با پروژه جدید ناسا، سحابی ها را به خانه ببرید!

با پروژه جدید ناسا، سحابی ها را به خانه ببرید! به گزارش مطب نما، پروژه جدید ناسا به کاربران اینستاگرام اجازه می دهد تا شگفتی های کیهان را که توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا و سایر تلسکوپ های فضایی رصد می شود، به صورت سه بُعدی تجربه کنند. این یک فیلتر حقیقت افزوده (AR) به نام «تجربه اینستاگرام» است که اجرام آسمانی فوق العاده زیبا را دریافت می کند و آنها را درست در کنار شما در مقابل دوربین قرار می دهد.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، این پروژه شامل بقایای ستارگانی می شود که در انفجارهای عظیم ابرنواخترها و ابرهای متراکم گاز و غبار کیهانی که در آن ستاره ها به صورت فعال درحال تشکیل هستند، نابود شده اند. فیلتر حقیقت افزوده به اینستاگرام اضافه شده است تا ۲۵ سالگی چاندرا، تلسکوپ فضایی پرتو ایکس شاخص ناسا که در روز ۲۳ ژوئیه سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد، را جشن بگیرد.
به نقل از اسپیس، جهت استفاده از تجربه چاندرا اینستاگرام، باید حساب کاربری «NASACHandraXray» را جستجو کنید. انتخابهای افکت ها را انتخاب و یکی را که می خواهید انتخاب کنید. سپس، می توانید افکت را در دوربین خود ذخیره و از آن استفاده کنید، یا می توانید دکمه «امتحان کنید» را برای دسترسی فوری انتخاب کنید.
کیمبرلی آرکاند(Kimberly Arcand)، دانشمند فناوری نوظهور و تجسم مرکز اشعه ایکس چاندرا، در اطلاعیه ای اظهار داشت: ما هیجان زده هستیم که داده های جهان را به این روش به زمین می آوریم. امکان دسترسی مردم به داده های کیهانی در تلفن هایشان و از راه حقیقت افزوده، اکتشافات اعجاب انگیز چاندرا را به معنای واقعی کلمه به دستان شما می رساند.
چه اجرام آسمانی را می توانید به زمین بیاورید؟
تجربه اینستاگرام با استفاده از مدلهای سه بعدی بوجود آمده از داده های چاندرا و مشاهدات سایر تلسکوپ ها بوجود آمده است. کمی مدل سازی ریاضی هم لازم بود تا این الهه های کیهانی مورد توجه قرار گیرند.
چنین مدل سازی سه بُعدی از اجرام، که معمولاً بعنوان تصاویر دوبعدی روی دیده می شوند، تنها در سالهای اخیر به لطف ابزار و روش های جدید امکان پذیر شده است. این منجر به انفجاری در پیچیدگی مدلهای سه بعدی داده محور از اجرام آسمانی دوردست شده است.


با رونق این فناوری، فرصت های عرضه شده به عموم از راه حقیقت مجازی افزوده هم رشد کرده است. این برنامه آن تجربیات را فراتر از منظومه شمسی گسترش می دهد و این مفهوم نوآورانه را در اعماق کیهان اعمال می کند.
چند مورد از این اجرام آسمانی در ادامه خواهیم شناخت.
تپ اختر بادبان(Vela) بعنوان یک جفت کمان بنفش خیره کننده با نوار ضعیفی که از مرکز آنها عبور می کند دیده می شود. وقتی تصویر این جرم آسمانی ثبت شده است در محل زندگی خود در فاصله ۱۰۰۰ سال نوری از ما قرار داشته و در واقع یک ستاره نوترونی دیده می شود که هنگام فروپاشی یک ستاره عظیم تشکیل شده است.
باآنکه این ستاره نوترونی تنها حدود ۱۲ مایل(۲۰ کیلومتر) عرض دارد، اما جرم آن حدودا دو برابر خورشید است. این بدان معناست که ماده موجود در آن به قدری متراکم است که یک قاشق غذاخوری از آن بیشتر از یک میلیارد تُن وزن دارد. این از قله اورست هم سنگین تر است.
تپ اختر بادبان به قدری سریع می چرخد که ۱۱ چرخش در ثانیه را کامل می کند. این بدان معناست که سریع تر از تیغه های بالگردها می چرخد و همانطور که این کار را انجام می دهد، فوران هایی را با حدود ۷۰ درصد سرعت نور از قطب های خود بیرون می ریزد. این پرتوها که حدودا یک سال نوری را ایجاد می کنند، در سراسر دنیا پخش می شوند.


تولد یک ستاره نوترونی مانند ستاره ای که در قلب تپ اختر بادبان قرار دارد با یک انفجار کیهانی عظیم به نام ابرنواختر همراه می باشد که با فروپاشی هسته ستاره، یک ستاره عظیم را فرومی پاشد.
تجربه جدید ناسا در اینستاگرام به کاربران این فرصت را می دهد تا یکی از برجسته ترین نمونه های مرگ ستاره ای را کشف کنند.
بقایای ابرنواختر تایکو، نامی است که به لاشه های ابرنواختری در فاصله ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار سال نوری از زمین دیده شده است. این ابرنواختر برای نخستین بار در سال ۱۵۷۲ مشاهده شد و نام یکی از کاشفان آن، یک ستاره شناس دانمارکی به نام تایکو براهه روی آن گذاشته شد. اعتقاد بر اینست که این ابرنواختر نوع یکم ای(Ia) است که کمی متفاوت از انفجارهایی است که تولد یک ستاره نوترونی را نشان داده است.
ابرنواخترهای نوع یکم ای زمانی اتفاق می افتند که بقایای ستاره ای به نام کوتوله های سفید مواد را از یک ستاره همراه به سمت خود می کشند. این ماده روی کوتوله سفید انباشته می شود تا این که سبب انفجار هسته ای شده که به صورت کامل باقیمانده ستاره را از بین می برد.


تجربه اینستاگرام همینطور بقایای یک ستاره مرده دیگر را نشان داده است. این سحابی به شکل سحابی هلیکس، یک ابر درحال انبساط از مواد ستاره ای است که در فاصله ۶۵۰ سال نوری از ما در صورت فلکی دلو قرار دارد.
سحابی مارپیچ نمونه ای از یک سحابی سیاره ای و پوسته ای درحال انبساط از گاز و غبار که زمانی لایه های بیرونی یک ستاره درحال مرگ بودند، است. در قلب این ماده، که در تصویر چاندرا بعنوان یک حباب بنفش مشخص شده است، یک هسته ستاره ای وجود دارد.
سحابی چشم گربه هم یک سحابی سیاره ای است، باآنکه در فاصله ۳۲۶۲ سال نوری از زمین در صورت فلکی اژدها قرار دارد.
این سحابی سیاره ای را میتوان با جزئیات بسیار عالی مشاهده و مارپیچ های پیچ خورده غبار و گاز را آشکار کرد و پوسته های درحال انبساط آن چیزی که زمانی مواد ستاره ای بود را دید.
این برنامه همینطور حاوی داده های کیهانی است که از راه فرآیندی به نام «صوتی سازی» به صدا تبدیل گشته است.
این اولین باری نیست که ناسا با اینستاگرام برای ایجاد یک تجربه فضایی همکاری می کند. کاربران پلت فرم شبکه های اجتماعی پیش از این می توانستند عملکردهای درونی کنترل مأموریت ناسا را بررسی نمایند، با ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) به مدار پایین زمین سفر کنند و با مریخ نورد استقامت در مریخ حرکت کنند.
این تجربیات چاندرا در اینستاگرام راه دیگری برای به اشتراک گذاشتن این داده های کیهانی با مردم است.




منبع:

1403/03/17
11:36:23
5.0 / 5
255
تگهای خبر: زندگی , فناوری , قلب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما