروس تنفسی اصلاح شده ژنتیکی (به طور دقیق یک آدنوویروس) انجام می شود که ژن هایی را رمزگذاری کرده و ترکیبات ضد سرطان و سیگنالینگ را مستقیما به سلول های تومور منتقل می کند. این ویروس سبب می شود سلول ها موادی را که سبب تخریب آنها می شود، تولید کنند. همینطور به سیگنال های شیمیایی مانند سیتوکین ها نشان داده است که تومور هدف است.
همکار فوق دکترای این تحقیق، شینا اسمیت که پیشرفت حمل ویروس را هدایت می کند، اظهار نمود: «ما تومور را فریب می دهیم تا از راه تولید عوامل ضد سرطان توسط سلول های خود، خویش را از بین ببرد.»
وی افزود: عوامل درمانی مانند آنتی بادی های درمانی یا مواد سیگنالینگ بیشتر در محل موردنیاز بدن باقی می مانند و در سرتاسر جریان خون پخش نمی شوند تا از صدمه به اندام ها و بافت های سالم جلوگیری شود.
این گروه رویکرد جدید خویش را SHREAD: SHielded، REtargetted ADenovirus نام گذاری کرد. این روش با کارهای قبلی این گروه شامل روش های هدایت ویروس به مناطق خاص بدن و همینطور روش هایی برای پنهان کردن آنها از سیستم ایمنی بدن مرتبط می باشد.
محققان برای آزمایش این روش از تحریک تومور پستان در موش آزمایشگاهی برای تولید تراستوزوماب، آنتی بادی سرطان پستان استفاده کردند. طی چند روز سطح آنتی بادی داخل تومور بیشتر از حد ممکن بود و در مقایسه با تزریق مستقیم، تأثیر آن بر جریان خون و سایر بافت ها به صورت قابل توجهی پایین تر بود و این مورد به کاهش عوارض جانبی کمک می نماید.
این گروه از روش های تصویربرداری سه بعدی با وضوح بالا و انتقال کاملا شفاف به بافت ها استفاده کردند تا دریابند که چگونه آنتی بادی منافذی را در رگ های خونی تومور ایجاد و سلول های تومور را از داخل ازبین می برد.
یکی از بهترین خصوصیت های روش کنونی این است که فقط به سرطان محدود نمی گردد. پژوهشگران توضیح دادند که با عایق بندی بافت های سالم با سطح قابل توجهی از یک ماده فعال این امر راه را برای سایر روش های درمانی هم باز می کند. بعنوان مثال، امکان استفاده راحتتر از داروهای بیولوژیک (biologics)، خانواده ای از داروهای مبتنی بر پروتئین عرضه می کند. آنان توضیح می دهند که در صورت استفاده از تزریق سنتی چنین مواد بیولوژیکی جهت استفاده بیش از اندازه سمی هستند.
در حال حاضر، این گروه بر روی استفاده از SHREAD در روش های درمانی مقابله با کووید -۱۹ تحقیق می کند.
اسمیت بیان نمود: «با عرضه درمان SHREAD از راه آئروسل استنشاق به بیماران، این روش می تواند تولید هدفمند درمان با آنتی بادی کووید را در سلول های ریوی، جایی که بیشتر از همه به آنها نیاز است را فراهم سازد. همینطور هزینه ها را کم کند و دسترسی درمان های کووید را افزایش دهد و با روش استنشاق، انتقال واکسن را بهبود بخشد.»
نتایج این تحقیق در نشریه PNAS منتشرشده است.

1400/02/29