در گفت وگو با مطب نما اعلام شد

نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز لابراتوار های دانشگاه تربیت مدرس

نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز لابراتوار های دانشگاه تربیت مدرس مطب نما: به گزارش مطب نما، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه این دانشگاه یک دانشگاه بزرگ و جامع با 780 عضو هیئت علمی و بیش از 10 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و با 580 لابراتوار است، اظهار داشت: باتوجه به عمر بالای دستگاهها و نیاز به تعمیر و جایگزین کردن آنها، ما حداقل به 200 میلیارد تومان بودجه برای خرید تجهیزات نیاز داریم که امید داریم وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه مساعدت لازم را با این دانشگاه داشته باشند.



دکتر امیر عبداله زاده در گفت و گو با ایسنا، درباب برنامه های دانشگاه تربیت مدرس در هفته پژوهش وفناوری توضیح داد: برنامه هایی که برای هفته پژوهش در دانشگاه تربیت مدرس تدارک دیده شده، در مرحله اول تقدیر از پژوهشگران برتر است که در بخش های مختلف مورد تقدیر قرار می گیرند. حدود ۳۱۰ نفر استاد و دانشجو در بخش های مختلف اختراع برتر، مقاله برتر، پروژه برتر، پژوهشگران برجسته پسادکترا، دانشمندان برتر، پایان نامه و رساله برتر و تقاضامحور، سرآمدان علمی، کتب برتر تالیفی، مجله برتر، مقالات پر استناد، مجریان طرح های پژوهشی، پژوهشگران شاغل در پارک علم و فناوری، هسته های فناوری و شرکت های دانش بنیان موفق، تقدیر خواهند شد. امسال برنامه ها و مراسم های هفته و روز پژوهش بطور غیرمتمرکز در ۱۷ دانشکده برگزار می گردد و هر دانشکده برنامه مفصلی برای این هفته دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس درباره ی مشکلات تامین اعتبار پژوهش در دانشگاه ها، توضیح داد: در بعضی از پروژه های عملی و تجربی که هزینه های مواد اولیه و تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی بالا رفته، این مبالغ کفایت نمی کند، ولی منابع دیگری نیز مانند گرنت اساتید وجود دارد که می توان از آن بهره برد.

وی با اشاره به راهکارهای رفع اشکال تامین اعتبار پژوهش، توضیح داد: ما اساتید و دانشجویان را تشویق می نماییم که از منابع مالی خارج دانشگاه نیز به نحو احسن بهره گیرند. مثل طرح جوانه که به هر استاد برای دانشجویان دکترا تا ۹۰ میلیون تومان و برای دانشجویان ارشد تا ۴۵ میلیون تومان تعلق می گیرد.

عبداله زاده اضافه کرد: همین طور طرح های پشتیبانی از پایان نامه ها که نهادها و سازمان های مختلف انجام می دهند، مانند معاونت علمی ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پشتیبانی از پژوهشگران نیز می تواند مورد استفاد قرار گیرد. امکان دیگر نیز استفاده از اعتبارات طرح های پژوهشی است که اساتید دانشگاه می توانند از خارج دانشگاه تامین کنند.

۹۰ درصد بودجه دانشگاه صرف حقوق و دستمزد می شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به سوال ایسنا در مورد این که باتوجه به تاکیدات وزیر علوم، آیا ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه بطور مستقل به پژوهش اختصاص یافته است؟ اشاره کرد: حدود ۹۰ درصد بودجه ای که به دانشگاه اختصاص پیدا می کند، صرف حقوق و دستمزد می شود و به همین خاطر مقدار کمی برای هزینه های دیگر دانشگاه باقی می ماند.

وی افزود: با تلاش رییس دانشگاه تربیت مدرس، اعتبارات نسبتاً خوبی از منابع مختلف جذب شده است. به شکلی که امسال تمامی تعهدات خودمان را که مربوط به پایان نامه ها و رساله ها و اعتبارات گرنت اساتید و همین طور پاداش مقالات می شود، پرداخت کردیم. بعلاوه مبالغی را صرف خرید یا تعمیر تجهیزات کردیم.

عبداله زاده در مورد وعده مسئولین وزارت علوم، اظهار داشت: برمبنای صحبت هایی که مسئولین وزارت علوم داشتند، مقرر است اعتبار بزرگی برای خرید تجهیزات دانشگاه ها اختصاص داده شود که ما نیز منتظر آن هستیم.

وی اشاره کرد: دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه بزرگ و جامع با ۷۸۰ عضو هیئت علمی و بیش از ۱۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و با ۵۸۰ لابراتوار است. باتوجه به عمر بالای دستگاهها و نیاز به تعمیر و جایگزین کردن آنها، ما حداقل به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای خرید تجهیزات نیاز داریم که امید داریم وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه مساعدت لازم را با این دانشگاه داشته باشند.

چرا یافته های پژوهشی کم تر مورد استفاده قرار می گیرد؟

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این پرسش که چرا یافته های پژوهشی در ایران کم تر مورد استفاده قرار می گیرند، اظهار داشت: ما شاخص مشخصی نداریم که اندازه گیری نماید و به ما بگوید چند درصد از پژوهش های دانشگاه در جامعه یا صنعت استفاده شده، ولی بنظر می رسد درصدی از این تحقیقات یا استفاده نشده و یا کاربردی تعریف نشده اند. باید در این مورد لطمه شناسی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: فرض بر این است که مسائل به دانشگاه ارائه شود و دانشگاه این مسائل را حل کند. ما اعلام می نماییم هر مسئله ای از جانب جامعه یا صنعت به دانشگاه تربیت مدرس ارائه شود، آمادگی حل آنرا بوسیله اساتید برجسته و دانشجویان ممتاز دانشگاه داریم.

عبداله زاده به لزوم تفکیک رشته های علوم انسانی از رشته های دیگر اصرار کرد و اظهار داشت: ما در ابتدا باید رشته های علوم انسانی را از این مساله تفکیک نماییم. چون تقاضایی که در خارج از دانشگاه برای دستاوردهای پژوهشی رشته های علوم انسانی وجود دارد، بیشتر دولتی هستند و آنها باید حمایت کنند و به طور معمول در بیشتر کشورها نیز به همین صورت است.

وی افزود: در ارتباط با رشته های دیگر مثل علوم تجربی، علوم پزشکی، کشاورزی، فنی و مهندسی، هنر و معماری، شرایط متفاوت می باشد و باید تقاضایی در بیرون از دانشگاه وجود داشته باشد تا پروژه ای که در دانشگاه تعریف می شود در امتداد آن نیاز باشد.

ارتباط رقابت در صنایع و نیاز به پژوهش

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه «نیاز در صنایع وقتی به وجود می آید که رقابت وجود داشته باشد»، اشاره کرد: یعنی اگر صنعتی بخواهد دوام بیاورد و خودش را حفظ کند و یا اینکه بخواهد سهم خودرا در بازار افزایش دهد، باید خودش را ارتقا دهد و کیفیت خودش را بالا ببرد. برای این ارتقا نیاز به انجام پژوهش است. در این شرایط، صنعت به سمت دانشگاه می آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مورد اینکه چرا در ایران صنایع و سازمان ها کم تر از دانشگاه ها استفاده می نمایند، اظهار داشت: یک قسمتی از مشکل به صنایعی بر می گردد که دولتی هستند و خیلی رقابتی نیستند. صنایعی که رقابت در آنها وجود ندارد، هر محصولی که تولید کنند، مشتری دارند و بدین سبب فکر می کنند نیازی به پژوهش ندارند.

وی افزود: مشکل بعدی این است که برخی صنایع، سازمان ها و شرکتها برای بهبود خودشان و بالا بردن درآمد خودشان راه هایی غیر از پژوهش را انتخاب می کنند؛ برای مثال واسطه گری انجام می دهند، خرید و فروش مجوز انجام می دهند و یا از ارزهای ویژه استفاده می نمایند و درآمد خودشان را بیش از این مسیر می بینند تا اینکه بخواهند درآمد خودشان را بوسیله دانش بنیان شدن، بالا برند. این شرکتها و صنایع نمی توانند در بلندمدت دوام بیاورند و یکی از دلایلی که شرکتها در ایران تبدیل به برند نمی شوند، همین است که هر روز خودشان را بهبود نمی دهند.

عبداله زاده با اشاره به اینکه این شرکتها و صنایع به طور معمول واحدهای تحقیق و توسعه قوی ندارند، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که برخی صنایع و سازمان های ما یا واحد تحقیق و توسعه ندارند و یا ضعیف عمل می کنند. آن هایی که واحد تحقیق و توسعه قوی دارند، آن هایی هستند که ارتباط بسیار خوبی با دانشگاه دارند و پژوهش های خوبی با دانشگاه انجام می دهند. بدین سبب ما باید به سمت صنایع دانش بنیان برویم تا ارزش افزوده بیشتری خلق شود.

ضرورت برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از پژوهش های دانشگاه تربیت مدرس با همکاری بیرون از دانشگاه انجام شده؟ توضیح داد: تعداد و اعتبار قراردادهایی که اساتید و پژوهشگران با خارج از دانشگاه دارند، مشخص است. اما عمده پژوهش هایی که در دانشگاه به انجام می رسد، بوسیله پایان نامه و رساله است و تعداد زیادی از آنها بدون انجام قرارداد در امتداد نیاز یک صنعت و جامعه و یا زمینه سازی جهت استفاده در خارج از دانشگاه در حال انجام می باشد و ممکنست در آمار ما قرار نگیرد. ولی تمام تلاش ما این است که فاصله بین دانشگاه، جامعه و صنعت و دولت را به طرق مختلف کم نماییم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در مورد اقداماتی که برای کاربردی تر شدن تحقیقات مورد نیاز است، اظهار داشت: اقدامات زیادی قابل انجام است، ولی شاید مهم ترین کاری که در دانشگاه برای کاربردی تر شدن پژوهش بتوان انجام داد، این است که ارتباط اساتید و دانشجویان را با جامعه و صنعت برقرار نماییم.

وی افزود: این کار را می توان با روش های مختلف مثل بازدیدهای اساتید و دانشجویان از صنعت و سازمان ها، دعوت از شرکتها و صنعتگران به دانشگاه و برگزاری جلسات با آنها، برگزاری سخنرانی های افراد با تجربه در دانشگاه و به طور کلی درگیر کردن اساتید و دانشجویان با جامعه و صنعت انجام داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: همین طور ما می توانیم این مساله را در بخشنامه ها و فرآیندهای دانشگاه مورد توجه قرار دهیم. مثل این اقدام دانشگاه تربیت مدرس که برای پایان نامه ها و رساله های کاربردی یک افزایش مبلغی در نظر گرفته است. فعال کردن دفتر پژوهش های کاربردی دانشگاه و کمیته بازاریابی آن از دیگر این اقدامات است.

ماموریت گرا کردن موضوعات پایان نامه ها و رساله های دانشجویی
عبداله زاده در مورد هدفمند و ماموریت گرا کردن پژوهش در دانشگاه تربیت مدرس، توضیح داد: یکی از اقداماتی که در دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام می باشد، ماموریت گرا کردن و تقاضا محور کردن موضوعات پایان نامه ها و رساله های دانشجویی است که در این جهت درحال اصلاح و تکمیل بخشنامه ای در این خصوص هستیم و تمام اهتمام بر این است که موضوعات پایان نامه ها و رساله هایی که تعریف می شود، تا حد امکان در امتداد نیاز جامعه و صنعت باشد.
وی با اشاره به مشوق های در نظر گرفته شده برای این کار، اظهار داشت: برای این کار یک سری مشوق هایی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال پایان نامه و رساله هایی که در امتداد نیاز صنعت باشد و تقاضا محور باشد، ۵۰ درصد به بودجه پایان نامه و رساله اضافه می شود و اگر در امتداد اولویت های پژوهشی استاد باشد، ۲۵ درصد به بودجه آن اضافه می شود. با این حساب، حداکثر اعتبار رساله هر دانشجوی دکترا، ۲۴ میلیون تومان و برای هر دانشجوی کارشناسی ارشد، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.





منبع:

1401/09/23
14:18:29
5.0 / 5
732
تگهای خبر: پزشك , پزشكی , تجهیزات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما