پژوهشگران بررسی كردند

راهكارهایی برای كاهش استرس كرونا

راهكارهایی برای كاهش استرس كرونا به گزارش مطب نما استرس و اضطرابی كه بیماری كرونا نصیب مردم جهان كرده است، گاه به اندازه خود بیماری دردسر ساز بوده و صدمه های گوناگونی را در بر دارد. محققان كشور برای غلبه بر این مساله، فنون روان شناختی موثری را پیشنهاد داده اند.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، در قرن حاضر، استرس از مهم ترین ابعاد زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی بشمار می رود. به طورکلی هنگامی که فرد در محیط زندگی یا کار با شرایطی روبه رو می شود که این شرایط با ظرفیت ها و امکانات کنونی یا وضعیت قبلی وی هماهنگی ندارد، گرفتار عدم تعادل، تعارض و کشمکش های درونی می شود که به آن استرس می گویند. امروزه استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی آدمیان شده است و تمامی افراد با آن آشنایی دارند. درواقع استرس پاسخ روانی-فیزیولوژیک ما به فشارهای ناشی از یک وضعیت یا یک رویداد زندگی است که اصطلاحا «عامل استرس زا» نامیده می شود.
بیماری های مزمن و حاد، ازجمله رویدادهایی هستند که به صورت تقریبی در بیشتر افراد ایجاد استرس می کنند. یکی از بیماری های جدید که نه تنها کشور ایران، بلکه تمام جهان را به خود مشغول کرده است، بیماری ناشی از کروناویروس جدید یا کووید-19 که یک بیماری تنفسی حاد است. علایم معمول این بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس است و درد عضلانی، تولید خلط و گلودرد ازجمله نشانه های کمتر معمول آن به حساب می آیند. بیماری یاد شده که عموما کرونا نامیده می شود، علاوه بر تبعاتی که برای سلامت مردم و اقتصاد کشورها بوجود آورده است، ترس و اضطراب زیادی را هم در جوامع حاکم کرده که محققان برای حل آن دنبال چاره هستند.
در این راستا، محققانی از دانشگاه تهران در یک پژوهش مروری تلاش کرده اند راهبردهای روان شناختی و فنون مقابله با استرس و اضطراب را در مواجهه با این بیماری بررسی نمایند.
بر اساس یافته های این پژوهش، محققان 24 شیوه کاهش استرس و اضطراب شامل 12 فن شناختی-رفتاری مانند فنون تنظیم هیجانی، ذهن آگاهی، خودشفقتی، بازسازی شناختی، مثبت نگری، تصویرسازی ذهنی مثبت، توقف فکر و روی برگردانی و 12 فن غیرشناختی نظیر تن آرامی، ورزش، موسیقی درمانی و ماساژدرمانی را معرفی کردند تا روان شناسان و مشاوران بتوانند از این فنون در شرایط کنونی افزایش استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا استفاده لازم را ببرند.
در این رابطه، محمدحسن آسایش، استادیار و پژوهشگر گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران و دیگر همکارش اعلام نموده اند: «در راهبردهای مقابله ای و فنون شناختی تلاش می شود افراد از افکار منفی فاصله گرفته و به بازسازی شناختی بپردازند. مداخلات شناختی- رفتاری به افراد و بیماران کمک می نماید تا الگوهای تفکر و سبک های مقابله ای خاصی که آنان را در حالت پریشانی هیجانی مداوم گرفتار می سازد و هم باورهای منفی خود درباره افکار و احساسات را شناسایی کرده و تغییر دهند».
به بیان این محققان، «همچنین مداخلات شناختی- رفتاری نه تنها بر حقیقت سنجی باورهای منفی معمولی درباره خود و جهان متمرکز می شوند، بلکه به ارزیابی افکار هم می پردازند. از این طریق درمانگر به مراجع آموزش می دهد تا از راه بررسی، شواهد تأییدکننده و نفی کننده را مورد حقیقت آزمایی قرار دهد. درمان از راه چالش باورهای غیرمنطقی و منفی به بیمار کمک می نماید تا پاسخ های بدیل و مثبت و مبتنی بر توانمندی برای افکار خود پیدا کند».
طبق یافته های این تحقیق، می توان نتیجه گرفت با عنایت به شرایط انتشار کرونا در سطح کشور و جهان، نگرانی های جدی از قبیل ترس از مرگ در بیماران، عصبانیت و ترس از مبتلا شدن و تنهایی در افراد قرنطینه به وجود می آید و افراد حاضر در قرنطینه امکان داشتن ارتباطات فردی و اجتماعی و برگزاری مراسمات سنتی خویش را از دست می دهند، که این پدیده خود یک پدیده استرس زا است.
طبق نظر آسایش و همکارش، «بایستی علاوه بر تلاش در سطوح مختلف جهت پیشگیری از شیوع این بیماری و سایر شرایط نگران کننده در رابطه با آن، بعد روانی، سطح استرس و اضطراب در افراد مبتلا و همینطور افراد قرنطینه، بررسی شود. بنابراین همکاری روان پزشکان و روان شناسان در کنار سایر گروه های پزشکی، درزمینه این بیماری ضروری به نظر می آید و در این راه، فنون عرضه شده در این پژوهش می توانند راهگشا باشند».
یافته های این پژوهش به صورت یک مقاله فنی و علمی پژوهشی در نشریه رویش روانشناسی انتشار یافته اند.



1399/08/28
21:16:58
5.0 / 5
1241
تگهای خبر: آموزش , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما