در نشست روسای دانشگاه ها با مسئولان وزارت علوم؛

مهم ترین اهداف اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی

مهم ترین اهداف اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی به گزارش مطب نما معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ˮتمرکززداییˮ و ˮشبکه سازیˮ را از مهمترین اهداف اجرای طرح مدیریت استانی دانست و اظهار داشت: هم افزایی موسسات آموزش عالی، مشارکت آنها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و همینطور متناسب سازی و متوازن کردن توسعه موسسات همچون مواردی است که به کمک شورای مدیریت استانی اتفاق خواهد افتاد.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی در نشست روسای دانشگاه ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که امروز (سه شنبه) به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: طرح مدیریت استانی آموزش عالی، مبتنی بر مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد طرح آمایش نظام آموزش عالی است که در سال ۱۳۹۵ برای اجرا به وزارت علوم ابلاغ گردیده است.
وی ادامه داد: این طرح حاوی ۸ زیرطرح است که شامل منطقه بندی، مدیریت منطقه ای، ساماندهی موسسات آموزش عالی، متناسب سازی رشته ها با نیازها، مأموریت گرایی، نظام جامع آموزش های فنی و مهارتی، نظام جامع سنجش و پذیرش و ارتقای کیفی و رتبه بندی موسسات آموزش عالی است که هر کدام از این طرح ها متناسب با ماموریتی که معاونت های مختلف وزارت علوم دارند، در حال اجراست.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: طرح منطقه بندی و مدیریت منطقه ای که در حوزه های مختلف در مورد آن کار شده است، بعد از برگزاری جلسات متعدد، نهایتاً مقرر شد که اگر در مقیاس استانی اجرا شود موثرتر خواهد بود و در تقسیمات جغرافیایی هم چون به صورت استانی دیده شده است، مشکلی در اجرا پیش نخواهد آمد؛ چون که وظایف جدی و سنگینی بر دوش مدیریت منطقه ای گذاشته خواهد شد.
دکتر رحیمی افزود: در طرح مدیریت استانی آموزش عالی که برخی وظایف به صورت کامل به استان واگذار خواهد شد، مدیریت اجرای طرح بر عهده دانشگاه های بزرگ مرکز استان خواهد بود و البته در بعضی استان ها که دانشگاه ها هم وزن هستند، مدیریت به صورت دوره ای صورت خواهد گرفت.
وی ضمن اشاره به توجه وزارت علوم به ماده یک قانون تشکیل وزارتخانه و استقلال دانشگاه ها به علت اداره شدن به صورت هیئت امنایی اظهار داشت: این استقلال و خودگردانی عملاً در خیلی از موارد به معنای واقعی عملیاتی نمی شد، شاید همین طرح مدیریت استانی زمینه ای فراهم نماید که در بخشی از وظایفی که در درون وزارتخانه و یا فرا وزارتخانه ای در حال پیگیری است، این استقلال و خودگردانی اتفاق بیفتد.
دکتر رحیمی افزود: از دیگر مزایای اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی، می توان به کاهش بروکراسی اداری، تبادل تجربیات پرارزش دانشگاه ها در سطح کشور، عدم ایجاد ساختارهای مختلف و اضافی و در عین حال حفظ استقلال دانشگاه ها اشاره نمود.
وی تصریح کرد: در این بین امکان دارد چالش هایی هم وجود داشته باشد و نقطه ضعف هایی که باید در جهت مرتفع ساختن آن خود دانشگاه ها تلاش نمایند. البته ما هم باید زمینه اجرای طرح را به نحو مطلوب فراهم نماییم. بنابراین اطلاع رسانی دقیق و فرهنگ سازی در این راستا بسیار اهمیت دارد که الان در حال انجام همین مبحث هستیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ضمن اشاره به اهمیت بازبینی و اصلاح فرآیندها عنوان کرد: واگذاری امور به استان ها به صورت تدریجی و به مرور با عنایت به میزان آمادگی دانشگاه های استان، اتفاق خواهد افتاد. حتی امکان دارد لزوماً همه موارد تفویض شده به دانشگاه ها در همه استان ها یکسان نباشد.
دکتر رحیمی به بهره گیری از ظرفیت های فراقوه ای هم اشاره ای کرد و اظهار داشت: بعد از فراهم شدن بستر اجرایی این طرح، می توان از این ظرفیت هم بهره برد و نهادهایی که فراتر از وزارت علوم فعالیت می نمایند مجاب شوند که مدیریت های استانی در تصمیم سازی ها نقش اساسی داشته باشد.
وی از روسای دانشگاه ها درخواست نمود ضمن تسریع در انتصاب رئیس دبیرخانه اجرای طرح مدیریت استانی، با در نظر گرفتن توانمندی، تجربه بالا، با انگیزه بودن و نداشتن هیچ مسئولیت اجرایی دیگری به جز حوزه آموزش و پژوهش، دبیرخانه را با در نظر گرفتن حداقل امکانات در دانشگاه مرکز تشکیل دهند و ساختار آنرا مشخص کنند. الزامی هم ندارد که همه مسئولیت ها در همان دانشگاه مادر دیده شود، به صورت مثال می توان کارگروه های تخصصی را در دانشگاه های عضو تشکیل داد. در طراحی ساختار همه ظرفیت ها و قابلیت های آموزش عالی دیده شود و بگونه ای باشد که یک تقسیم کار استانی صورت بگیرد و همه ظرفیت های فناوری و پژوهشی استان مدنظر باشد شامل اینکه حضوری یا غیرحضوری باشند مثل دانشگاه پیام نور، فنی وحرفه ای و یا دانشگاه های آزاد اسلامی و غیردولتی باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: طرح ساماندهی، یک طرح گذرا و موقت است که امیدواریم تا آخر سال جاری انجام شده و آخر یابد اما طرح مدیریت استانی در دراز مدت وجود دارد و همواره اجرا خواهد شد و این دو باهم تفاوت دارند. آنچه که در این بین اهمیت دارد، ارتقای کیفیت در سیستم آموزش عالی است بخصوص تاکید بر روی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و حضوری وابسته به وزارت علوم است؛ چون که این موسسات شاخصهای ما از نظر کیفیت هستند و درجه اهمیتشان بالاتر است. بنابراین انتظار داریم یک مشارکت وسیع در ارتقای کیفیت در استان ها صورت گیرد و در این راستا کارگروه تخصصی تشکیل گردد.
وی تصریح کرد: موسسات تابعه و یا موسساتی که بعداً در اثر ساماندهی ملحق می شوند، باید از همان استانداردهایی برخوردار باشند که دانشگاه مادر برخوردار می باشد. اعتقاد بر این است که رشته هایی که از نظر کیفیت بسیار پایین هستند، متوقف شوند و البته نه بگونه ای که آن موسسه تعطیل شود. بلکه رشته های فعال را از نظر زیرساخت ها، تجهیزات، هیئت علمی و.... تقویت نماییم. در طرح آمایش هیچ موسسه آموزش عالی حضوری وابسته به وزرات علوم تعطیل نمی گردد، هیچ عضو هیئت علمی یا کارمند غیرهیئت علمی بیکار نمی گردد بلکه از همه توانمندی ها استفاده می شود و صرفا استانداردهای مراکز ملحق شده بالاتر می رود..
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: در این طرح مدیریت استان ها به دو دسته وظایف درون استانی و ملی تفکیک می شود، به صورت مثال مأموریت گرایی و متناسب سازی رشته ها با نیازها دو مورد از طرح های اصلی طرح آمایش و ساماندهی است که پیشنهاد می شود برای هر کدام یک کارگروه ویژه در استان تشکیل گردد و لزوماً کار از استان آغاز شود که بعضی از آنها می تواند در همان استان تصویب و اجرا شود و برخی هم در سطح وزارت و یا نهادهای فراوزارتی تایید و اجرا شوند و یا مشارکت در تاسیس آزمایشگاه های استانی، مشارکت در تاسیس مراکز رشد و پردیس های علم و فناوری را تا جایی که قانون اجازه می دهد به استان واگذار خواهیم کرد. البته در این راستا چالش های عملیاتی هم همچون ناهمگنی موسسات، توجه به اختیارات موسسات و هیئت های امنا وجود دارد که باید با مدیریت صحیح و هوشمندانه رفع گردد که اگر شالوده محکمی از این طرح ایجاد شود، باقیات صالحاتی خواهد بود از این دوره سیستم آموزش عالی کشور که در دوره های بعد هم بهره آنرا خواهند دید.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، او در آخر اظهار داشت: طرح آمایش و جمعیتی کلی استان ها که به صورت جامع توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است در دسترس استان هاست و نکته دیگر اینکه در تقویت رشته ها باید دیدگاه استانی باشد و با در نظر گرفتن استعداد استان باید کار صورت گیرد. در هر بخشی که قابل واگذاری باشد حتما واگذار می شود اما در بعضی موارد محدودیت قانونی وجود دارد و باید دبیرخانه شورایعالی عتف تصویب کند.




منبع:

1399/10/11
01:12:51
0.0 / 5
124
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما