، پژوهش حلقه مفقوده رشته تربیت بدنی،

تمركز پژوهشگاه تربیت بدنی بر پژوهش های سبك زندگی، وزارت علوم به كمك پژوهش های تربیت بدنی بیاید

تمركز پژوهشگاه تربیت بدنی بر پژوهش های سبك زندگی، وزارت علوم به كمك پژوهش های تربیت بدنی بیاید مطب نما: فارغ التحصیل دكترای فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه شهید بهشتی، سیاست كلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی را تاكید بر ورزش همگانی و حمایت مالی از پژوهش هایی در زمینه های سبك زندگی، چاقی، لاغری و تناسب اندام، سندروم متابولیك و … عنوان نمود و اظهار داشت: تفاوت هزینه پژوهش در گرایش های مختلف رشته تربیت بدنی موضوعی است كه باید مورد توجه وزارت علوم قرار گیرد.


دكتر مصطفی موسوی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اولویت های پژوهشی رشته تربیت بدنی در گرایش های مختلف آن، توضیح داد: بعنوان مثال در گرایش فیزیولوژی ورزشی مواردی چون تأثیر تمرینات مقاومتی- استقامتی یا تأثیر پروتكل های مختلف تمرینی بر سازگاری های استقامتی یا سلامت قلب و عروق مورد مطالعه قرار می گیرند. همینطور در مورد مكمل های ورزشی، مطالعات دانشجویان و اساتید بر روی تأثیر انواع مكمل ها بر عملكرد ورزشی، سبك زندگی، چاقی و لاغری متمركز می شود.
وی ذیل حمایت های مالی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی از كارهای پژوهشی دانشجویان، تشریح كرد: سیاست كلی این نهاد تاكید بر ورزش همگانی و پشتیبانی از پژوهش هایی است كه در زمینه های سبك زندگی، چاقی لاغری و تناسب اندام، سندروم متابولیك و … باشد؛ با عنایت به هزینه بر بودن این پژوهش ها، نهاد فوق حمایت خوبی از آنها می كند، ضمن آنكه استادی از پژوهشگاه را بعنوان مشاور یا راهنمای دانشجویان معرفی می كند.
این فارغ التحصیل دكترای فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه شهید بهشتی، محدودیت های بودجه ای اُرگان ها همچون پژوهشگاه تربیت بدنی را خاطرنشان كرد و توضیح داد: این نهاد هم همچون آكادمی ملی المپیك و فدراسیون های دیگر، هزینه هایی دارد و از سیاست هایش این است كه با استفاده از درآمدزایی برای مجموعه، هزینه ها را مجدداً به سیستم خود تزریق كند.
موسوی افزود: این طور نیست كه پژوهشگاه با استفاده از دانشجویان درآمدزایی كند؛ هدف دانشجو از بردن طرح خود به پژوهشگاه، ارتقای علمی خود و جلب حمایت مالی است كه در این زمینه پژوهشگاه همكاری كرده و این مورد در زمان دانشجویی من در مقطع ارشد اتفاق افتاده است.
وی اضافه كرد: با این وجود زمانی امكان دارد پژوهشگاه سمینار آموزشی برای همه دانشجویان برگزار كند كه شركت در آن هزینه بر است. مثلاً امكان دارد دوره آموزش بدن سازی را پژوهشگاه تربیت بدنی، فدراسیون بدن سازی و مركز آموزش های آزاد دانشگاه تهران به صورت همزمان برگزار كنند؛ كه البته دانشجویان مجبور به شركت در آنها نیستند و بیشتر جنبه آموزشی و آگاهی بخشی داشته و درآمد ناشی از آن غالباً به خود سیستم تزریق می شود.
استاد مدعو دانشگاه پیام نور تاكید كرد: گاهاً دیده شده كه ارگان های فوق دوره های یكدیگر را زیر سوال می برند. با این وجود نكته مهم آن است كه اولاً فضای رقابتی سالم بین این نهادها وجود داشته باشد، ثانیاً طرح آموزشی به گونه ای تدوین شود كه متناسب با نیازهای آموزشی دانشجویان باشد.
موسوی در انتها این بخش از صحبت های خود با اشاره به اینكه این طور نیست كه بتوان پژوهش یا آموزش را به یك ارگان خاص محدود كرد، خاطرنشان كرد: خیلی از مؤسسات كه زیر نظر پژوهشگاه، آكادمی یا فدراسیون نیستند به صورت خصوصی دوره برگزار می كنند. همینطور پژوهشگاه خود دارای اعضای هیئت علمی بوده و در جذب آنها پیرو سیاست جوان گرایی بوده است.


تفاوت هزینه پژوهش در گرایش های مختلف رشته تربیت بدنی
وی سپس به یك چالش در پژوهش رشته تربیت بدنی پرداخت و اظهار نمود: یكی از مواردی كه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید مورد توجه قرار دهد، تفكیك بین پرداخت هزینه پژوهشی در گرایش های مختلف رشته تربیت بدنی است. نكته اول آنكه زمانی كه كار پژوهشی تعریف می شود، متأسفانه "گرنت" و هزینه پژوهش به استاد تعلق می گیرد.
فارغ التحصیل دكترای فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان كرد: حال امكان دارد استاد هزینه فوق را بین دانشجویان تقسیم بكند یا نكند. مسئله دیگر اینكه وزارت علوم باید سیاستی را به كار گیرد كه بر اساس آن، بخشی از هزینه پژوهش دانشجویانی كه كار آنها آزمایشگاهی و هزینه بر است، به خودشان تعلق گیرد.
موسوی خاطرنشان كرد: این مورد تا حدی اجرایی می شود اما پرداخت ها متناسب با هزینه نیست. هزینه یك كار پژوهشی در رشته مدیریت ورزشی امكان دارد ۵۰۰ هزار تومان باشد در حالیكه در گرایش فیزیولوژی ورزشی، هزینه انجام یك كار تحقیقاتی بین ۶ تا ۱۰ میلیون است. دانشگاه یا وزارت خانه چنین مواردی را تفكیك نكرده و در گرایش هایی كه تحقیقات آنها نیاز به كار آزمایشگاهی دارد، ۴ الی ۵ برابر هزینه پژوهشی دریافت شده را خود دانشجو متقبل می شود.


هم پوشانی "علوم ورزشی" و "تغذیه" در زمینه مكمل ها

ضرورت‬ توجه به جنبه های كاربردی فیزیولوژی ورزشی
این استاد مدعو دانشگاه تربیت معلم با اشاره به اینكه در زمینه مكمل ها، علوم ورزشی و گروه تغذیه در دانشگاه علوم پزشكی هم پوشانی دارند، اظهار داشت: رشته فیزولوژی ورزشی تأثیر مكمل ها بر روی حركات ورزشی را می سنجد. همینطور گروه تغذیه در دانشگاه علوم پزشكی مكمل هایی را تعریف می كند كه برای سلامت عمومی افراد یا گروه های خاص مثل خانم های باردار، كودكان، نوجوانان و… مناسب می باشد.
موسوی اضافه كرد: این مورد باعث جبهه گرفتن اساتید این دو رشته شده است. لازم است كه این تضاد برطرف و هم افزایی تولید شود. بعنوان مثال آكادمی ملی المپیك، فدراسیون ها یا پژوهشگاه در برنامه های خود در زمینه مكمل ها، از اساتید علوم تغذیه هم استفاده كنند و بالعكس این گروه هم از تجارب اساتید فیزیولوژی ورزشی بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینكه در مجموع رشته فیزیولوژی ورزشی دارای نكات مثبت است، اظهار نمود: دانشجویان و اساتید این رشته در حال پیش بردن آن به سمت محض بودن و بحث های سلولی و مولكولی هستند، كه از جنبه های كاربرد و عملكرد ورزشی فاصله گرفته است. پیشنهاد می شود تعادلی بین این موضوعات برقرار شود تا ورزشكاران جنبه های كاربردی این علم را مورد استفاده قرار دهند.
این فارغ التحصیل دكترای فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه شهید بهشتی در همین زمینه تشریح كرد: انتخاب موضوعات محض یا كاربردی، به عقاید شخصی اساتید مشاور، راهنما و داور بستگی دارد. ازاین رو از پژوهشگاه تربیت بدنی انتظار می رود تا ضمن برگزاری همایش یا سمیناری برای اساتید، اساتید را جامعه هدف قرار داده و آنها را نسبت به اولویت ها و نیازهای پژوهشی رشته تربیت بدنی آگاه كند.




1397/11/12
14:08:16
5.0 / 5
4250
تگهای خبر: آموزش , پزشك , پزشكی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما