نكات مفید برای ارتقای عملكرد كبد

نكات مفید برای ارتقای عملكرد كبد به گزارش مطب نما سلامت كبد از اهمیت ویژه ای برای حفظ سلامت بدن انسان برخوردار می باشد. با وزنی در حدود سه پوند (۱. ۳۶ كیلوگرم)، كبد اندام نسبتا بزرگی به حساب می آید كه عملكرد اصلی آن پالایش خونی است كه از دستگاه گوارش سرچشمه می گیرد، پیش از اینكه وارد دیگر قسمت های بدن گردد.



به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، «عصر ایران» به نقل از اكتیو بیت در ادامه نوشت: كبد سمومی مانند بیلی روبین و آمونیاك را از خون حذف می كند و همینطور مواد مغذی ناشی از گوارش را به اشكالی كه برای بدن قابل استفاده باشند، تبدیل می كند. و اینها تنها چند نمونه از عملكردهای كبد هستند، اندامی كه عملكرد درست آن برای سلامت كلی و بهزیستی ما ضروری است. بر همین اساس، حفظ سلامت كبد اهمیت ویژه ای دارد. در ادامه با چند نكته كه می توانند كمك حال شما در این زمینه باشند بیشتر آشنا می شویم.

حذف برخی غذاها از رژیم غذایی

حذف، یا محدود كردن مصرف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی نخستین كاری است كه می توانید برای كمك به بهبود عملكرد كبد انجام دهید. در همین راستا، از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز كنید، زیرا كبد را وادار می كنند هرچه سخت تر كار كند. از جمله این مواد غذایی می توان به مارگارین، روغن های تجاری و روغن های تردكننده شیرینی اشاره كرد.

افزون بر این، شما باید به طور قابل توجهی مصرف هر گونه قند پالایش شده، مانند ساكارز و فروكتوز - كه اغلب در نوشابه های گازدار و آبمیوه های تجاری یافت می شوند - را كاهش دهید. این خوراكی ها می توانند احتمال مبتلا شدن به بیماری كبد چرب را افزایش داده و باعث التهاب كبدی شوند. كربوهیدارت های پالایش شده از دیگر موادی هستند كه باید مصرف آنها را كنار بگذارید، و از آن جمله می توان به نان سفید، برنج سفید، و پاستاهای معمولی اشاره كرد.

افزودن برخی مواد غذایی به رژیم غذایی



حذف برخی غذاها از رژیم غذایی به تنهایی برای ارتقای سلامت كبد كافی نیست. شما باید انتخاب های سالم تری را در رژیم غذایی خود جای دهید تا در طول زمان عملكرد كبد بهبود یافته و به حفظ و نگهداری آن كمك شود. در همین راستا، میوه ها و سبزیجات تازه را به میزان زیاد مصرف كنید، زیرا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی هستند كه كبد برای عرضه عملكرد بهینه خود به آنها نیاز دارد.

همچنین، میوه ها و سبزیجات در كنار غلات، برنج و سریال های كامل، از محتوای بالای فیبر سود می برند، كه به بدن در حذف كارآمد سموم با استفاده از افزایش تكرر و كیفیت اجابت مزاج كمك می كند. تا حد امكان نمونه های ارگانیك را انتخاب كنید، زیرا این مواد غذایی فاقد آفت كش ها و سموم مضری هستند كه در محصولات كشاورزی و گوشت هایی كه به روش سنتی تهیه می شوند، وجود دارند و كبد برای حذف آنها از بدن باید سخت تر كار كند.

كاهش استرس

استرس می تواند برای بدن، از جمله كبد، مضر باشد. در كنار تاثیر بر غدد درون ریز، سیستم تولید مثل، دستگاه گوارش و سیستم ایمنی، استرس می تواند باعث تغییراتی در محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) شود. زمانی كه این اتفاق رخ می دهد، واكنشی التهابی شكل گرفته، صدمه كبدی را وخیم تر ساخته و حتی می تواند به بیماری های كبدی منجر شود.

یك كبد صدمه دیده می تواند بر سلامت عاطفی شما هم اثرگذار باشد، و ممكن است به بیماری های جسمی مانند درد در دنده ها، گرفتگی های عضلانی و تاری دید منجر شود. بر همین اساس، خلاص شدن از شر استرس و عصبانیت و حفظ انرژی مثبت با استفاده از پرهیز از مناقشات و عوامل استرس زا اهمیت دارد.

افزایش فعالیت جسمانی

ورزش فواید بی شماری را برای سلامت بدن انسان عرضه می كند، كه از آن جمله می توان به بهبود عملكرد كبد اشاره كرد. افزایش ضربان قلب و در نتیجه افزایش گردش خون می تواند به كبد در پردازش و سم زدایی خون كمك كند، و از ورود سموم به مغز، اندام ها، تاندون ها و مفاصل پیشگیری كند.

ورزش این امكان را فراهم می كند تا خون و مواد مغذی به خوبی در اختیار اندام های گوارشی یا تولید مثل قرار بگیرند، كه به بهبود چرخه های قاعدگی و تشویق اجابت مزاج منظم تر كمك می كند.

استفاده از گیاهان دارویی تقویت كننده كبد

برخی گیاهان دارویی می توانند برای تقویت عملكرد كبد مورد استفاده قرار بگیرند، كه از آن جمله می توان به خار مریم، آرتیشو، رزماری، و بولدو اشاره كرد. این قبیل گیاهان دارویی تولید صفرا را افزایش می دهند، فعالیت آنزیمی كبد را بهبود می بخشند، یا جریان خون و فعالیت عصبی كبد را تقویت می كنند. هنگام استفاده از گیاهان دارویی باید با احتیاط عمل كرد، زیرا بعضی از آنها می توانند برای كبد مضر باشند.

نوشیدن آب بیشتر

آب برای انجام فرآیند سم زدایی توسط كبد ضروری است. میزان ناكافی از آب می تواند این فرآیند را مختل سازد. بر همین اساس، نوشیدن هشت تا ۱۰ لیوان آب تصفیه شده در روز سفارش می گردد.

افزودن مقداری آب لیمو تازه به آب ساده نه تنها می تواند عطر و طعم بهتری به آن ببخشد، بلكه با مصرف این نوشیدنی هنگام بامداد هرچه بیشتر می توانید به فرآیند سم زدایی كمك كنید. این كار انقباضات كیسه صفرا را تحریك می كند، كه به جریان صفرا از كبد به سمت دوازدهه در روده كوچك و از آنجا به خارج از بدن كمك می كند. از این طریق سمومی كه طی شب گذشته انباشته شده اند به بیرون از بدن تخلیه می شوند.



 

1396/08/13
21:50:55
5.0 / 5
154
تگهای خبر: بیمار , بیماری , دارو , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما