تغییر نام تلاشی برای تغییر هویت!

چرا افراد نام خویش را تغییر می دهند؟

چرا افراد نام خویش را تغییر می دهند؟ نتایج یك پژوهش نشان داده كه دختران بیش تر از پسران نام خویش را تغییر می دهند. همینطور پسران بیشتر تمایل به نامهای با هویت ملی دارند ولی گرایش دختران به نامهای فراملی(غربی) بیشتر است.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، بخشی از هویت انسان ها در نام آنها تجلی پیدا می کند و برخورداری از نام مناسب در اعتماد به نفس افراد موثر است. بیش تر از اسامی، بار معنایی آنها اهمیت دارد و اسم به صورتی همان هویت فرد است.
با توجه به این که نام گذاری پدیده ای فرهنگی است و گروه های مختلف جامعه در نام گذاری رفتارهای متفاوتی دارند، پژوهشگران گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور تهران به بررسی انگیزه های تغییر نام زنان و مردان و تمایل به هویت جدید در افراد پرداختند.
بهمن زندی، آناهیتا لطیفی، علی کریمی فیروزجایی و محمدرضا احمدخانی پژوهشگرانی بودند که در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.
برای انجام این مطالعه هزار و ۶۰۹ نفر از دانشجویان ۱۰ دانشگاه شهر تهران، بوسیله پرسش نامه بررسی شدند. دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، پیام نور (مرکز تهران جنوب و تهران شمال)، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، امام صادق و الزهرا، با پرکردن دو پرسش نامه نام شناسی و هویت در این پژوهش شرکت کردند.
در پرسش نامه نام شناسی از دانشجویان شرکت کننده خواسته شد نام شناسنامه ای و در صورت داشتن نام دوم، نام تغییریافته و انگیزه تغییر را مشخص کنند. همین طور در پرسش نامه هویت، سوالاتی در مورد هویت های فراملی، قومی، مذهبی، ملی از دانشجویان پرسیده شد و پاسخ ها با بهره گیری از نرم افزارهای آماری تحلیل شدند.
بر اساس یافته های این پژوهش؛ از میان هزار و ۶۰۹ دانشجو ۷۱.۵ درصد نام خودرا تغییر نداده اند و ۲۸.۵ درصد از آنها نام دوم برای خود انتخاب نموده اند. همین طور مشخص شده دختران (۷۷.۵ درصد) بیش تر از پسران (۲۲.۵ درصد) مبادرت به تغییر نام خود می کنند.
با بررسی پرسش نامه ها مشخص شد که بیشترین اسامی تغییریافته مربوط به اسامی با هویت مذهبی(۵۴ درصد) و کم ترین آنها مربوط به اسامی با هویت قومی (۲.۶ درصد) است. ۹۷.۵ درصد از دختران دانشجو بیشترین آمار را در تغییر اسامی با هویت ملی و دانشجویان پسر با ۳۷.۱ درصد بیشترین آمار را در تغییر اسامی با هویت مذهبی داشتند.
بر اساس این نتایج؛ ۲۷.۴ درصد از کسانی که نام خودرا تغییر داده اند به هویت قومی اعتقاد دارند و بقیه این افراد اعتقادی به آن ندارند. همین طور حدود ۷۳ درصد از این افراد اعتقادی به مولفه های هویت مذهبی ندارند. بیش از نیمی از افرادی که نام خودرا تغییر داده اند به مولفه های هویت ملی معتقدند و همه این افراد به مولفه های هویت فراملی اعتقاد دارند.
به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ در این پژوهش شاهد تغییر اسامی ملی، مذهبی یا قومی به اسامی غربی هستیم. این تغییرات اسامی در دانشجویان دختر هم در صورت(یاسمن به یاسی) و هم تغییر هویتی(صغری به هانا، سارا به آنجلینا) است. اما در دانشجویان پسر تغییر اسامی تنها به صورت تغییر هویتی (علیرضا به باربد و سامع به فرید) است.
یافته های این پژوهش نشان داد که دانشجوهای دختر تمایل بیشتری به هویت فراملی و سپس ملی دارند، در صورتیکه دانشجوهای پسر بیشتر نام خودرا از مذهبی کهن به مذهبی جدید و سپس به اسامی ملی تغییر داده اند و به اسامی مذهبی همچنان علاقمند هستند.
بررسی ها در مورد انگیزه هایی که موجب تغییر نام شده است، نشان داد که ارتقای جایگاه، زیبا بودن نام و علاقه شخصی از انگیزه های درونی تغییر نام افراد هستند. همین طور پیشنهاد دوستان، از مد افتاده بودن نام شناسنامه، بین المللی بودن و ایرانی بودن، جزو انگیزه های بیرونی تغییر نام هستند.
دانشجویان پسر بیشتر به سبب علاقه شخصی و ایرانی بودن نام دوم اسم خودرا تغییر می دهند ولی دانشجویان دختر بیشتر به سبب ارتقای جایگاه و زیبا بودن نام دوم، مبادرت به تغییر نام می کنند. پیشنهاد دوستان کم ترین سهم را در تغییر نام پسران دانشجو را دارد. در صورتیکه این مورد، بیشترین سهم را در انگیزه های بیرونی دانشجوهای دختر دارد و ایرانی بودن نام؛ پایین ترین رتبه را در دلیلهای تغییر نام دختران دارد.
پژوهشگران این مطالعه می گویند: «هویت ایرانی وحدت نسبی خودرا تا حدودی از دست داده و حتی تلفیقی از سه عنصر هویت ایرانی (ملی)، اسلامی (مذهبی) و غربی (فراملی)، هویت ایرانیان را ایجاد کرده است».
همچنین اضافه می کنند: «نام گذاری، نقش مهمی در شکل دهی به هویت افراد جامعه دارد و به دنبال تثبیت نظام معنایی خود است؛ برای اینکه نام ها بعنوان یک نشانه دیده می شوند که معنا و کارکردی فرهنگی اجتماعی دارند و به کمک تحلیل این نشانه ها در هر جامعه، تا حد زیادی می توان به نگرش ها، افکار و عواطف و روحیات آن جامعه پی برد. حتی می توان گفت نام گذاری عمل اجتماعی خاصی است که رابطه بسیار نزدیکی با ارزش ها، سنت ها، آرزوها، ترس ها و رویدادهای زندگی واقعی مردم دارد».
نتایج این مطالعه پاییز سال جاری (۱۳۹۹) به صورت مقاله علمی-پژوهشی با عنوان «دگردیسی هویت و تغییر نام اشخاص: یک بررسی نام شناختی اجتماعی» در شماره جدید فصل نامه «مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران» دانشگاه تهران منتشر خواهد شد.




منبع:

1399/06/14
08:41:27
5.0 / 5
1953
تگهای خبر: زندگی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما