رئیس دانشگاه تهران تاكید كرد

ضرورت بازبینی شاخص های دانشگاهی برای ورود به عرصه های بین الملل

ضرورت بازبینی شاخص های دانشگاهی برای ورود به عرصه های بین الملل به گزارش مطب نما رئیس دانشگاه تهران با تاكید بر اینكه شاخص های فعلی دانشگاه ها برای ورود به عرصه های بین المللی باید بازبینی و شاخص های جدیدی تعریف شوند، اظهار داشت: اگر می خواهیم جایگاه خویش را در عرصه های بین المللی ارتقا بدهیم باید شاخص های فعلی ارزیابی فعالیت دانشگاه ها برای حضور در عرصه های بین المللی كه اغلب به حوزه ارتباط با صنعت مربوط می شوند را مورد بازبینی قرار دهیم.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دكتر محمود نیلی احمد آبادی در نشست "بررسی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه كشور به تراز بین المللی" كه امروز (یكشنبه ۵ اسفند) در وزارت علوم برگزار شد، حضور در عرصه های بین المللی را شرط موفقیت كشور عنوان نمود و اظهار داشت: اگر هدف از اجرای پروژه بین المللی سازی این مراكز دانشگاهی و پژوهشی افزایش تراز بین المللی ایران در جایگاه جهانی است باید این مورد كه نظام های بین المللی چه مسیری را در این زمینه دنبال می كنند مورد ارزیابی قرار گیرد. ازاین رو به اعتقاد من اگر می خواهیم جایگاهی در عرصه های جهانی به دست بیاوریم باید بسیار قویتر از امروز در این عرصه ورود داشته باشیم.
وی به تجربه دانشگاه های روسیه برای حضور در عرصه های جهانی اشاره نمود و اظهار داشت: در بررسی هایی كه از جانب دانشگاه های این كشور صورت گرفت آنها احساس كردند كه جایگاه مناسبی در نظام های بین المللی ندارند. بنابراین دانشگاهی نظیر دانشگاه مسكو برای ارتقای این جایگاه با كمك گرفتن از متخصصان جهانی شاخص های جدیدی را برای خود تعریف كرده و بر طبق این ارزیابی شاخصی، امروزه جایگاه خوبی در سطح جهان به دست آورده است.
رئیس دانشگاه تهران با تاكید بر اینكه شاخص های فعلی ورود به عرصه های جهانی توسط دانشگاه ها كافی نیست، اظهار داشت: موضوعاتی نظیر تعداد قراردادها، درآمدها، پروژه ها و … كه اغلب آنها به ارتباط دانشگاه و صنعت مرتبط می شود بعنوان ملاك ارزیابی وضعیت دانشگاه ها در سطح جهانی قرار می گیرد كه به نظر من باید این شاخص ها مجدداً مورد بازبینی قرار بگیرند و شاخص های جدیدی را در این عرصه تعریف نماییم.
نیلی افزود: در ارزیابی شاخص های ورود به عرصه های بین المللی لزوماً نیازمند تعریف شاخص های جدیدی نیستیم و می توانیم از تجربه و دانش دانشگاه های دیگر دنیا در این زمینه استفاده نماییم كه البته وزارت علوم متولی تعریف این شاخص ها نیست، چون كه این شاخص ها معمولاً توسط نهادهای خصوصی یا كنسرسیوم ها انجام می گیرد و در كشور ما هم این نهادها باید در این عرصه ورود پیدا كنند و وزارت علوم هم شرایط و ساز و كارهای اجرای آن شاخص ها را فراهم آورد.
رئیس دانشگاه تهران همینطور بر لزوم تدوین برنامه های مدون به منظور استفاده از پتانسیل های دانشجویان دكتری در دانشگاه های كشور تصریح كرد و اظهار داشت: جهت استفاده بهتر و مؤثرتر از ظرفیت دانشجویان دكتری باید برنامه هایی داشته باشیم كه این دانشجویان در داخل دانشگاه ها حضور پیدا كرده و فعالیت های علمی انجام بدهند، نه اینكه شرایط به گونه ای باشد كه ۹۰ درصد این افراد در بیرون دانشگاه ها فعال باشند.
دكتر نیلی در انتها با تاكید بر اینكه اجرای تصمیمات اتخاذی در عرصه های آموزش عالی بلندمدت است، اظهار داشت: هر تصمیمی كه در این عرصه گرفته می شود معمولاً پنج سال آینده تأثیر خویش را نشان داده است. ازاین رو پیشنهاد ما این است كه وزارت علوم شاخص های جدیدی برای برنامه های دانشگاه ها به خصوص در عرصه های بین المللی تعیین نكند و این را بر عهده دانشگاه ها بگذارد و دانشگاه ها هم باید چاره اندیشی كنند كه چگونه می توانند جزو دانشگاه های برتر دنیا قرار بگیرند.



1397/12/06
14:50:15
5.0 / 5
4394
تگهای خبر: آموزش , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما