قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت خبر داد

طراحی سطوح كاردانی و كارشناسی بهورزی

طراحی سطوح كاردانی و كارشناسی بهورزی مطب نما: قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت از طراحی سطوح بالاتر كاردانی و كارشناسی بهورزی اطلاع داد و اظهار داشت: این دو دوره اكنون تعریف و مسیر رشد و ارتقای بهورزان را به دنبال خواهد داشت.


به گزارش مطب نما به نقل از ایسنا، دكتر محمد شریعتی در مشهد به عرضه خدمت در بهورزی اشاره نمود و اظهار داشت: بهورزان جمعیت و منطقه تحت پوشش مشخصی دارند كه این مهم ارتباط متقابل بسیار خوبی میان بهورز و مردم بوجود می آورد.

وی به سیستم ارجاع در بین بهورزان اشاره نمود و اضافه كرد: بهورزان مبتنی بر پروتكل و گایدلاین عمل می كنند و مهم تر از همه این كه پیگیر سلامت جمعیت خود می باشند.

رئیس مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت انتخاب بهورز را بر مبنای قابلیت ها دانست نه دانش و خاطرنشان كرد: مدل انتخاب و استخدام بهورزان هم بهینه بوده و بر مبنای معدل و آزمون صورت نمی گیرد. در مدل بهورزی، بهورز بعنوان فردی كه صلاحیت های منحصر به فرد دارد انتخاب می گردد.

وی با تاكید به برجسته بودن روش آموزشی بهورزان، اظهار داشت: بر مبنای كیفیت و خصوصیت های خاص آموزش بهورزان از این روش آموزشی جهت آموزش مراقبین سلامت و متخصصین پزشكی خانواده استفاده می نماییم.

شریعتی خاطرنشان كرد: به دستور معاون بهداشت، هر دانشگاهی موظف است دو مركز خدمات جامعه سلامت خویش را به آموزشی تبدیل كند تا متخصصان پزشكی خانواده همان گونه كه بهورزان در خانه بهداشت آموزشی آموزش دیدند در این مراكز آموزش ببینند.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت بیان داشت: در روش های نوین آموزش پزشكی، آموزش باید دانشجو محور باشد نه سخنران محور؛ به این معنا كه دانشجو در بحث آموزش فعال بوده و كارگروهی و بحث دونفره همراه با حل مسئله را تجربه كند. این نكته قابل تامل است كه افرادی كه در آموزشگاه های بهورزی آموزش دیده اند هم این روش آموزشی را تجربه كرده و به روش دانشجو محور كار خویش را پیش برده اند.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت روش آموزشی SPICES را مبتنی بر مسئله دانست و اضافه كرد: این مهم در حالی در جهان مورد تاكید است كه پروتكل آموزرشی بهورزان هم دقیقا بر همین مبنا طراحی شده است.

وی افزود: این روش اعتقاد دارد كه مطالب آموزشی باید به صورت ادغام یافته به دانشجو عرضه و آموزش علوم پایه و بالین در مكان های جدا از هم انجام نشود.

شریعتی خاطرنشان كرد: هم اكنون در ۱۲ دانشگاه علوم پزشكی فعال كشور هم آموزش پزشكی به همین شكل عرضه می گردد و این موفقیت در حالی مورد تائید است كه در بهورزی هم بهورزان همه چیز را به صورت ادغام یافته آموخته اند. بر مبنای این روش نباید افراد را در بیمارستان آموزش داده و در ادامه وارد جامعه كنیم؛ بلكه باید افراد در جامعه آموزش ببینند و در همین جامعه عرضه خدمت كنند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی بیان داشت: بنابراین در اصلاحات آموزش پزشكی یكی از دغدغه ها وارد كردن دانشجو به محیط است. این مهم در حالی دنبال می گردد كه بهورزان به خوبی این گونه آموزش را فرا گرفته اند و قسمتی از آموزش خویش را در خانه بهداشت آموزشی گذرانده اند. انتخابی بودن هم در روش SPICES بسیار مهم است به این معنا كه لازم نیست مربی همه چیز را بداند بلكه بسته به شرایط كار و وضعیت بیماری ها باید برگزید كه چه چیزی را به چه كسانی آموزش داد كه در آموزش بهورزی هم بهورزان بر مبنای اولویت های محل خدمت خود مطالب را فرا می گیرند.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت آخرین اصل از روش SPICES را سیستماتیك بودن دانست و تصریح كرد: در بهورزی هم این اصل رعایت شده است و بر همین مبنا می توان گفت مدل آموزشی در بهورزی باآنكه نیاز به اصلاحاتی دارد، اما بی نظیر است.

رئیس مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت به عرضه خدمت در بهورزی اشاره نمود و اظهار داشت: این مدل از نظر اقتصادی خیلی خوب است و خدمات خویش را به صورت ادغام یافته آموزش می دهد، البته دریافتی بهورز خوب و بهورزی كه خدمات را در سطح مطلوب عرضه نمی دهد حدودا به یك اندازه است كه این خوب نیست.




1396/12/16
18:47:42
5.0 / 5
169
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , پزشك , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
مطب نما
matabnama.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مطب نما محفوظ است

مطب نما

نزدیکترین مطب به شما