محققان دانشگاهی پاسخ دادند

سرودهای ملی چه مفاهیم ایدئولوژیكی دارند؟

سرودهای ملی چه مفاهیم ایدئولوژیكی دارند؟ مطب نما: نتایج یك پژوهش نشان داده است سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور مانند انگلیس، آمریكا و آلمان درونمایه های ایدئولوژیكی بیشتری نسبت به سرودهای ملی كشورهای مسلمان و جامعه گرا دارد. افزون بر این مفاهیمی هم چون فداكاری و قسم مقدس در سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور وجود ندارد.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، سرود ملی قطعه ای موسیقی است كه غالباً وطن پرستانه است و به تاریخ، سُنن و مبارزات مردم یك كشور اشاره ای ستایش آلود دارد. هنگام خواندن سرود ملی، آداب خاصی رعایت می شود همچون احترام نظامی، ایستادن و برداشتن كلاه. در نتیجه اهمیت مربوط به سرودهای ملی، بعنوان یك آداب اجتماعی بر همگان شناخته شده است.
در پژوهشی كه جواد زارع، استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه كوثر بجنورد و شیما باباپور، دانشجوی دكتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه تهران انجام داده اند، آمده است: «در این تحقیق سرودهای ملی سه گروه كشور سرمایه محور، جامعه گرا و مسلمان مورد بررسی محتوایی قرار گرفتند. جامعه گرایی، اندیشه ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است كه برای ایجاد یك نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی می كوشد، جامعه ای كه در آن تمامی قشرهای اجتماعی سهمی برابر در سود همگانی داشته باشند. سرمایه محوری نظامی اقتصادی می باشد كه در آن پایه های نظام اقتصادی بر روی مالكیت خصوصی ابزارهای تولید اقتصادی می باشد. در كشورهای مسلمان، حكومت اسلامی نوعی از حكومت دینی است كه حزب یا اشخاص حاكم معتقد به برتری اسلام اهتمام در پیاده سازی سازی قوانین بر پایه احكام و معارف اسلامی دارند.»
در بخش دیگری از این پژوهش آمده است: «برای اجتناب از هرگونه تعصبی در معرفی مفاهیم ایدئولوژیك، بجای وام گیری مفاهیم گسترده ایدئولوژیك، از روش تحلیل متن محور سرودهای ملی استفاده كردیم. برای رسیدن به این هدف ۵۳ سرود ملی بوسیله نمونه گیری تصادفی اصولی انتخاب شدند. این كشورها عبارتند از: ویتنام، اردن، تایلند، گرجستان، تاجیكستان، سریلانكا، نپال، پاكستان، چین، ایران، جمهوری كبو ورد، گامبیا، غنا، گینه، موریتانیا، كامرون، اوگاندا، سومالی، كومور، آفریقای جنوبی، روسیه، پرتغال، دانمارك، بوسنی وهرزگوین، انگلیس، یونان، تركیه، لهستان، واتیكان، سوئیس، ایالات متحده آمریكا، كانادا، بلیز، دومینیكا، سنت لوسیا، شیلی، ونزوئلا، گویان، برزیل، سورینام، فیجی، پالائو، ساموا، نیوزیلند، استرالیا، افغانستان، آلبانی، آندورا، آنگولا، آنتیگوا و باربودا، آرژانتین، ارمنستان و نیجریه.»
سرانجام، بعد از رمزگذاری، دو ارزیاب به توافق رسیدند كه ۴۶ مفهوم ایدئولوژیك شناسایی شدند كه بعد از آن بطور واضح در چارچوب ۹ درونمایه ایدئولوژیك توصیف و دسته بندی شدند. این درونمایه ایدئولوژیك شامل آزادی، ملی گرایی، دین، اتحاد، چهره مطرح، پایداری، خصومت، نظام دولت و موفقیت می شد.
در گروه كشورهای سرمایه محور، سرودهای ملی انگلیس، استرالیا، كانادا، آمریكا و آلمان بررسی شدند. در گروه كشورهای جامعه گرا از سرودهای ملی كشورهای پرتغال، ویتنام، كوبا، هند و كره شمالی استفاده شد و در گروه كشورهای مسلمان، سرودهای ملی عربستان، ایران، مصر، الجزایر و عراق مورد تحلیل قرار گرفت.
محققان در این پژوهش می گویند: «بنا بر نتایج، نخستین تفاوت فاحش در تعداد كلی درون مایه های ایدئولوژیك بود كه در سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور اشاره شده بود. در صورتیكه سرودهای ملی كشورهای جامعه گرا و مسلمان در تعداد كلی مفاهیم ایدئولوژیك فرق چندانی نداشتند. در نتیجه بنظر می رسد كه بازتاب ایدئولوژی در سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور مشهودتر است.»
بنا بر نتایج به دست آمده از میان تمام درون مایه های اصلی ایدئولوژیك، ملی گرایی بیشترین درون مایه استفاده شده در سرودهای ملی سه گروه كشور بود. ملی گرایی در سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور، جامعه گرا و مسلمان به ترتیب به میزان ۵۹، ۷۲.۶ و ۵۹ درصد وجود داشت. پس از ملی گرایی، مفاهیم ایدئولوژیك آزادی و مشابه آن در سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور تاكید شده اند.
در این پژوهش آمده است: «در سرودهای ملی كشورهای جامعه گرا، در صورتیكه "اتحاد" مورد تاكید قرار گرفته بود، دین و مفاهیم و درون مایه های دینی به مقدار زیادی نادیده گرفته شد. در سرودهای ملی كشورهای مسلمان هم دیدیم كه پس از دین، احساس فداكاری و وفاداری به كشور مهم ترین درونمایه بود. در صورتیكه مفاهیم آزادی، عدالت و ستم در سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور زیاد استفاده شده بود، در سرودهای ملی كشورهای جامعه گرا فقط به "ستم" اشاره شده بود. هم چنین در سرودهای ملی كشورهای اسلامی به "آزادی، قدرت و عدالت" اهمیت داده شده بود. این به خاطر این واقعیت است كه در كشورهای اسلامی، مفاهیمی همچون آزادی و عدالت ارزش ویژه ای دارند.»
در بخش دیگری از این مقاله آمده: «در حالی كه تحلیل ایدئولوژیك سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور نشان داد به مفاهیمی چون مقاومت، ثبات، خیزش و مفاهیمی از این دست اعتقاد ندارند، این مفاهیم برای كشورهای اسلامی مهم بودند و در سرود ملی شان منعكس شده است. لازم به ذكر است بااینكه برابری یك مفهوم مهم ایدئولوژیك در كشورهای مسلمان است، اما در سرود ملی شان دیده نمی گردد.»
محققان می گویند: «مفهوم اعتقاد به خدا در سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور و مسلمان به فراوانی یافت می شد، در صورتیكه در سرودهای ملی كشورهای جامعه گرا دیده نمی شد. نتایج این تحقیق نشان داد سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور در مقایسه با كشورهای جامعه گرا و مسلمان، فراوانی بیشتری از مفاهیم و درون مایه های ایدئولوژیك را به نمایش گذاشتند، افزون بر این مفاهیمی هم چون فداكاری و قسم مقدس در سرودهای ملی كشورهای سرمایه محور وجود نداشت، برخلاف كشورهای مسلمان و جامعه گرا كه در آنها فداكاری مفهومی مطلوب داشت.»
این پژوهش در نخستین شماره نهمین دوره نشریه پژوهش های زبان شناختی در زبان های خارجی انتشار یافته است.



1398/03/02
13:11:03
5.0 / 5
23
تگهای خبر: آموزش , تولید , محققان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما