نقش ترجمان دانش در جلوگیری از کارهای جزیره ای علم و صنعت

نقش ترجمان دانش در جلوگیری از کارهای جزیره ای علم و صنعت مطب نما: عضو کمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: جزیره ای عمل کردن علم و صنعت و ارتباطات بین بخشی موجب شده از دانش کاربردی دور بمانیم، اما با بحث ترجمان دانش و در گام اول با ارتباط و شناسایی مخاطب در کنار تیم متشکل از متخصصانی که در ارائه راهکار همراه می شوند، می توانیم دانش کاربردی و حل مسائل را به خوبی عهده دار شویم.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر سارا مینائیان در کارگاه «تدوین خبر ترجمان دانش» که توسط مدیریت اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه، به عنوان یکی از مهم ­ترین منابع تولید دانش باید با سازمان­ های مصرف کننده­ این دانش ارتباط مناسبی داشته باشد و بوسیله این ارتباط به انتقال موثر دانش به آن ­ها اقدام نماید.

عضو کمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه این ارتباط، یک پروسه دوطرفه است، اظهار داشت: تعامل بین دانشگاه و سازمان های مرتبط در جامعه، آموزش و تحقیقات دانشگاه ها سازنده این ارتباط هستند و از این طریق اثربخشی فعالیت­ های دانشگاه و سازمان ­های مربوطه ارتقاء می­ یابد.

سرپرست پژوهشکده بیولوژی و بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: یکی از مهم­ترین بخش­ های انتقال دانش از دانشگاه و مراکز پژوهشی به کاربران، شناسایی همه جانبه مخاطبان، ترجمان یافته­ های پژوهشی به زبان مخاطبان، ذی نفعان و کاربران است.

مینائیان اشاره کرد: ترجمان دانش، فرآیندی است که تعامل بین پژوهشگران و استفاده ­کنندگان در بخش­ های مختلف، از انتخاب موضوع پژوهشی تا انتشار آن، به نحوی که امکان بهره برداری از دانش بیشتر شود را تبیین می کند.

وی اظهار داشت: جزیره ای عمل کردن علم و صنعت و ارتباطات بین بخشی باعث شده از دانش کاربردی دور بمانیم، اما با بحث ترجمان دانش و در گام اول با ارتباط و شناسایی مخاطب در کنار تیم متشکل از متخصصانی که در ارائه راهکار همراه می شوند، می توانیم دانش کاربردی و حل مسائل را به خوبی عهده دار شویم.

مینائیان ضمن تاکید بر جدی گرفتن موضوع ترجمان دانش اظهار داشت: این مساله باید در تمام زمینه ها خصوصاً مسائل بهداشت و درمان جدی گرفته شود که خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با پایگاه انتشارات نتایج پژوهش و کارگاه های ترجمان دانش درصدد تقویت این مساله است.

دکتر پروانه رحیمی مقدم، مسئول گروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه ترجمان دانش در زمینه علوم توانبخشی، ضرورت جامعه و زمینه ساز سلامت اجتماعی است، اظهار داشت: ترجمان دانش در نظام سلامت، یک ضرورت است و هم اکنون در معاونت تحقیقات و فناوری همه دانشگاه ها، زیر مجموعه ای به نام مدیریت فناوری سلامت و ترجمان دانش وجود دارد که بیش از یک دهه شروع به کار کرده و در حوزه ثبت پتنت، ارتباط با صنعت و زیرساخت مراکز فعالیت می کند.

رحیمی مقدم گفت: بنابر خواست وزارت بهداشت، بحث ترجمان دانش به کمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران محول شده و خیلی از دانشگاه ها، بحث ترجمان دانش را برای تولید علم و دانش کاربردی مد نظر قرار داده و آموزش می بینند.

مدرس کارگاه " تدوین خبر ترجمان دانش " اشاره کرد: در بحث ترجمان دانش، فقط تولید علم را دنبال نمی نماییم و در نهایت باید به فرهنگ سازی، پژوهش کاربردی و خدمت به جامعه برسیم.

رحیمی مقدم اضافه کرد: هم اکنون در سایت پایگاه انتشارات نتایج پژوهش وزارت بهداشت، پیام هایی از طرف اساتید بارگذاری می شود که شاخصی برای اثر پژوهش کاربردی در جامعه را نشان میدهد و این شاخص به مقوله کمی و کیفی توجه دارد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته، ۱۳ دانشگاه بصورت پایلوت در سایت پایگاه انتشارات نتایج پژوهش وزارت بهداشت کارهایی داشتند، اما نتایج نشان داد که بسیاری از دانشگاه ها مستندات لازم را نداشتند و در این کارگاه، در نظر داریم تا نحوه گذاشتن پیام، نوع پیام با بیان شاخص ها، نحوه ایجاد و بارگذاری پیام و... به اعضای هیات علمی یادآوری شود، و پس از پایلوت این طرح نیز می توان این شاخص را به پژوهش های حوزه بالینی و علوم پایه کل کشور تعمیم داد.

مسئول گروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باتوجه به رشته های توانبخشی شامل روانشناسی مشاوره، گفتار درمانی و... در بحث ترجمان دانش، برمبنای پروژه های انجام شده، خیلی از استادان حوزه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می توانند در زمینه تعریف دستورالعمل ها، بروشورها و... به عنوان محصول، وارد شوند.

رحیمی مقدم اضافه کرد: اساتید دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، باتوجه به رسالت این دانشگاه در زمینه های سلامت روان، سلامت اجتماعی و علوم توانبخشی، می توانند معرفی دانش کاربردی به جامعه در بحث سلامت روان و... را که از ضرورت های جامعه است، در نظر داشته باشند و با تولید بروشورهای آموزشی و سایر محصولات، سبب فرهنگ سازی و ارتقای سلامت جامعه شوند.

وی درباب بحث مستندات نیز اظهار داشت: پایگاه انتشار نتایج پژوهش وزارت بهداشت در زمینه مستندات باید اساتید را تقویت کند. به عنوان مثال، شهرداری برای کاهش لطمه های اسکلتی-عضلانی فضای اداری کارکنان خود، درخواست ارائه محصولات ارگونومی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دارد و اساتید این دانشگاه باید بتوانند مستندات پیش از انجام کار و اثربخشی پس از پژوهش و کار را به نمایش بگذارند و با روندها و راهکارهای علمی، اثربخشی را نمایش دهند که این مهم در پایگاه نیازمند تقویت است.

وی اضافه کرد: بسیاری از اساتید فکر می کنند که فعالیت کاربردی دارند، اما تجربه ثابت کرده دانشگاه ها باید با ارزیابی امتیاز، ارزیابی اثر پژوهش در جامعه و ارائه شاخص هایی که توسط وزارت بهداشت تعیین شده، کارهایی را عرضه کنند و به یک زبان و مفهوم واحد برسند تا مفهوم علم کاربردی در این راه تبیین شود.

رحیمی مقدم همین طور اظهار داشت: باتوجه به اینکه ترجمان دانش در کشور ما پدیده ای نسبتا ناشناخته و جدید است، تحلیل مفهوم در قالب کارگاه می تواند با واضح سازی مفهوم و انجام کارهای گسترده تر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع، تسهیلگرها و مقدمات اجرائی لازم هموار سازد. اگر ترجمان دانش در بحث توانبخشی و سلامت اجتماعی راه خودرا بیابد به زودی سیاستگذاران، ذینفعان و جامعه توانخواه شاهد جریانات خوبی خواهند بود.

دکتر شبنم رضوی، عضو کمیته علمی ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این کارگاه اظهار نمود: فرهنگ سازی موضوعات ترجمان دانش سلامت یکی از مفاهیمی است که با کاربرد دانش در بالین و علوم پایه، ارتباط نزدیک دارد و امروزه به تکرار در مقالات علوم سلامت و علوم پایه به چشم می خورد.

وی با اشاره به اینکه در تعریف و خصوصیات این مفهوم، ابهام و عدم توافق وجود دارد، اظهار داشت: تحلیل مفهوم ترجمان دانش، پژوهشگران را در دستیابی به یک تعریف یکسان، روشن و قابل درک در هر حوزه بهداشت و درمان همسو می کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: با تقویت و توسعه ترجمان دانش با شناسایی اولویت ها، دسته بندی پژوهش ها، بودجه ها در جای درست صرف می شود و این مهم، زمینه ساز توسعه دانشگاه ها و جامعه است. اگر اساتید بتوانند از کارهای تحقیقاتی خودشان، پیام قابل فهم و قابل انتقال داشته باشند، علاوه بر تولید محصول، شاهد ایجاد تغییرات و فرهنگسازی خواهیم بود.

رضوی اشاره کرد: خاصیت های اصلی مفهوم ترجمان دانش شامل تاکید بر کاربرد دانش تحقیقات در عمل، مشارکت مداوم تولیدکنندگان و کاربران دانش و در نهایت تغییر نگاه و فرهنگ سازی می شود. برمبنای یافته ها، ترجمان موفقیت آمیز دانش پیامدهایی چون ارتقای سطح سلامت جامعه، ارائه موثرتر خدمات سلامت، بهبود عملکرد بالینی و تقویت نظام مراقبت سلامت، را به دنبال خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در این جلسه به مفهوم پیام، نحوه ایجاد پیام، چگونگی اجرای ترجمان دانش، نحوه درج در سامانه، انتشار نتایج فاکتورهای اثرات پژوهش و... پرداخته شد.






1401/04/13
10:29:01
5.0 / 5
578
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما