نگرانی وزیر بهداشت از مرگ و میرها با منشاء بیماریهای غیرواگیردار

نگرانی وزیر بهداشت از مرگ و میرها با منشاء بیماریهای غیرواگیردار به گزارش مطب نما وزیر بهداشت اظهار داشت: امروز همه می دانیم كه اگر قرار باشد در جایی به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت توجه اساسی و ویژه شود، باید در مدرسه این اتفاق رخ دهد.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، سعید نمکی در دیدار وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: مدرسه بعنوان برش بسیار مهم جامعه که در آنجا دانش آموزان می توانند علاوه بر تاثیرپذیری از شعارها و آموزش های عرصه سلامت و به خصوص پیشگیری، بر سایر افراد جامعه خصوصاً پدران و مادران، تاثیرگذاری ویژه ای داشته باشند.
وی ادامه داد: یک روزی ما بعنوان فرزندان جامعه پدرسالار، تحت تاثیر آموزه های پدران و مادران خودمان بودیم اما امروز نوع رستوران، غذا، تفریح، مقصد سفر و بسیاری از ابعاد دیگر خانواده را بچه ها تعیین می کنند این الگو پذیری قوی خانواده ها از بچه ها را نشان میدهد و اگر در مدرسه و برشی که ما آنها را در اختیار داریم، متاثر از آموزش های ما باشند، می توانند در کل جامعه اثرگذار باشند.
وزیر بهداشت اشاره کرد: امروز گرچه گرفتار کووید۱۹ و پاندمی جدیدی هستیم اما آنچه مرگ های خاموش را در کشور رقم می زند و باوجود مرگ و میر بالای کووید۱۹ که اتفاقا نگران آن هستیم، بیماریهای غیرواگیر است. در سال های گذشته از حدود ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر در کشور، ۳۱۳ هزار مورد به سبب بیماریهای غیرواگیر و حدود ۹۷ هزار مورد مربوط به پرفشاری خون است.
نمکی اشاره کرد: بیماریهای غیرواگیری مانند دیابت، پرفشاری خون، سکته های قلبی و مغزی و سرطانها، هر روز جان افراد زیادی را می گیرد و تعداد قابل توجهی را نیز به ورطه ناتوانی و نارسانی می برد و اگر قرار باشد اتفاقی برای پیشگیری و کنترل این بیماریها در کشور رخ دهد، باید الگوی زندگی تغییر پیدا کند.
وی تصریح کرد: تغییر الگوی زندگی میّسر نخواهد بود مگر اینکه بتوانیم از کودکی، آنرا در بچه ها نهادینه نماییم. کما اینکه به شدت معتقدم که تغییر رفتار و الگوپذیری مثبت در بچه ها می تواند در سایر ابعاد جامعه مانند پیش گیری از جرم و جنابت، لطمه های اجتماعی و دغدغه های خاطر ما در جامعه، نظم پذیری، احترام به حقوق شهروندی، عدم تجاوز به حریم دیگران و رعایت قوانین رانندگی اثرگذار باشد.
وزیر بهداشت اظهار داشت: در سوئیس مطالعه ای در مورد تاثیرگذاری رفتار رانندگان در حوادث و سوانح انجام شده بود و مشخص شده بود که تصادفات و حوادث جاده ای، بیش از آنکه به جاده و خودرو ارتباط داشته باشد به رفتار رانندگان مربوط است. امروز بچه ها در کنار پدر و مادر می توانند سفارش به بستن کمربندی ایمنی، سرعت مجاز و رفتارهای نابهنجار اجتماعی کنند.
نمکی اشاره کرد: اگر قرار باشد بین وزارتخانه های موثر بر فاکتورهای سلامت، یکی را بعنوان اولویت اول انتخاب نماییم، غیر از وزارت آموزش و پرورش، اولویت دیگری را نمی شناسم. بدین سبب تقاضای بنده از وزیر آموزش و پرورش و همکاران وی و همین طور همکاران خودم در وزارت بهداشت این است که در قالب برنامه های مشترکی که قبلا هم در مواردی مانند بهداشت مدارس، واکسیناسیون، بهداشت دهان و دندان، داشتیم، این همکاری ها را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: یکی از اهداف ما در امسال، اجرای مدارس عاری از پوسیدگی دندان بود و طرح آزمایشی آنرا در نمین اردبیل اجرا کردیم و به بسیاری از نقاط کشور توسعه دادیم اما متاسفانه در گنداب کرونا گرفتار شدیم و مدارس بسته شد و این طرح که قرار بود اقدامات پیشگیرانه و حل مشکلات پوسیدگی و مشکلات دهان و دندان برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز صورت گیرد، به تعویق افتاد.
وزیر بهداشت با اشاره به انجام طرح مشترک آموزش شیوه تغذیه و ورزش منظم برای کاهش ریسک چاقی توسط وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش، اظهار داشت: بحث بهداشت روان برای ما و دانش آموزان بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. این دانش آموزان هستند که در آینده پزشک، مهندس و مدیر آینده کشور می شوند و اگر الگوهای رفتاری و روانی آنها در کودکی مرمت شود و لطمه نبیند، اساسا در آینده یک سرمایه انسانی سالم از نظر روحی و روانی خواهیم داشت.
نمکی اظهار نمود: دانش آموزان و معلمان به تبع جامعه، متأثر از کرونا شده اند. الان دانش آموز با دوستانش یک محیط جمعی را تجربه نمی کند و می خواهد در آغوش پدربزرگ یا مادربزرگ باشد اما این مهر و محبت را از او می گیریم و به او می آموزیم که مهربانی، عشق ورزی و مهرورزی به گنجینه های عشق و مهر یعنی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها حرام است.
وی اشاره کرد: تفسیر شرایط کووید۱۹ شاید برای بچه ها و دانش آموزان میّسر نباشد و در ذهن او نهادینه می شود که نباید در آغوش آنها برود و ما نسل را با یک نامهربانی روبرو می نماییم که عارضه خیلی خطرناکی است چون می گویند اگر می خواهید جامعه ای را نابود کنید، اول بروید و عشق و محبت را در آن نابود کنید. پس بهداشت روان بهم ریخته دانش آموز که در یک آپارتمان کوچک و بدون رفت و آمدهای خانوادگی رشد می کند، باید مورد توجه قرار گیرد و طولانی شدن پاندمی کووید۱۹ جامعه خصوصاً کودکان و نوجوانان را بیمارگونه خواهدنمود.
وزیر بهداشت اشاره کرد: یکی از کارهایی که باید با همکاری دو وزارتخانه انجام دهیم، توجه به سلامت روان و تلطیف فضای روحی دانش آموزان است. فضای مجازی، فضای مهرورزی نیست و پیش از کرونا می دیدیم که در خانه یا رستوران، حواس همه افراد به تلفن های همراه بود و تلفن که روزی برای پیوند به وجود آمد، امروز به عامل گسست تبدیل گشته است.
به گزارش وبدا، نمکی تصریح کرد: نمی توانیم بوسیله فضای مجازی در دانش آموز که باید مهرورزی و بازی کودکانه را تجربه کند، کاستی ها را جبران نماییم و همه باید برای این فکر نماییم که چگونه می توان این شرایط را تلطیف کرد. در مورد معلمان نیز باید به این نکته توجه داشت که معلم زنده به کلاس است. بنده بیش از ۳۰ سال است که معلم دانشگاه هستم و زمان حیاتم زمانی بود که سر کلاس، تدریس می کردم و به فضای روحی معلمان نیز باید توجه کرد.
وی اشاره کرد: باید از ظرفیت بی بدیل دانش آموزان و معلمان برای آموزش و فرهنگسازی جهت مقابله و پیش گیری از کووید۱۹ به بهترین نحو استفاده نمائیم. وجود چندین میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم خیلی ظرفیت بالایی برای انتقال پیام و اطلاع رسانی به خانواده ها است که باید برای آن برنامه ریزی و به سرعت اجرا نماییم. پیشنهاد بنده استفاده از ادغام این ظرفیت در برنامه "هرخانه یک پایگاه سلامت" است.
وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی دیگر از ظرفیت های وزارت آموزش و پرورش در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، فضاهای فیزیکی این وزارتخانه مانند مدارس، خوابگاه ها و مهمانسراها است که می تواند برای قرنطینه بیمارانی که از نظر فضای فیزیکی خانه یا وضعیت اقتصادی، شرایط مناسبی ندارند، مورد استفاده قرار گیرد و خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش نیز بارها گفته که حاضریم ظرفیت های این وزارتخانه را در اختیار وزارت بهداشت و مقابله با کرونا قرار دهیم.
نمکی افزود: اگر تجربه موفقی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای مدیریت کووید۱۹ وجود داشته باشد، ظرفیت سازی برای بحران های آینده کشور خواهد بود. همیشه می گویم که کووید۱۹ مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد اما محاسنی مانند همدلی، وفاق ملی و تجربه همگرایی و همدلی در مقابل طوفان ها و بحران های آینده داشت.
وی اظهار داشت: گرچه تدوین دروس و کتاب هایی با موضوع بهداشت و سلامت برای دانش آموزان در کلاس یازدهم و دوزادهم مفیدست اما باید این آموزش ها از پایه اول ابتدایی به دانش آموزان و آن هم توسط معلمان عاشق ارائه شود. و باید برای معلمان در دوره تربیت معلم هم بسته های آموزشی مناسبی در مورد سلامت جامعه، پیش گیری از بیماریها و تغییر الگوی زندگی تهیه و تدوین شود.
وزیر بهداشت اشاره کرد: باید به دانش آموزان بیاموزیم که چگونه زندگی کنند. تا از چگونه زندگی کردن حرف می زنیم، عده ای فکر می کنند منظور ما چاقی و ورزش منظم است اما یک دانش آموز پسر یا دختر باید شیوه زندگی با همنوع خود و خانواده را بیاموزد و فقط تشکیل خانواده به مدلول زندگی کردن نیست و شیوه درست زندگی کردن هم منحصر به تغذیه و ورزش نیست بلکه شیوه های مختلفی را شامل می شود که باید از ظرفیت های همدیگر و همین طور جامعه شناسان و روان شناسان در این راستا و همین طور ارتقای سلامت روان جامعه آینده استفاده نمائیم.

وی پیشنهاد نمود که برای همکاری طولانی مدت و اجرای برنامه های مشترک غیر از کووید۱۹ کمیته ای مشترک از طرف دو وزارتخانه تشکیل و برنامه های مشترک را عملیاتی کند.




منبع:

1399/09/09
12:16:19
5.0 / 5
496
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما