از سوی محققان بررسی شد

تاثیر واكسن سه گانه ام ام آر بر كرونا

تاثیر واكسن سه گانه ام ام آر بر كرونا به گزارش مطب نما پژوهشگران دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی برمبنای شواهد موجود می گویند: به نظر نمی رسد واكسن «ام ام آر» بتواند بعنوان جایگزینی برای واكسن در حال ساخت برای كووید-19 در نظر گرفته شود. هنوز نمی توان واكسن ام ام آر را بعنوان یك راه پیشگیرانه برای كاهش شدت بیماری كووید-19 پیشنهاد كرد و تحقیقات بیشتری دراین زمینه لازم است.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، واکسن ها به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا بدون ایجاد بیماری شدید پادتن بسازد. واکسن ها همین طور سیستم ایمنی را قادر به تولید سلول های حافظه می کنند و سلول های حافظه، فرد را در طولانی مدت در مقابل میکروب های لطمه رسان محافظت می کنند. واکسن «ام ام آر» تلفیقی از ویروس های زنده و ضعیف شده سرخک، اوریون و سرخجه است که بمنظور پیش گیری از این سه بیماری در دوران نوزادی تزریق می شود.
پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که آیا واکسن سه گانه ام ام آر می تواند عوارض کووید-19 را کاهش دهد؟
برخی شواهد حاکی از آنست که واکسن سه گانه سرخک، اوریون و سرخجه ممکنست عوارض عفونت ریه در بیماری کووید-۱۹ را کم کند. واکسیناسیون به گلبول های سفید در سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد که چگونه از بدن در مقابل عفونت دفاع کنند و سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با تعداد زیادی از عوامل بیماریزا آماده می کند برای اینکه گلبول های سفید، مشخصات عامل بیماری زا را به خاطر می سپارند و بعدها نسبت به عوامل بیماریزای دیگری که مشابهت کمی دارند هم واکنش نشان می دهند. این پاسخ ایمنی غیر اختصاصی، نخستین خط دفاع در مقابل عفونت بوده و به آن پاسخ ایمنی ذاتی گفته می شود.
واکسن ام ام آر خطر چندانی ندارد و ممکنست تزریق آن در کادر درمان و یا بزرگسالانی که در دوران نوزادی و کودکی آنرا دریافت نکرده اند مؤثر باشد؛ هرچند این مساله نیاز به بررسی های بیشتر دارد.
بااینکه برخی مطالعات نشان می دهد واکسن ام ام آر می تواند التهاب و عوارض عفونت ریه در بیماری کووید-۱۹ را کم کند، اما هم اکنون شواهد قوی برای این مساله وجود ندارد. در صورتیکه شواهد کافی وجود داشت سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیش گیری از بیماریهای امریکا این واکسن را خصوصاً برای کشورهای در حال توسعه پیشنهاد می کردند.
برمبنای اعلام کمیته اطلاع رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ های علمی در مورد ویروس کرونا می پردازد؛ به نظر نمی رسد این واکسن بتواند بعنوان جایگزینی برای واکسن در حال ساخت برای کووید-19 در نظر گرفته شود. هنوز نمی توان واکسن ام ام آر را بعنوان یک راه پیشگیرانه برای کاهش شدت بیماری کووید-19 پیشنهاد کرد و تحقیقات بیشتری دراین زمینه لازم است.




منبع:

1399/08/21
14:14:26
5.0 / 5
1381
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما