بر اساس یك پژوهش پیشنهاد شد
روشی برای شاد كردن سالمندان
نتایج یک مطالعه نشان داد که استفاده از فناوری واقعیت مجازی (خلق رویا) می تواند موجب افزایش شادکامی در سالمندان شود.
به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، جمعیت سالمندان در دنیا به سرعت درحال افزایش است و بنا بر این تامین خدمات مورد نیاز آنها یکی از چالش های جدی نظام سلامت است.
سلامت روان، جزئی جداناپذیر از سلامت افراد است و بهبود سلامت روانی و وضعیت عاطفی سالمندان از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. شادکامی یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه سلامت روان سالمندان است که به ارزیابی فرد نسبت به خود و زندگی و به میزانی که فرد احساس می کند، آرزوها و رویاهایش برآورده شده، اطلاق می شود.
شادکامی مولد شور و نشاط و پویایی است و انسان را در مقابل استرس ها محافظت می کند. سالمند شادتر از توانایی بالاتری جهت حل مشکلات خود و خانواده اش برخوردارست.
فناوری واقعیت مجازی، یکی از فناوری هایی است که می تواند موجب احساس لذت و تعلق در زندگی سالمندان و افزایش کیفیت زندگی آنها شود. این فناوری با بهره گیری از فیلم و تصاویر سه بعدی، بوسیله عینک واقعیت مجازی، دسته و دستکش واقعیت مجازی، چنان حسی در فرد به وجود می آورد که خودرا در فضای فیلم و تصاویر سه بعدی احساس می کند.
با توجه به تاثیری که این فناوری می تواند برای سالمندان داشته باشد، پژوهشگران روان شناسی با انجام یک مطالعه، تصاویر سه بعدی از موقعیت دلخواهی و رویایی سالمندان تهیه کرده و بوسیله عینک واقعیت مجازی تاثیر آنها را بر میزان شادکامی آنها بررسی کردند.
این مطالعه از اواسط آذرماه تا اواخر بهمن ماه ۱۳۹۸ انجام شد. با بهره گیری از یک فراخوان، افراد داوطلبانه برای شرکت درمطالعه اعلام آمادگی کردند و در نهایت ۳۰ زن سالمند بالاتر از ۶۵ سال که اختلالات شدید قلبی و اعصاب و روان نداشتند، جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند.
این افراد به صورت تصادفی به دو گروه ۱۵ نفره تقسیم شدند و با بهره گیری از پرسش نامه، میزان شادکامی آنها مورد سنجش قرار گرفت. سپس برای افراد یک گروه، در چهار جلسه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای، با بهره گیری از عینک دید سه بعدی واقعیت مجازی تصاویر و فیلم هایی برمبنای رویای درخواستی آنها (پرواز، حیات وحش، اماکن مذهبی و...) نمایش داده شد. این افراد با تحریک حواس پنج گانه در رابطه با آن موقعیت، شامل رایحه فضا، صدای محیط، جریان عوا و... در تعامل فعال با فیلم های سه بعدی قرار می گرفتند.
یک ماه بعد از اختتام این جلسات باردیگر افراد هر دو گروه با بهره گیری از پرسش نامه شادکامی، ارزیابی شدند.
یافته های این مطالعه نشان داد که فناوری واقعیت مجازی و خلق رویا موجب افزایش میزان شادکامی شرکت کنندگان در این پژوهش شده است و بعد از گذشت یک ماه، تاثیر این روش بر میزان شادکامی افراد، پایدار مانده است.
به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ این فناوری با برانگیختگی، انگیزه، حس توانمندی و هیجان مثبت در آزمودنی، موجب افزایش شادکامی فرد می شود. هنگامی که فرد می تواند با استفاده از این فنآوری و درگیر شدن تمامی حواس پنج گانه بدون هیچ محدودیتی، لذت موقعیت هایی که همیشه رویای آنرا در سر داشته، تجربه کند و می تواند با آزادی عمل رویای درخواستی اش را انتخاب نماید، همین موضوع زمینه ساز افزایش سطح لذت و شادکامی او خواهد شد.
این پژوهشگران متعقدند کاربرد روش واقعیت مجازی (خلق رویا) با هدف غلبه بر محدودیت های فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی زندگی سالمند، از قابلیت مناسبی برای انجام مداخلات در رابطه با ارتقا سلامت سالمندان، برخوردارست.
محققان این مطالعه می گویند: از نتایج به دست آمده می توان در سراهای سالمندان، مراکز نگهداری، زندان ها، مراکز اصلاح و تربیت و... استفاده نمود. همین طور می توان از این مداخله در قالب کارگاه های آموزشی برای روان شناسان مراکز درمانی یا نگهداری سالمند بهره گرفت.
در انجام این مطالعه، سوسن دادخواه، مجتبی انصاری شهیدی و حسن رضایی جمالویی؛ پژوهشگران گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و امیرمحسن راه نجات؛ استادیار دانشگاه علوم پزشکی آجا، مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تاثیر واقعیت مجازی (خلق رویا) بر میزان شادکامی سالمندان زن» در فصل نامه علمی پژوهشی ابن سینا زیر نظر اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، انتشار یافته است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب