قارچ پتانسیل ضد پیری دارد

قارچ پتانسیل ضد پیری دارد محققان دانشگاه پنسیلوانیا در بررسی های خود متوجه شدند مقادیر بالایی از دو نوع آنتی اكسیدن در قارچ وجود دارد كه در مقابله با پیری نقش مؤثری دارند.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، "ارگوتیونین"(Ergothioneine) و "گلوتاتیون"( glutathione) دو آنتی اكسیدانی هستند كه محققان معتقدند نقش مهمی در زمینه مقابله با پیری و بیماری های مرتبط با آن ایفا می كنند.
در مطالعه جدید محققان دانشگاه پنسیلوانیا، مشخص شده است كه مقادیر زیادی از این دو تركیب در قارچ های خوراكی وجود دارد و خبر خوب این است كه این تركیبات با قرار گرفتن در معرض حرارت تغییر ماهیت نداده و حفظ می شوند.
یكی از اتفاقاتی كه با افزایش سن در بدن رخ می دهد، فعال شدن رادیكال های آزاد است. رادیكال های آزاد اتم های اكسیژنی هستند كه الكترون جفت نشده دارند و بنابراین واكنش پذیری بالایی دارند تا بتوانند نقصی الكترونی خویش را تكمیل كنند.
رادیكال های آزاد برای یافتن الكترون مورد نیاز خود به سلول ها، پروتئین ها و حتی DNAها صدمه می رسانند.
پروفسور "رابرت بیلمن"(Robert Beelman)، محقق این پروژه اظهار داشت: ارگوتیونین و گلوتاتیون موادی هستند كه می توانند با روند فعالیت رادیكال های آزاد مقابله كنند و در بدن هم وجود دارند، اما با افزایش سن میزان آنها كاهش یافته و بیماری هایی نظیر سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و آلزایمر تولید می شوند.
وی اضافه كرد: ازاین رو رساندن این آنتی اكسیدان ها به بدن می تواند در مهار این بیماری ها كمك قابل توجهی كند و هیچ منبعی بهتر از قارچ برای دستیابی به این مواد وجود ندارد.
"بیلمن" و تیمش بیش از 13 مدل قارچ را بررسی كردند و متوجه شدند كه در تمام آنها حجم بسیار بالایی از این دو آنتی اكسیدان مشاهده می گردد.
نكته قابل توجه این بود كه در هر مدل قارچی كه یكی از این تركیبات میزان بالایی داشت، آنتی اكسیدان دیگر هم حجم قابل توجهی داشت و محققان اعلام كرده اند كه به صورت میانگین مصرف روزانه پنج عدد قارچ می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های عصبی نظیر پاركینسون داشته باشد.
گلوتاتیون یك تركیب پروتئینی كوچك است كه از سه آمینو اسید سیستئین، اسید گلوتامیك و گلیسین تولید شده است. به علت استفاده از سه آمینو اسید در ساختار این پروتئین به آن تری پپتید هم می گویند.
در این پروتئین، بین گروه آمینی آمینو اسیدسیستئین كه به طور معمول به آمینو اسیدگلیسین متصل است، با گروه كربوكسیل زنجیره اسید گلوتامیك یك پیوند پپتیدی غیر معمول وجود دارد.
این ماده به طور طبیعی در كبد انسان بر اثر تركیب این سه اسید آمینه به وجود می آید. گلوتاتیون یك آنتی اكسیدانت قوی است و سبب محافظت اجزای مهم سلولی در برابر واكنش با گروه های عاملی اكسیژن دار مانند رادیكال های آزاد و پراكسیدها می گردد. تركیبات سمی دارای رادیكال آزاد، معمولاً با گلوتاتیون تركیب شده و از بدن خارج می شوند.
ارگوتیونین هم تركیبی آلی با فرمول C9H15N3O2S است كه با رادیكال های آزاد واكنش می دهد و فعالیت های مخرب آنها را بی اثر می كند.
نتایج این تحقیق درمجله علمی Food Chemistry انتشار یافته است.


 

1396/08/19
23:38:21
5.0 / 5
5270
تگهای خبر: بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما