واکنش سازمان بیمه سلامت به چالش های نسخه الکترونیک

واکنش سازمان بیمه سلامت به چالش های نسخه الکترونیک مطب نما: سازمان بیمه سلامت ایرانیان در واکنش به گزارشی درباب «چالش های نسخه الکترونیک»، اعلام نمود که این سازمان، ضمن پیگیری و برنامه ریزی همه جانبه برای اجرای قانون، ارائه خدمات به شهروندان و عدم توقف خدمات سلامت و لطمه به بیمه شدگان خودرا پیش شرط هرگونه توسعه در زمینه نسخه الکترونیک می داند.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، سازمان بیمه سلامت در پاسخ به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا با عنوان «چالش های نسخه الکترونیک؛ از قطعی برق و سرعت کم اینترنت تا خطر تولید نسخه های جعلی»، آورده است:

۱- مراکز بهداشت و درمان ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسخ الکترونیکی را از بستر درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات (دیتاس) به سازمان های بیمه گر ارسال می کنند که این مساله نگرانی ها بابت ذخیره شدن اطلاعات در پرونده الکترونیک سلامت و ثبت در سوابق بیمار را مرتفع می کند. ضمن این که امکان مشاهده سوابق نسخ و خدمات تجویزی و دریافتی بیمه شدگان بوسیله پنل هایی که به همین دلیل در اختیار بیمه شدگان قرار گرفته است، برقرار است. شایان ذکر است بواسطه حفظ اصول محرمانگی انتشار سوابق درمانی از ملاحظات بخصوصی برخوردارست.

۲- قطعی سامانه بیمه سلامت تا حالا چالش اصلی و جدی موسسات نبوده و کندی سامانه نیز در بیشتر موارد نادر از نوسانات و قطعی های شبکه اینترنت کشور و خارج از اختیارات این سازمان است. بخش اندکی از اختلالات نیز مربوط به خدمات سایر سازمان ها همچون سامانه تیتک غذا و دارو است که این موارد نیز در اسرع وقت برطرف شده است. بااینکه تامین زیرساخت لازم جهت دسترسی پایدار به بستر اینترنت و برق در زمینه عملکرد این سازمان نمی باشد، لیکن پیگیری های لازم از مبادی مربوطه انجام شده است. شایان ذکر است جهت استحقاق سنجی در مواقع اضطرار و قطعی مسیر دریافت شناسه HID و استفاده از آن بدون اتصال اینترنت و بوسیله کد دستوری #۱۶۶۶* عملیاتی شده است و استفاده از این روش بعنوان مسیر جایگزین در مواقع عدم دسترسی به بستر اینترنت در دست بررسی و تکمیل است.

۳- مشکلات و سوالات و یا ابهامات در رابطه با نسخه نویسی الکترونیکی بصورت حضوری، الکترونیک و مکاتبه قابل پیگیریست ضمن این که سامانه ۱۶۶۶ نیز بعنوان درگاه ارتباطی سازمان بیمه سلامت با کلیه مخاطبان دراین زمینه فعال است.

۴- کدینگ ابلاغی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سامانه پیاده سازی شده است و مواردی که به دلیلهای فنی امکان پیاده سازی آن وجود نداشته است، بوسیله مکاتبه برای مرجع ذیربط ارسال گردیده و جلسات منظمی جهت رفع اشکالات آن با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درحال برگزاری است. شایان ذکر است کدهای داروهای ترکیبی نیز در سامانه پیاده سازی شده است و امکان تجویز آنها وجود دارد.

۵- درباب امینت اطلاعات، این سازمان آماده هر گونه همکاری لازم جهت ارتقاه ضریب ایمنی سامانه های مورد استفاده است. هم اکنون با تعریف نام کاربری و رمز دو مرحله ای موضوع دسترسی های پزشکان مدیریت می شود و بمحض تکمیل پروسه امضای الکترونیک، توسط سازمان نظام پزشکی، این مساله در پروسه نسخه نویسی سازمان جایگزین خواهد شد. شایان ذکر است قبل از این نیز نرم افزارهای داروخانه و موسسات پاراکلینیک موجود در بازار که نسخ سازمان های بیمه گر پایه را بصورت آفلاین به همراه CD به دفاتر اسناد پزشکی ارائه می کردند، به اطلاعات مندرج در متن نسخه دسترسی داشته اند.

در اختتام به استحضار می رساند سازمان بیمه سلامت ایران، ضمن پیگیری و برنامه ریزی همه جانبه برای اجرای قانون، ارائه خدمات به شهروندان و عدم توقف خدمات سلامت و لطمه به بیمه شدگان خودرا پیش شرط هرگونه توسعه در زمینه نسخه الکترونیک کرده و آماده همه گونه همکاری در امتداد اجرای تکالیف قانونی می باشد.





منبع:

1400/10/30
23:03:51
5.0 / 5
509
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما