شرایط همكاری بیمه سلامت در گسترش خدمات پزشكی از راه دور

شرایط همكاری بیمه سلامت در گسترش خدمات پزشكی از راه دور به گزارش مطب نما معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، شرایط همكاری این سازمان برای توسعه خدمات پزشكی از راه دور را شرح داد.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر کوروش فرزین، اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت به شرط فراهم شدن زیر ساخت های قانونی ویژه خویش، آمادگی همکاری در تحقق پوشش و گسترش بیمه ای خدمات تله مدیسین یا پزشکی از راه دور را دارد؛ بخصوص آنکه بهره مندی از این پتانسیل می تواند در جهت کنترل فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از انتقال بیماری کووید 19 موثر و مفید باشد.
وی ادامه داد: در کتاب ارزش های نسبی که تمامی خدمات و مراقبت های سلامت قابل عرضه در کشور در آن گردآوری شده است، کدهای خدمات غیر حضوری پزشکی شامل تلفنی و ارزیابی آنلاین عرضه گردیده که هر دو فاقد پوشش بیمه است و باید در پوشش بیمه های تکمیلی قرار گیرد.
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: مهم ترین نکته در گسترش خدمات تله مدیسین و پزشکی از راه دور این است که به لحاظ قانونی مراجع ذی صلاح مانند تولیت نظام سلامت و سازمان نظام پزشکی آنرا در تعاریف خود بپذیرند.
وی با اشاره به اینکه خدمات تله مدیسین به صورت تلفنی و موبایلی انجام می شود و دغدغه اصلی شیوه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک است خاطرنشان کرد: فرد بعد از دریافت خدمت به شکل تله مدیسین، نسخه الکترونیکی خویش را در چارچوب کد HID دریافت کرده که با عرضه این کد به داروخانه می تواند داروهای خویش را دریافت کند. زیر ساخت فنی انجام این فرآیند تا ۸۰ درصد فراهم است، در صورتیکه تصمیم قاطع بر گسترش خدمات تله مدیسین باشد امکان اینکه در اندک زمانی بتوان این ظرفیت را به ۱۰۰ درصد رساند وجود دارد.
وی اظهار داشت: با عنایت به این نکته که اصولا خدمات تله مدیسین تا چه میزان در کشور پذیرفته شده است، می توان گفت از منظر فنی بیمه سلامت زیر ساخت نسخه نویسی الکترونیک را در ۲۳۳ شهرستان فراهم آورده؛ ضمن اینکه زیرساخت مذکور در سایر شهرستان ها هم موجود است، البته فقط در سال ۹۸ چیزی حدود ۲ میلیون نسخه الکترونیک در همین ۲۳۳ شهرستان تولید شده است. می بایست تدابیری برای زیر ساخت های تایید کد ملی شخص وجود داشته باشد، تا در این راه از بروز تخلف یا اشتباه پیشگیری شود؛ البته لازم به ذکر است که انجام فرآیند خدمات تله مدیسین صرفاً وابسته به داشتن پرونده الکترونیک سلامت نیست.
وی تصریح کرد: از سال قبل که سازمان بیمه سلامت پروژه های نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را در سطح کشور شروع کرد، به شکلی زیرساخت لازم جهت عرضه خدمات تجویزی توسط پزشکان بدون حضور فیزیکی بیمار هم فراهم گردید که از آن زمان بحث تله مدیسین و پزشکی از راه دور تا حدودی مورد نظر سازمان قرار گرفت.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، فرزین افزود: از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ در سطح کشور، احتیاج به استفاده از ظرفیت تله مدیسین جهت کنترل فاصله گذاری اجتماعی و متوقف کردن چرخه انتقال بیماری اهمیت بیشتری پیدا کرد و سازمان بیمه سلامت هم پیشنهاد تعمیم پوشش بیمه ای این خدمات را به وزیر بهداشت عرضه داد. با عنایت به این که برای پوشش هر خدمت جدید، ابلاغ اولیه استانداردهای عرضه خدمت، سطح بندی، ضوابط خرید راهبردی خدمت و تعرفه های در تعهد الزامی است، اگر این پیش نیازها هرچه سریع تر در دبیرخانه شورایعالی بیمه سلامت با حضور ذینفعان بررسی و تهیه شده و به تصویب برسد، این امکان برای سازمان فراهم می شود که با تمام ظرفیت نسبت به پوشش بیمه ای این خدمات در سطح کشور اقدام نماید.



1399/06/26
11:45:48
5.0 / 5
2111
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما