رییس انجمن دندانپزشكان عمومی ایران

ضرورت استفاده از لیزر و ربات برای دندانپزشكی

ضرورت استفاده از لیزر و ربات برای دندانپزشكی به گزارش مطب نما رییس انجمن دندانپزشكان عمومی ایران با اشاره به سرعت تحول علم دندانپزشكی در جهان اظهار داشت: آشنایی با لیزر و ربات در جراحی و درمان دهان و دندان در كشور ضرورت است.


به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا، دكتر باقر شهنی زاده در نشست خبری دوازدهمین كنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشكی عمومی ایران اظهار داشت: علم دندانپزشكی هر روز در حال تحول است و امروزه در حوزه تصویربرداری، عصب كشی و جراحی ریشه ها تغییرات عظیمی داشته ایم، به طوری كه درمان های سنتی در حال فراموشی است و در همین راستا شعار این كنگره علمی هزاره سوم و هزاره دندانپزشكی دیجیتالی نام گذاری شده است.
وی با اشاره به پیشرفت علم خاطرنشان كرد: ربات ها و لیزر تحول بزرگی بوجود آورده است؛ و امروزه در كشورهای پیشرفته درمان و جراحی بدون خونریزی انجام می گردد و هدف ما در این كنگره آشنایی با علوم جدید است.
وی اضافه كرد: برای بهداشت دهان و دندان به یك عزم ملی نیاز داریم و باید پیشگیری و آموزش را در اولویت قرار دهیم، هر چند سیاست های وزارت بهداشت و درمان روی درمان تدوین شده است.
رییس انجمن دندانپزشكان عمومی ایران بر آشنایی دندانپزشكان عمومی در حوزه های تخصصی تصریح كرد و اظهار داشت: اندیشه های راهبردی در درمان دندانپزشكی از سیاست های این كنگره است و دندانپزشك عمومی باید با یك دید وسیع و شناخت كامل از تمامی جوانب بیماری و درمان و تخصص های دیگر بیمار را بررسی كند و با تشخیص صحیح، بهترین تصمیم و مسیر درمان را برای بیمار انتخاب نماید.
وی با اشاره به رابطه آموزش و كاهش خطای پزشكی اضافه كرد: هر قدر مباحث آموزشی برای دندانپزشكان بیشتر باشد مشكلات و خطاهای درمان هم كاسته می شود و همینطور دندانپزشكان باید توجه نمایند هیچ چیز جایگزین دندان طبیعی انسان نمی شود و باید اصل را بر حفظ دندان بیمار بگذارند.
شهنی زاده با انتقاد از هزینه بالای مكان برگزاری كنگره ها اظهار داشت: 80 درصد بودجه انجمن دندانپزشكان عمومی هزینه اجاره مكان شده است در حالی كه اكثریت سالن های موجود در كشور برای نمایش و كنسرت ها طراحی شده است و از استانداردهای لازم برای كنگره های علمی برخوردار نیست و با عنایت به 170 انجمن فعال علمی در كشور پیشنهاد می كنم با همكاری یكدیگر به سمت تولید یك مكان مناسب برای برگزاری كنگره های علمی حركت نماییم.

** سلامت دندان در اولویت زیبایی دندان
لیلا عطایی رییس كنگره علمی سالانه انجمن دندانپزشكی عمومی ایران هم در این نشست اظهار داشت: در این كنگره میزبان دندانپزشكان عمومی ایران خواهیم بود و تمام تلاش ما این است كه آخرین دستاوردهای علمی جهان را به صورت عملی و كاربردی در قالب كارگاه و سمینار دراختیار آنها قرار دهیم.
عطایی اضافه كرد: سلامت دندان در اولویت زیبایی دندان قرار دارد درحالی كه پزشكانی كه روی زیبایی ایمپلنت ها در تصاویر تبلیعاتی خود پافشاری می كنند هیچ وقت از وضعیت چند سال بعد كه مشكلات لثه ها برای بیماران بوجود می آید تصاویری منتشر نمی كنند.
وی با اشاره به ضرورت بومی سازی مباحث علمی در كشور اظهار داشت: یكی از مهمترین اهداف ما در این كنگره انتقال مفاهیم سلامت دهان و دندان به سطوح جامعه است و با بالا بردن آگاهی دندانپزشكان عمومی در تلاش هستیم بهداشت دهان و دندان را بعنوان یك فرهنگ در كشور تثبیت نماییم.

** بلیچینگ برای دندان های حساس سفارش نمی شود
اسماعیل یاسینی دبیرعلمی دوازدهمین كنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشكان عمومی ایران هم با اشاره به مشكلات بلیچینگ در سفید كردن دندان ها اظهار داشت: نخستین قدم و كم هزینه ترین روش بلیچینگ است كه برای دندان های حساس سفارش نمی شود و این فرآیند برای دندان هایی كه رنگ خاكستری دارند، موفقیت آمیز نیست و تنها مدت زمان كوتاهی دندان های زرد و نارنجی را سفید می كند.
وی با انتقاد از شیوه برخورد بیمه ها با شیوه درمان اظهار داشت: سیاست این بیمه ها روی كشیدن دندان ها متمركز است در حالی كه حمایت خویش را باید بر پر كردن دندان هم اختصاص دهند كه اگر دندانی به موقع پر شود، دیگر مشكلات كشیدن را برای افراد به وجود نخواهد آورد.
یاسینی اضافه كرد: بعد از مصرف مواد قندی، تنها بعد از 20 تا 30 دقیقه فرآیند پوسیدگی دندان آغاز می شود؛ بزاق دهان آغاز به واكنش می كند و برای خنثی كردن وارد عمل می شود؛ اگر در این لحظه دسترسی به مسواك نیست، باید دهان را با آب شستشو داد.

**التهاب در لثه ها مشكل شایع بعد از ایمپلنت
همچنین نرگس بارفروش دبیر مشاور علمی دوازدهمین كنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشكان عمومی ایران از بالاترین شیوع بیماری های دهان و دندان مربوط به مشكلات لثه اطلاع داد و اظهار داشت: این مهم را باید در نظر گرفت كه هر تحلیل لثه ای بیماری نیست و در این موارد تشخیص بسیار پزشك مهم است.
وی مشكلات التهاب در لثه ها را در ایمپلنت ها بعنوان یك مشكل عمده عنوان نمود و اضافه كرد: انتخاب افراد برای ایمپلنت بسیار مهم است و نمی توان هر دندانی را ایمپلنت كرد؛ بی توجهی به نوع ساختار استخوان ها در دندان ها در آینده مشكلات فراوانی برای افراد به وجود خواهد آورد و همینطور تا جایی كه امكان دارد باید درمان های ساده را جایگزین درمان های پیچیده و زمان بر كرد و برای رسیدن به این امر باید آموزش ها را افزایش داد.

** ضرورت رادیولوژی دهان و دندان كودك
علی كاووسی دبیر مشاور علمی رادیولوژی دوازدهمین كنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشكان عمومی ایران به اهمیت تصویربرداری دهان و دندان از دوران كودكی اشاره نمود و اظهار داشت: با بررسی دندان های كودكان می توان جلوی مشكلات عمده ای را كه افراد در بزرگسالی با آن روبرو می شوند، گرفت و برای مثال اگر در كودكی بزاق اسیدی كودك اندازه گیری شود، می توان با رژیم غذایی مناسب از پوسیدگی دندان های وی در بزرگسالی جلوگیری كرد.
وی با اشاره به نقش رادیولوژی در تشخیص پوسیدگی و ضایعات اولیه دندان اظهار داشت: یكی از روش های مهم برای پیشگیری از مشكلات دندان تصویربرداری است و افراد به طور میانگین باید هر 3 تا 5 سال یك عكس كامل از دندان های خود بگیرند.
به گفته دكتر كاووسی، افرادی كه بهداشت دهان و دندان خویش را جدی نمی گیرند و یا دندانهای شلوغی دارند باید هر 6 ماه تا 1 سال با تصویربرداری از سلامت دندان های خود آگاه شوند.
كاووسی اضافه كرد: امروزه با پیشرفت دیجیتال در عرصه تصویربرداری دیگر جای نگرانی از پرتوها وجود ندارد و اشعه یك رادیولوژی از كل دهان برابر با 4روز حضور فرد در اشعه محیط به صورت نرمال می باشد.

** آموزش بهداشت دهان در اولویت نیست
ابراهیم جوادی نژاد دندانپزشك عمومی با اشاره به كمبود نیروی انسانی برای رسیدگی به مشكلات دهان و دندان اظهار داشت: آموزش و پیشگیری در این شرایط كه نسبت دندانپزشكان با جمعیت كشور هیچ توازنی ندارد بهترین گزینه موجود است ولی متاسفانه نهادهایی كه باید این فرهنگ سازی را مدیریت كنند آموزش و پیشگیری را جدی نمی گیرند و در آموزش و پرورش، الزامی برای پیشبرد سیاست های آموزشی بهداشت دهان وجود ندارد و كمیت و كیفیت آن بررسی نمی شود.
وی با انتقاد از نبود برنامه ریزی و اجرای طرح های ملی اظهار داشت: طرح هایی كه در حوزه دهان و دندان پیشنهاد می شود، ضمانت اجرایی ندارد و من در شهر رشت شاهد هستم برای ارسال نیروی انسانی به یك منطقه دورافتاده باید درمانگاه را در شهر تعطیل نماییم تا افراد را به آن مناطق ارسال نماییم و نحوه اجرا با مشكلات و چالش های فراوان روبرو است.

** هر نوع نشانه غیر طبیعی در دهان را جدی بگیرید
سمیه علیرضایی دبیر مشاور علمی بیماری های دهان و دندان هم با تاكید بر آموزش های مربوط به سرطان دهان برای دندانپزشكان عمومی اظهار داشت: بیماری ها و مشكلات دهان و دندان بسیار متنوع هستند؛ برای موفقیت، باید همه تخصص ها در كنار یكدیگر قرار بگیرند و با انجام كار گروهی به موفقیت در درمان خواهیم رسید.
وی هر نوع نشانه غیرطبیعی در دهان را جدی خواند و اظهار داشت: یك سفیدی مختصر كه مدت زمان طولانی در دهان مشاهده می گردد و یا زخم هایی كه دلیلی همچون گاز گرفتگی دندان برای آن وجود ندارد را حتما با دندانپزشك درمیان بگزارید.
دوازدهمین كنگره علمی سالانه انجمن دندانپزشكان ایران در ایام 19 تا 22 دی ماه با محوریت اندیشه های راهبردی راهی برای درمان موفق در مركز همایش های برج میلاد برگزار می شود.


 

1396/10/06
19:35:19
5.0 / 5
4587
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما