رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم مطرح كرد

اهمیت مطالعات میان رشته ای در حل مشكلات بیماریهای غیرواگیر

اهمیت مطالعات میان رشته ای در حل مشكلات بیماریهای غیرواگیر به گزارش مطب نما رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اظهار داشت: برای کنترل دیابت، چاقی و سایر بیماریهای غیرواگیر نیاز به جمع آوری داده های سلامت است که این نمونه ای از نیاز به رویکرد میان رشته ای در علم غدد درون ریز است.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در نخستین کنگره "همگرایی در علوم غدد و متابولیسم" که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد فعالیت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم روز یکشنبه، ۱۹ بهمن برگزار شد، اظهار نمود: نگاه همگرایانه به دانش سلامت و گردآوری صاحبنظران حوزه های میان رشته ای در کنار یکدیگر و با هدف حل مسائل واقعی نظام سلامت از مولکول تا جامعه یکی از خاصیت های فعالیت ها در این پژوهشگاه است.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه نگاه پژوهشگاه در سالهای گذشته دیدگاهی میان رشته ای در توسعه علم بوده است، اضافه کرد: ما برای حل مشکلات نظام سلامت و تدوین مدلهای پاسخگویی به نیاز های جامعه احتیاج به شاخص هایی داریم که جز با استفاده از یک رویکرد چند تخصصی حاصل نخواهد شد.

لاریجانی اضافه کرد: با استفاده از رویکرد میان رشته ای در مقابل انجام پژوهش تنها در یک رشته یا حوزه، امکان حل مشکلات واقعی سلامت فراهم است و در همین راستا هنگامی که تیم های مختلف میان رشته ای به صورت تعاملی با هم همکاری می کنند، درصد موفقیت افزایش می یابد.

رئیس پژوهشگاه افزود: حوزه غدد درون ریز با مشخصه هایی همچون ارتباطات بیولوژیکی از راه هورمون ها، واسطه ها و گیرنده های مختلف، مسیرهای سیگنالینگ داخل سلولی و غیره پتانسیل میان رشته ای زیادی دارد.

لاریجانی با ذکر مثالی از دیابت اضافه کرد: توسعه گزینه های درمانی برای خیلی از بیماری های غدد درون ریز هنوز محقق نشده است؛ بعنوان مثال، از زمان کشف انسولین در سال 1923، پیشرفت قابل توجه دیگری در مراقبت از دیابت حاصل نشده است و در همین رابطه آینده غدد درون ریز به تحقیقات میان رشته ای متکی است و سیاستگذاری ها در این حوزه باید به صورت میان رشته ای و ملی و جهانی برای کاهش شیوع چاقی، دیابت و بسیاری موارد دیگر باشد.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر همین طور خاطرنشان کرد: برای کنترل دیابت، چاقی و سایر بیماری های غیرواگیر احتیاج به جمع آوری داده های سلامت است که این نمونه ای از احتیاج به رویکرد میان رشته ای در علم غدد درون ریز است.

وی افزود: در همین خصوص این پژوهشگاه مجری پیمایش های ملی و فروملی بسیاری در زمینه های در رابطه با بیماری های غیرواگیر بوده است که داده های حاصل از آن برای مصارف سیاستگذاری در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه اضافه کرد: محاسبه بار ملی دیابت و چاقی را می توان یک رویکرد بین رشته ای ملی برای مقابله با ریشه های این مشکل و نه فقط علایم آن دانست.

لاریجانی با اشاره به اینکه جمعیت کشور رو به سالمندی میرود، اظهار نمود: این مهم زمینه را برای تشدید و گذار بیماری های واگیر به سمت بیماری های قلب و عروق، دیابت، چاقی و سایر بیماری های غیرواگیر آماده می کند و منشا این مشکلات باید شناسایی و از راه رویکرد میان رشته ای مدیریت شود.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: سند ملی پیشــگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آن با موافقت اصولی شورایعالی سلامت کشور به روشی میان رشته ای و با هدف کاهش شیوع، بروز و مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تدوین شده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه در بحث مراقبت از بیماری های غدد درون ریز رویکردهای میان رشته ای با استفاده از علومی همچون اپیدمیولوژی، شیمی تجزیه، بیوسنسورها، ژنتیک، امیکس، ژنومیکس، متابولومیکس، سلول درمانی، مدل سازی ملکولی، طب تکمیلی و... موثرند، ابراز امیدواری کرد: تحقیقات در این حوزه و سیاست گذاری سلامت با استفاده از چنین نگاهی بتواند مدیریت خیلی از بیماری های غدد درون ریز را محقق سازد.

طبق اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، همین طور در بخش های دیگری از این کنگره مجازی دکتر حسین قریب استاد مایوکلینیک آمریکا، دکتر عزیز قهاری استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، دکتر ارشد علی قیومی استاد دانشگاه اموری آمریکا، دکتر فرشاد فرزادفر استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ایرج نبی پور استاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و دکتر محمدرضا گنجعلی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنرانی های علمی در مورد ابعاد مختلف همگرایی در علوم غدد ایراد کردند.




منبع:

1399/11/21
20:59:14
0.0 / 5
1081
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما