معاون فناوری وزیر علوم مطرح كرد

یک نوآوری از هر ۱۷۰ هزار مقاله در کشور!

یک نوآوری از هر ۱۷۰ هزار مقاله در کشور! به گزارش مطب نما معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری با ارزش ایجاد می شود. من در مورد این مورد از پایگاه ISC سوال پرسیدم؛ در ایران ما از هر ۱۷۰ هزار مقاله، توانستیم یک نوآوری با ارزش ایجاد کنیم! این نشان داده است که در این بخش آنطور که باید و شاید موفق نبودیم.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر علی خیر الدین در رویداد سالانه روز پژوهش در دانشگاه علم و صنعت، با بیان اقدامات انجام شده در هفته پژوهش سال جاری، به قرار دادن روزی برای توسعه مرجعیت و دیپلماسی علمی اشاره نمود و اظهار داشت: هدف از قرار دادن این روز در هفته پژوهش این بود تا بتوانیم در دنیا پیشتاز باشیم.

وی به برگزاری نمایشگاه های تستا، نمایشگاه دستاوردهای علم وفناوری وزارت علوم و نمایشگاه فناوری های نوپدید و آینده نگر اشاره نمود و اظهار داشت: نمایشگاه تستا بستر خوبی برای عرضه محصولات پارک های علم وفناوری است و در این نمایشگاه محصولات آزمایشگاهی ساخت ایران عرضه می شود که برای خرید آنها، تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم ضمن تقدیر از جایگاه علمی جمهوری اسلامی و تولیدات علمی، از نامناسب بودن جایگاه فناوری ایران در جهان انتقاد نمود و اضافه کرد: ما در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه ۱۶ را داریم؛ ولی در فناوری رتبه ۷۱ را در جهان داریم و نتوانستیم به جایگاه مناسبی برسیم. حدود ۸۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکترا و تعداد قابل توجهی رساله و پایان نامه داریم؛ ولی نتوانستیم از این پتانسیل استفاده نمائیم.

وی افزود: در آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری با ارزش ایجاد می شود. من در مورد این مورد از پایگاه ISC پرسیدم؛ در ایران ما از هر ۱۷۰ هزار مقاله، توانستیم یک نوآوری با ارزش ایجاد کنیم! این نشان میدهد که در این بخش آنطور که باید و شاید موفق نبودیم.

خیرالدین یکی از علل این مورد را سهم اعتبار پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی دانست و اظهار داشت: قرار بود این سهم از GDP سه درصد باشد، ولی هم اکنون ۰.۴ درصد است و هنوز به نیم درصد هم نرسیده و در سالهای مختلف، نزولی هم بوده است.

وی به بحث درآمدزایی دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: سال ۲۰۱۴ بودجه دانشگاه استنفورد حدود ۱۲ میلیارد دلار بود و شرکت هایی که زایش کرده اند از این دانشگاه، حدود ۱۸ میلیارد دلار به دانشگاه کمک می کردند. وابستگی دانشگاه های ما به بودجه، وحشتناک بالاست. دانشگاه های ما در حدود ۹۰ درصد وابسته به بودجه هستند و نتوانستیم تحقیقاتمان را به فروش برسانیم و علم را تجاری سازی نماییم. باید ریل گذاری جدیدی صورت بگیرد و با قانون همسان سازی، امور مالی دانشگاه ها تعطیل شده؛ چون می گویند تمام پول ها را باید برای حقوق استفاده کنیم! دانشگاه ها کار خاصی نمی توانند، انجام دهند با این ریل گذاری پیش برویم، دانشگاه به انزوا کشیده می شود، چون نمی توانند کاری انجام دهند.
خیرالدین با اشاره به نسل های مختلف دانشگاه ها اظهار داشت: نسل چهارم دانشگاه به این معنا است که اگر مقرر است کارآفرینی نماییم، باید به مسئولیت اجتماعی هم دقت نماییم. دانشگاه باید جامعه محور باشد. یعنی نمی تواند دانشگاهی وجود داشته باشد مثل دانشگاه علم و صنعت با ۹۲ سال سابقه و کنار آن هزاران مشکل وجود داشته باشد. دانشگاه چه نقشی را توانسته در جامعه ایفا کند؟

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با بیان اهمیت توجه به انواع پژوهشها اظهار داشت: گفته می شود باید تحقیقات بنیادی حدود ۲۵ درصد از کل تحقیقات باشد، تحقیقات کاربردی حدود ۵۰ درصد و تحقیقات توسعه ای هم حدود ۲۵ درصد از کل تحقیقات باشد. یعنی از هر چهار کار پژوهشی، سه تا از آنها باید به قرارداد منجر شود. در صورتیکه اغلب کارهای ما به صورت تحقیقات بنیادی است و همینطور که می بینیم در قفسه باقی می ماند.

وی اشاره کرد: ما نمی گوییم که نباید تحقیقات بنیادی انجام شود؛ ولی باید بین آنها تعادل برقرار باشد. متاسفانه نتوانستیم آن طور که باید و شاید پژوهش را کاربردی نماییم و تولید ثروت داشته باشیم تا به شکلی استقلال مالی دانشگاه رقم بخورد.

خیرالدین با اشاره به یکی از گزارش های مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: ما مقاله محور شدیم، اساتید مقاله تولید می کنند و آن طور که باید و شاید به بحث های فناوری و شرکتهای دانش بنیان و تحقیقات کاربردی پرداخته نشده است.

وی سیاست های مدنظر وزارت علوم را مرجعیت علمی و فناوری، قطب های علمی، قطب های فناوری، علوم پایه و علوم انسانی عنوان و اشاره کرد: مهندسان امروز و فردا را می سازند، ولی دانشمندان علوم پایه و علوم انسانی، آینده ما را خواهند ساخت. ازاین رو باید برای آنها سرمایه گذاری شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به شکل گیری معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم اشاره نمود و اظهار داشت: جای این معاونت در وزارت علوم خالی بود. عنوان این وزات خانه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده ولی اصلاً روی فناوری و نوآوری سرمایه گذاری نشده بود. امیدواریم با توجه به این معاونت فناوری را در کشور گسترش دهیم.

وی به بحث سطوح آمادگی فناوری یا TRL اشاره نمود و اظهار داشت: ما آنطور که باید و شاید به رسیدن به مرحله تولید انبوه، سرمایه گذاری انجام ندادیم و امیدواریم بشود این بخش را تقویت کرد.

خیرالدین اضافه کرد: در کنار این موضوع، افراد نباید بازار را فراموش کنند. نمی گردد فناوری انجام داد، ولی کاری به بازار، کیفیت محصول و... نداشت. شرکت هایی موفق هستند که بتوانند محصولات تولیدی خویش را باکیفیت بالا به فروش برسانند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به عرضه آماری از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد پرداخت و با اشاره به مشکل اشتغال دانشجویان، اظهار داشت: حقیقت این است که انگیزه ها از بین رفته و همه به دنبال مهاجرت هستند. ما اشتغال برای دانشجویان فراهم نکردیم.

وی با بیان این مورد که «نتوانستیم دانشجویان را برای بازار کار آماده کنیم»، به خاطره ای از یکی از صنعتگران اشاره نمود و اظهار داشت: این صنعتگر سال ۸۹ می خواست سه نفر را استخدام کند، ۱۳ نفر را آورد که از بین آنها سه نفر را استخدام کند. سال ۹۹، با آوردن ۱۰۲ نفر، نتوانست سه نفر از بین آنها انتخاب کند!

خیرالدین یکی از راهکارهای این مورد را «تمرکز بر روی کارآفرینی و فرهنگ سازی برای دانشجویان» دانست تا دانشجویان از این طریق وارد حوزه های کاری شوند و مهارت آموزی کنند.

وی اضافه کرد: بیشتر از ۴۰ درصد بیکاران ما، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. از سوی دیگر ۵۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی ما در شرکتهای دانش بنیان مشغول به کار هستند. نشان میدهد که فناوری می تواند جایگاه خوبی برای اشتغال ایجاد نماید.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، راه اندازی مدرسه اشتغال در تمام دانشگاه ها را پیشنهاد نمود و اظهار داشت: خوشبختانه در دانشگاه شریف این مدرسه برقرار شده و خیلی موفق بوده است. یک مرکز هدایت شغلی در دانشگاه ها ایجاد شود که دانشجو آرام آرام پس از ورود به دانشگاه، آینده شغلی درخشانی هم داشته باشد.

وی ضمن اشاره به راه اندازی اتاق های فکر سیاستگذاری علم، سیاستگذاری فناوری و دیپلماسی و مرجعیت علمی، به تشریح نظام ایده ها و نیازها (نان) پرداخت و اظهار داشت: این نظام پیشنهاد دکتر زلفی گل بوده است تا پلتفرمی ایجاد شود که همه ۸۰ میلیون ایرانی، نیازهای خویش را مطرح کنند و ایده ها و چاره ها را هم بتوانند مطرح کنند و همینطور سرمایه گذار هم وارد شود.

به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، خیرالدین در این برنامه از نبود پارک علم و فناوری در دانشگاه علم و صنعت انتقاد نمود که معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت عنوان نمود که گام های ابتدایی جهت راه اندازی این پارک برداشته شده است.





منبع:

1400/09/23
11:43:51
5.0 / 5
780
تگهای خبر: تولید , شركت , فناوری , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما