مراقبت های پا در پیاده روی اربعین

مراقبت های پا در پیاده روی اربعین مطب نما: خیلی از افراد در ایران و جهان اسلام در مراسم پیاده روی اربعین شركت می كنند. این سفر زیارتی با سایر سفرها تفاوت های اساسی دارد و عمده ترین آن پیاده روی طولانی مدت است؛ به صورتی كه خیلی از افراد از نجف تا كربلا با پای پیاده مسافتی حدود 90 كیلومتری را طی می كنند.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، بدیهی است كه كلیه زائران باید مراقب جسم خود باشند بویژه پا و زانوها و در صورت عدم رعایت نكات خود مراقبتی اندام تحتانی می تواند سبب تولید مشكلات و محدودیت ­هایی برای فرد شود. ازاین رو رعایت نكات مربوط به سلامت ساختاری و مراقبت از پاو اندام تحتانی بسیار حائز اهمیت می باشد.

دكتر فرهاد مرادی - پزشك عمومی در مورد موارد بهداشت عمومی پا به ایسنا می گوید: شستشوی روزانه مچ پا و بین انگشتان پا لازم است؛ چونكه محیط كفش مرطوب و بسته است. بنابر این پا و انگشتان پا را مستعد برای عفونت های قارچی می كند. بر همین مبنا باید از كفشی استفاده كنید كه تهویه مناسب داشته باشد و عرق نكنید و هر روز پا و بین انگشتان پا را بشویید.

وی سفارش می كند: كفشی كه انتخاب می كنید باید مناسب باشد. از پوشیدن كفش های تنگ، پاشنه بلند و یا كاملا صاف خودداری كنید. كفش باید در عین حال كه سبك است، دارای استقامت هم باشد. كفش های نامناسب علاوه بر تولید خستگی زودرس برای زائرین، در پیاده روی های طولانی می توانند سبب تولید درد و مشكلاتی برای پا و اندام تحتانی شوند.
مرادی می افزاید: حتما روزانه پیش از پیاده روی طولانی مدت كف پاها را ماساژ دهید و چند دقیقه در آب ولرم نگه دارید و همینطور كف پا را چرب كنید و مراقب باشید كه بین انگشتان مرطوب نباشد.

دكتر فرناز محسنی زنوزی - متخصص بیومكانیك هم با اشاره به ساختار پا می گوید: پاها نقش حیاتی در راه رفتن دارند. اگر پاها دارای اختلال ساختاری باشند تمام این اندام بدن انسان تحت تاثیر قرار می گیرد. طبق بررسی های بیومكانیكی انجام شده از ساختار پا، هنگام راه رفتن وزن در كف پاها توزیع می گردد و به سایر مفاصل انتقال می یابد. اگر الگوی توزیع فشار در پا به خاطر وجود اختلال در پا تغییر كند، فرد زود خسته می شود، دچار پا درد، زانو درد و كمر درد می گردد. همینطور در صورت اختلال در توزیغ فشار در كف پا، نواحی كه تحت فشار بیشتر است مستعد زخم، تاول، پینه و میخچه است.

وی می افزاید: در صورت وجود اختلالات ساختاری در پا مانند كف پای صاف، زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری احتمال بروز دردها و صدمه های مفصلی بسیار بیشتر می گردد. پیاده روی ­های طولانی از آن جمله فعالیت هایی است كه می تواند افراد را به این مشكلات مبتلا كند. ازاین رو بهتر است زائرانی كه در این روزها تصمیم به پیاده روی طولانی مدت دارند، حتما پیش از شروع سفر توسط متخصصین حوزه سلامت پا ارزیابی شوند.

محسنی زنوزی همینطور سفارش می كند: پس از پیاده روی، انجام حركات كششی و ماساژ می ­تواند سبب كاهش درد و خستگی پاها شود. انجام برخی ورزش ­های تقویتی برای تقویت عضلات پا بهتر است از چند روز پیش از پیاده روی شروع شود تا بدن آمادگی بهتری پیدا كند.

در ادامه صدیقه محمدی - كارشناس ارتز و پرتز هم سفارش می كند كه استفاده از كفی و كفش های طبی یكی از راهكارهای كمكی برای كمك به توزیع نرمال فشار در پا است. كفی هایی كه منطبق با ساختار پای فرد باشد. سبب اعمال كمترین فشار به مفاصل مچ، زانو و كمر می گردد. علاوه بر افزایش راندمان فرد و كاهش مصرف انرژی، سبب كاهش خستگی در فرد می گردد.

وی با اشاره به نكاتی كه هنگام خرید كفش باید مد نظر باشد، می گوید: كفش مناسب هم باید فضای كافی داشته باشد تا هنگام راه رفتن سبب محدودیت در حركات انگشتان نشود و ترجیحا رویه منعطفی داشته باشد تا در صورت تورم در پا، به آن فشار نیاورد. ناحیه پنجه نباید باریك باشد. كفش باید استقامت كافی داشته باشد تا بتواند مچ پا را به صورت كامل حمایت كند تا از ناپایداری و پیچ خوردگی پا پیشگیری كند و كفش هایی تهیه كنید كه تهویه مناسب دارند مانند كفش های چرمی.

محمدی می افزاید: پاشنه كفش باید نرم تر از بقیه قسمت ها باشد و حداقل 2 یا 3 سانتی متر پاشنه داشته باشد. كفش های تخت سبب كمر درد می شوند. كفش باید سبك باشد و كفش هایی تهیه كنید كه كفی های قابل ارتجاعی دارند و قوس كف پا را كاملا پر می كنند.

در ادامه دكتر ابراهیم عباسی - متخصص فیزیوتراپی هم می گوید: داشتن وزن مناسب یكی از طریق های مناسب در جهت كاهش فشار بر روی زانو و پا است. افرادی كه مایل به راهپیمایی در این ایام هستند حتما برنامه زمانی خاصی را طراحی نمایند تا در زمان بیشتری این راهپیمایی را انجام داده و مدت زمان بیشتری استراحت كنند و از هر گونه فشار بر اندام تحتانی اجتناب كنند.

وی همینطور در مورد استفاده از عضلات در طول استراحت بین راهپیمایی روزانه هم می گوید: افراد چون از انقباض ایزو تونیك در طول سفر بهره برده اند باید از دردناك شدن عضلات پا خوداری كنند و در زمان استراحت با دادن ماساژ از فشار بر روی عضلات اجتناب كنند.




1397/08/05
15:14:36
5.0 / 5
29
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , تولید , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما