ایجاد خانه های بهداشت عشایری تسریع شود

ایجاد خانه های بهداشت عشایری تسریع شود به گزارش مطب نما وزیر بهداشت اظهار داشت: هفته گذشته فردی كتاب هاریسون را به آتش كشید. حال برخی به من گفتند كه چرا مداخله نكردی؟ من در پاسخ گفتم اگر وزیر بهداشت مملكت در كار یك جاهل مداخله كند آن كار بیشتر ارزش پیدا می كند.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا دكتر سعید نمكی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشكی ضمن تشكر از اقدامات انجام شده در زمینه استقرار پرونده الكترونیك سلامت بعنوان یكی از تكالیف قانونی و بر زمین مانده برنامه پنجم و ششم توسعه اظهار داشت: این پروژه هر روز در حال تكمیل تر شدن است. در عین حال باید از مدیریت سیلاب های اخیر هم تشكر كنم چون كه كوچكترین همه گیری در این سیلاب ها نداشتیم. در سیلاب سیستان و بلوچستان هم كه سیلاب بسیار گسترده بود اما همكاران اورژانس ما حضور پیدا كردند و اجازه ندادند كه مشكل جدی در این عرصه ایجاد شود كه این دستاورد بسیار ارزشمندی در نظام عرضه خدمات بهداشتی به حساب می آید.

وی با اشاره به هاریسون سوزی یكی از مدعیان طب اسلامی اظهار داشت: بحث طب سنتی در آموزش پزشكی بسیار جدی است. مردم حق دارند در همه دنیا از قسمت هایی از طب مدرن به علت لاعلاج بودن برخی بیماری ها ناامید شوند و به طب سنتی روی آورند اما در این بازار آشفته سوء استفاده هم می شود.

وزیر بهداشت اضافه كرد: هفته گذشته فردی كتاب هاریسون را به آتش كشید. حال برخی به من گفتند كه چرا مداخله نكردی؟ من در پاسخ گفتم اگر وزیر بهداشت مملكت در كار یك جاهل مداخله كند آن كار بیشتر ارزش پیدا می كند. به نظر من پیش از وزیر بهداشت در حوزه های علمیه فریاد بزنند و اعتراض كنند. اینكه یك نادان بی سواد كتاب هاریسون را آتش بزند، قدر منزلت هاریسون را پایین نمی آورد بلكه به نظر من این كار وهن اسلام و تشیع بود.

نمكی اضافه كرد: مقام معظم رهبری به بحث سلول های بنیادی و تكنولوژی اهمیت و اصالت می دهند و همه را به ورود به عرصه های نوین و مهم علمی دنیا دعوت می كنند. حال آیا اینكه در یك جا هم چنین كاری را می كند من باید فریاد بزنم؟ وقتی یك نفر چهره زمخت طالبانی از اندیشه روحانیت مترقی تشیع نشان می دهد، وزیر بهداشت نباید فریاد بزند چون كه ما از جهالت آن فرد نسبت به علم پزشكی اطلاع داریم و اگر هم مشتری دارد از نادانی آنهاست كه چنین فردی را تایید می كنند.

وی تصریح كرد: اصلاً به این عرصه ورود نمی نماییم بلكه روحانیت مترقی شیعه كه همواره پیشتاز تحولات علمی در تمام دنیا بوده اند باید به این حوزه ورود كنند كه خوشبختانه در این حوزه برخی بزرگان حوزه ورود كردند.

وزیر بهداشت تصریح كرد: اگر من به چنین موضوعی ورود كنم بی جهت سبب می شود كه قیمت جاهلی بالا برود اما از روسای دانشگاه های علوم پزشكی انتظار داریم كه به طب سنتی بپردازند و برایش جایگاه تعیین كنند. این مملكت در زمانی كه هیچ كجای دنیا تخصصی نداشت ابوعلی سینا و رازی را داشت. در عین حال ما دیگر نمی توانیم راه را بر طب سنتی ببندیم باید به ایجاد دانشگاه طب ایرانی و مكمل بپردازیم و اجازه ندهیم كه شیادان این عرصه به آن ورود و عوام فریبی كنند بلكه علما باید به این حوزه بپردازند. باید این حوزه را مدیریت نماییم.

وی تصریح كرد: ما باید در خانه های بهداشت در این عرصه قفسه و در بیمارستان ها برای متخصص طب سنتی تخت داشته باشیم. این كاری است كه در همه دنیا انجام شده است. هم اكنون در چین ۴۰ درصد سیستم بهداشتی و درمانی مختص به طب سنتی است. در كانادا، آمریكا و اروپا هم این مورد وجود دارد و نباید از این مورد بسیار مهم غفلت نماییم در عین حال باید بحث ادغام طب سنتی در نظام عرضه خدمت را جدی بگیریم اما به صورت حكیمانه، مدبرانه و عالمانه.
ایجاد خانه های بهداشت عشایری تسریع شود
وزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش با تاكید بر ضرورت راه اندازی خانه های بهداشت عشایری اظهار داشت: خانه های بهداشت عشایری یك دستاورد جدید در جمهوری اسلامی ایران است كه باید روی آن كار نماییم. عشایر كوچ رو و مولد ما هیچ امكانی برای مسائل بهداشتی و درمانی نداشتند. درخواستم این است كه حتما با جدیت ایجاد این خانه های بهداشت را دنبال كنید. از معاونت بهداشت خواسته ام كه پیش از كوچ آینده این افراد بتوانیم این تسهیلات بهداشتی و درمانی را برایشان فراهم نماییم.
درخواست وزیر بهداشت: حاشیه شهرها دریابید
وی افزود: در عین حال باید به بحث حاشیه شهرها دقت نماییم. روسای دانشگاه هایی مانند مشهد كه تقریباً یك سوم جمعیت آن حاشیه نشین هستند و روسای دانشگاه هایی مانند زاهدان، اهواز و غیره حاشیه شهرها را جدی بگیرند. نباید حاشیه شهر را فقط به صورت كالبدی درست كرد، چونكه بهبود حاشیه شهر از نظر معماری مشكلی را حل نمی كند بلكه باید هم از نظر كالبدی و هم از نظر اجتماعی به این مناطق ورود نماییم. مسائل حاشیه شهرها زیر پوست شهر در جریان است و مرتب مشكلات آن تا مركزی ترین نقطه شهر می آید و برمی گردد در عین حال اقدام در حاشیه شهرها نیازمند یك كار بین بخشی است. من از حاشیه شهر مشهد یك تجربه ای دارم كه ردیفی را برای آن جا تعیین كرده و ورود كردم و همه هم به من كمك كردند. حال در اعتراضات اخیر كه تقریباً حاشیه همه شهرهای بزرگ در آن حضور داشتند، اما در حاشیه شهر مشهد یك نفر هم به این اعتراضات ورود نكرد ازاین رو باید در این عرصه با جدیت ورود نماییم.
ضرورت افزایش كیفیت زندگی سالمندان
وزیر بهداشت با اشاره به اینكه باید بحث سالمندان را دریابیم، اظهار داشت: در آینده طوفانی از مشكلات سالمندی گرفتارمان می كند آن هم سالمندان بی دل و دماغی كه جوانی نكرده پیر شدند. باید توجه كرد كه سالمند افسرده پرهزینه است. یكی از راهكارهای ما در این حوزه راه اندازی هر خانه یك پایگاه سلامت است. ما اگر بتوانیم در كنار افزایش طول عمر به كیفیت زندگی هم بپردازیم بسیار مهم می باشد. حال اگر می خواهید كیفیت زندگی سالمندان را ارتقا دهید باید به بعد توانبخشی هم توجه كنید.

نمكی در ادامه صحبت هایش با اشاره به عرصه درمان كشور اظهار داشت: از روسای دانشگاه ها می خواهم كه بیشتر به مراكز درمانی سربزنند. بیماری كه روی تخت بیمارستان می خوابد پس از خدا تنها امیدش به ماست. خواهشم از روسای دانشگاه ها این است كه بیشتر به بیمارستان ها سر بزنند. حتما شبی یك مرتبه را به بیمارستان ها بروید. مطمئن باشید كه این كار در پرونده اعمالتان ثبت خواهد شد البته نمی گویم كه همكاران ما بد عمل می كنند اما در بعضی موارد واقعاً شلوغی و مشكلات خاص مردم را اذیت می كند و گاهی اوقات مردم باوجود تلاش شما ناراضی و دلشكسته مركز را ترك می كنند.

وی اضافه كرد: در روز قیامت هیچ چیز بدتر از این نیست كه جواب بندگان دل شكسته ای را بدهیم كه خبر نداشتیم در مراكز درمانی چه بر سرشان آمده است. ازاین رو درخواست می كنم كه معاونت درمان حتما كمیته ارزیابی مستمر مراكز درمانی را تشكیل دهد. هر كلان قطب باید در این كمیته یك نماینده داشته باشد در عین حال باید به صورت سیستمی رضایتمندی مردم را ارزیابی كرده و به علل نارضایتی ها بپردازیم اجازه ندهید كه بیمار را خودش برود و تجهیزات بخرد نگذارید كه پرداخت از جیب بیماران بالا رود من وزیر را آگاه كنید تا كمبود ها را رفع كنم اما اجازه ندهید كه بیمار در بیمارستان آواره شود.
نسخه نویسی الكترونیك را جدی بگیرید
نمكی با اشاره به بحث نسخه نویسی و نسخه پیچی الكترونیك اظهار داشت: این مورد را جدی بگیرید. اگر این كار را انجام ندهید آوار تجویز بی رویه همه را گرفتار می كند. تا آخر سال جاری تعداد قابل توجهی از دانشگاه ها باید نسخه نویسی و نسخه پیچی الكترونیك را به سرانجام برساند. هم اكنون ۱۰ هزار داروخانه ما از ۶۴ هزار داروخانه زیرساخت كامل نسخه نویسی الكترونیك را بوجود آورده اند. در عین حال خواهشم این است كه این پدیده به شدت انقلابی در نظام سلامت را رها نكنید. به دانشگاه ها در این عرصه امتیاز خواهند داد. در عین حال باید كمیته كشوری نسخه نویسی و نسخه پیچی الكترونیك و استقرار پرونده الكترونیك سلامت به صورت كامل و ارتباط آن با سامانه تلفن همراه تشكیل گردد و به صورت هفتگی به من گزارش عرضه شود. در عین حال باید كمیته ای برای نظارت بر گایدلاین ها هم تشكیل گردد.

وی تصریح كرد: در عین حال باید وضعیت تخت های خالی استان ها هم مشخص شود. در بعضی مناطق ضریب اشغال تخت غم انگیز است به صورتی كه در بعضی مناطق تخت ها خالی است ازاین رو باید اعلام كنید كه چقدر تخت خالی دارید. این مشكل كشور است چرا سرریز بیمار ایلام باید به كرمانشاه برود؟ چرا مردم باید روبروی بیمارستان امام چادر بزنند اگر امكانات در كنار مردم باشد. چرا باید خودشان را آواره شهرهای بزرگ كنند؟ یك روز خودتان در این چادرها زندگی كنید با آن صدای بوق و شلوغی چه كسی حاضر است زندگی اش را ول كند و به تهران بیاید.

وزیر بهداشت اضافه كرد: ازاین رو در بعضی مناطق به خوبی به مردم رسیدگی نمی نماییم البته گاهی هم پای شبكه های دلالی برای بیمارستان های خصوصی در كارند ازاین رو تا انتهای اسفند اعلام كنید كه چقدر تخته بیمارستانی خالی داریم و چقدر از مراكزمان ضریب اشغال زیر ۵۰ درصد دارند البته ما هیچ مركزی را تعطیل نمی نماییم اما باید بهره وری آنرا بالا ببریم و از ذخایر مملكت به درستی استفاده نماییم. در عین حال در حوزه اورژانس هم حتما پایگاه های اورژانس را مورد مطالعه قرار دهیم.

وی افزود: الان مد شده و همه دنبال پایگاه هوایی هستند این در حالیست كه یك دوره بالگرد ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد حالا طوری شده كه مانند تاكسی تلفنی همه بالگرد می خواهند و وقتی می گوییم چرا با آمبولانس بیماران می برید می گویند بالگرد بود ازاین رو تقاضا در كشور القا نكنید. مطالعه كنید كه در كجا اورژانس جاده ای و شهری و غیره را باید توسعه دهیم و از نگاه پوپولیستی به درمان درآیید و فكر اقتصادی تری كنید.

نمكی با اشاره به بحث تله مدیسین اظهار داشت: این مورد می تواند هزینه های ما را كم كند و بسیار موثر است.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش با اشاره به چهارشنبه سوری اظهار داشت: پارسال با یك كار دو هفته ای توانستیم صدمات چهارشنبه آخر سال را به میزان ۶۷ درصد در مدارس كاهش دهیم. هم اكنون كه هنوز فرصت داریم باید كار سازمان یافته ای در این حوزه انجام دهیم. شاید بتوانیم حادثه سنگین شب های چهارشنبه سوری را به محیط، آرام شاد و مهربان شب عید تبدیل نماییم و نشان دهیم كه با آموزش بهتر می توانیم مسائل را به سمت مناسب پیش ببریم.
متخصصان در تعطیلات عید جیم نشوند
وی تصریح كرد: در عین حال نوروز هم در پیش است و باید تمهیدات آنرا از حالا آماده نماییم. عید سال جاری دو كار مهم انجام دهید اولاً به نظر می رسد سال جاری نزولات جوی بیشتر باشد ازاین رو باید آمادگی های لازم را داشته باشیم و در عین حال مراقبت كنید تا متخصصان در روزهای عید جیم نشوند با این همه هیئت علمی خیلی بد است كه در نوروز می گویند تا سیزدهم عید اصلاً متخصص پیدا نمی گردد ازاین رو فهرست كشیك های ایام نوروز را از همین حالا آماده كنید.
كمبود اساسی در دارو نداریموزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت هایش به حوزه دارو اشاره و اظهار نمود: از برگزاری قرارگاه غذا و دارو در استانها تشكر می كنم این كار بسیار موثر بود در حوزه دارو باوجود همه فشارها سال جاری وضعمان بهتر است سال قبل بود. به هر حال قلدری مانند آمریكا بر سر چشمه های انتقال پول نشسته اما با تمهیداتی كه كردیم و با لطف خدا كمبودی در حوزه دارو نداریم و بعنوان وزیر بهداشت اعلام می كنم كه تا شهریور سال آینده هیچ كمبود اساسی در حوزه دارو نداریم، اما امكان دارد شركت پخشی پولش را از بیمارستان نگرفته باشد و در بعضی داروخانه ها دارو نباشد كه باید این مورد را حل كنید. در عین حال كمبودها را هم بموقع اعلام كنید.

وی با انتقاد از نوشتن نسخه برای داروهای وارداتی اظهار داشت: نسخه های خارجی بی مورد را در استان ها مهار كنید. برخی داروهای خارجی را وارد نمی نماییم اما همچنان برخی پزشكان آنها را می نویسند و مردم را آواره می كنند این نسخه نویسان را در استان ها شناسایی كنید البته عده ای از آنها به یك برند خاص بر این باورند كه باید آنها را توجیه نماییم اما یك عده هم مسافرت های رفته اند و نمك گیر شده اند.

وزیر بهداشت تصریح كرد: به این افراد در وهله اول تذكر دهید سپس با آنها برخورد كنید. اگر كسی آب به آسیاب وارد كنندگان خاص می ریزد، با او برخورد كنید البته اغلب همكاران ما در این عرصه همراهی می كنند. در عین حال استان هایی كه در معرض قاچاق دارو قرار دارند در این حوزه وقت بگذارند و به برخی استان ها هر چه دارو می دهیم، باز هم می گویند نیست بخصوص در استان های غربی و جنوب شرقی ما.

وی اضافه كرد: خوشبختانه توانستم برای سال آینده هم ارز ۴۲۰۰ را برای دارو بگیرم و جز افزایش حداكثر ۱۰ درصدی سنواتی در دارو، افزایش دیگری در دارو نخواهیم داشت. انصاف نیست كه ما با ارز دولتی انسولین را با ۲۷ هزار تومان و یا حداكثر ۳۵ هزار تومان عرضه نماییم اما بعد ببینیم در یكی از كشورهای همسایه ۲۸۰ هزار تومان به فروش می رسد ازاین رو در این عرصه دخالت كنید و خودتان در مبادی مرزی مستقر باشید و اجازه ندهید كه ارزی را كه با سختی فراهم می نماییم بی مزد و منت برای همسایگان فراهم گردد. در عین حال بحث غذا و نظارت بر مواد غذایی را جدی بگیرید.

نمكی با اشاره به اهمیت بحث جمعیت كشور اظهار داشت: بحث جمعیت بعنوان مشكلی نگران كننده مطرح است. نگرانی از میل جمعیت به سمت منفی شدن بسیار مهم می باشد ازاین رو دستورالعملی را ابلاغ كردیم كه بحث راه اندازی مراكز ناباروری را جدی بگیرید. در عین حال بحث مراقبت از نوزادان و زنان آبستن هم بسیار مهم می باشد در زمینه سقط طبق آئین نامه ها پیش بروید و به مبحث سقط های غیرقانونی بعنوان یك دغدغه نگاه كنید. این مورد هم سفارش رهبری است و هم دغدغه برنامه ریزان كشور كه باید مدیریت شود.

به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا در ادامه این اجلاس وزیر بهداشت با حضور در جمع خبرنگاران تصریح كرد: در حوزه كنترل بیماری آنفلوآنزا كه یكی از سخت ترین دوره های بیماری عفونی كشور بود، ما به خوبی عمل كردیم به صورتی كه حدود ۵۸ هزار كیس با علایم مشابه آنفلوآنزا به مراكز ما رجوع كردند و حدود 3200 مورد از آنان بستری شدند اما توانستیم كار را به خوبی كنترل نماییم این در حالیست كه سیستم بهداشتی درمانی چین با 3000 مورد مبتلا شدن به كرونا به هم ریخته است ازاین رو سیستم بهداشتی و درمانی كشور آماده است و می تواند این موارد را كنترل كند.




1398/11/08
20:57:48
5.0 / 5
4270
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما