چه کسی معروف ترین عکس قرن را گرفته است؟ به گزارش مطب نما، عکس مشهور «دختر ناپالم» که دهه ها بعنوان یکی از نمادهای ضدجنگ قرن بیستم شناخته می شد، حالا با چالشی جدی در مورد هویت عکاسش رو به رو شده است؛ چالشی که نه تنها تاریخ عکاسی خبری، بلکه سازوکار قدرت در رسانه های جهانی را زیر سؤال می برد. به گزارش مطب نما به نقل از خبر آنلاین، عکس «وحشت جنگ» معروف به «دختر ناپالم»، یکی از ماندگارترین تصاویر قرن بیستم، بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است؛ این دفعه نه به خاطر قدرت تصویری اش، بلکه به علت تردیدهای جدی درباره ی هویت عکاس آن. این تصویر که در ۸ ژوئن ۱۹۷۲ و در جریان جنگ ویتنام ثبت گردید، دختربچه ۹ ساله ای به نام کیم فوک را نشان میدهد که بعد از حمله ناپالم به روستایش، برهنه و وحشت زده به طرف دوربین می دود. این عکس طی پنج دهه گذشته به نیک اوت، عکاس ویتنامی خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP)، نسبت داده شده و جوایز مهمی چون پولیتزر و «عکس سال» ورلد پرس فوتو را برای او به ارمغان آورده است.اما مستند تازه ای با عنوان «گزارشگر نیمه وقت» که بتازگی از نتفلیکس پخش شده، این روایت تثبیت شده را به چالش کشیده است. سازندگان فیلم مدعی اند عکس نه توسط نیک اوت، بلکه ازطریق یک عکاس آزاد محلی به نام «نگوین تان نگه» گرفته شده؛ عکاسی که تنها ۲۰ دلار دستمزد دریافت کرده و نامش از تاریخ رسمی این تصویر حذف گردیده است. این مستند با اتکا به شهادت سردبیر وقت عکس آسوشیتدپرس در ویتنام، تصاویر آرشیوی، مصاحبه با شاهدان و همین طور بازسازی فضایی ـ زمانی صحنه ازطریق یک شرکت مستقل تحقیقات جنایی تصویری، ادعا می کند نیک اوت در لحظه ثبت عکس در موقعیت مناسبی برای عکاسی قرار نداشته است. بر طبق این بررسی ها، وی در زمانی کوتاه نمی توانسته فاصله لازم را طی کرده و عکس را ثبت کند. در مقابل، نیک اوت این اتهامات را رد کرده و آنها را «توهین آمیز» دانسته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم بعد از انجام یک مطالعه داخلی ۹۷ صفحه ای اعلام نموده مدرک قطعی برای رد نقش اوت وجود ندارد و بازهم نام او را به عنوان عکاس حفظ نموده است؛ هرچند این خبرگزاری اذعان کرده که پرسش های بی پاسخی در این پرونده باقیمانده است. در همین حال، مؤسسه ورلد پرس فوتو در واکنشی کم سابقه، انتساب رسمی عکس به نیک اوت را به حالت تعلیق درآورده و اعلام نموده هویت عکاس «نامشخص» است؛ بااینکه خودِ عکس و جوایز اعطاشده به آن بازهم معتبر تلقی می شوند. این ماجرا فراتر از یک اختلاف تاریخی، بار دیگر مسئله نابرابری قدرت در رسانه های جهانی و بهره کشی از روزنامه نگاران غیرغربی را برجسته کرده است؛ موضوعی که در عصر هوش مصنوعی و بحران مالکیت آثار رسانه ای، اهمیتی دوچندان یافته است.منبع: کانورسیشنخبرگزاری آسوشیتدپرس هم پس از انجام یک مطالعه داخلی ۹۷ صفحه ای اعلام نموده مدرک قطعی برای رد نقش اوت وجود ندارد و بازهم نام او را بعنوان عکاس حفظ نموده است؛ هرچند این خبرگزاری اذعان کرده که پرسش های بی پاسخی در این پرونده باقی مانده است. این ماجرا فراتر از یک اختلاف تاریخی، بار دیگر مساله نابرابری قدرت در رسانه های جهانی و بهره کشی از روزنامه نگاران غیرغربی را برجسته کرده است؛ موضوعی که در عصر هوش مصنوعی و بحران مالکیت آثار رسانه ای، اهمیتی دوچندان یافته است. منبع: matabnama.ir 1404/10/02 13:13:26 5.0 / 5 6 تگهای خبر: شركت , هوش این مطلب مطب نما را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مطب نما سینما در وضعیت نه جنگ نه صلح از ریزش مخاطب تا بحران معیشت هنرمندان شروع دفاع از محققان و توسعه دانش قصه گویی بخش علمی جشنواره قصه گویی لغو برنامه دانشگاه تهران چالش زیرساختی هفته دیزاین و استقبال غیرمنتظره مخاطبان نمایش رنگین کمان موسیقی اقوام ایرانی در سردشت نظرات بینندگان مطب نما در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۲