در قالب یك پژوهش مطرح شد

سرحال سازی كاركنان اداری با نورپردازی صحیح

سرحال سازی كاركنان اداری با نورپردازی صحیح نتایج تحقیقی كه توسط پژوهشگران انجام شده، نشان میدهد كه برای جلوگیری از خستگی كاركنان اداری، بایستی توجهی ویژه به نوع نور مورد استفاده در محل كار و آرایش آن داشت.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، روشنایی بطور مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت ذهنی کارکنان و عملکرد آنها تأثیرگذار است. روشنایی مناسب برای محیط کار و دید خوب لازم است و باید برای کارهای بصری که در محیط کار انجام می شود مناسب باشد. روشنایی مطلوب یکی از مهم ترین مباحث تامین شرایط فیزیکی اماکن مختلف خصوصاً محیط کار است و می تواند شرایط راحتی کار بویژه آسایش بصری را فراهم آورد. نمی توان زندگی بر روی زمین را بدون وجود روشنایی تصور کرد. نقص در خاصیت های کمی و کیفی روشنایی در محیط کار می تواند سبب اختلال در آسایش بینایی و کاهش راندمان و عملکرد فرد شود.

بگفته پژوهشگران، همه این موارد نشان از آن دارند که بررسی شدت روشنایی و دمای رنگ نور برای حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان ضروری می باشد. کمیت و کیفیت روشنایی می تواند بر سلامت روحی روانی افراد نیز تأثیر بگذارد. بطور مثال یکی از عوامل در رابطه با افسردگی، نقص در کمیت و کیفیت روشنایی محیط است. یکی از مهم ترین خصوصیات روشنایی دمای رنگ است. دمای رنگ روشنایی نقش مهمی در تامین نیازهای روحی و روانی انسان در محیط کار ایفا می کند. دمای رنگ بر خصوصیات فیزیکی و فیزیولوژیکی انسان ها تأثیرگذار بوده و می تواند بر خستگی بینایی و خستگی ذهنی کارکنان مؤثر باشد.

این موضوع، توسط تعدادی از محققان دانشگاه علوم پزشکی همدان مورد توجه قرار گرفته است تا درباب آن مطالعه ای را به انجام رسانند. در این مطالعه، رابطه بین شدت روشنایی و دمای رنگ نور با خستگی بینایی در کارکنان اداری بررسی شده است.
این مطالعه مقطعی در 50 اتاق اداری و با مشارکت 70 نفر از کارمندان ستادی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده است. پژوهشگران برای انجام این مطالعه، سنجش شدت روشنایی موضعی در سطح کار و در ارتفاع سطح چشم فرد، در محل دید کاربر را انجام دادند و زاویه ها و فاصله ها دقیقاً مراعات شد. همین طور آنها برای ارزیابی وضعیت خستگی بینایی از یک پرسش نامه خاص استفاده کردند.
برمبنای نتایج این پژوهش، شدت روشنایی عمومی و موضعی در سطح کار و سطح عمود کمتر از حد الزام کشوری (وزارت بهداشت) بود.
بگفته رستم گلمحمدی، استاد و پژوهشگر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی همدان و همکارانش، «شدت روشنایی عمومی و موضعی از حد مجاز کشوری کمتر و دارای وضعیت نامناسبی ازلحاظ کمی و کیفی بود. همین طور میزان توزیع شدت روشنایی در اتاق های اداری نامطلوب بود و دمای رنگ و شدت روشنایی با خستگی بینایی ارتباط معناداری نشان داد».
این پژوهشگران افزوده اند: «در اتاق های اداری که در طول روز بیشتر از نور مصنوعی استفاده می کردند خستگی بینایی افراد قابل توجه بوده است. اما در اتاق هایی که دمای رنگ نزدیک به دمای رنگ نور خورشید بود افراد از خستگی بینایی کمتری برخوردار بودند».
طبق یافته های این پژوهش، از عوامل ایجاد کیفیت نامطلوب نور، کافی نبودن تعداد منابع روشنایی و همین طور استفاده لامپ های فلورسنت نور سرد و نامناسب بودن دمای رنگ بعضی از چراغ ها و حتی رنگ سطوح داخلی و زاویه قرارگیری میز کار فرد نسبت به پنجره و استفاده از پرده هایی با رنگ تیره که نور طبیعی را عبور نمی دهند، بود.
گلمحمدی و همکارانش می گویند: «نقص در شدت روشنایی مصنوعی و دمای رنگ منابع نوری برآسایش بینایی کارمندان اداری تأثیر گذاشته و موجب افزایش خستگی بینایی کارمندان می گردد. پس باتوجه به مطالعه صورت گرفته لازم است ضمن توجه به اصلاح سیستم روشنایی مصنوعی این اماکن، آموزش های کافی جهت پیش گیری از اختلالات بینایی در رابطه با آن در کارکنان اداری مدنظر قرار گیرد».
این یافته ها در قالب یک مقاله علمی پژوهشی در «مجله سلامت کار ایران» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران انتشار یافته اند.



1399/08/18
20:29:46
5.0 / 5
510
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , پزشك , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما